Vilken distans mellan motor och platta iq 440/600!

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Hejsan vilken distans är det man ska ha mellan motorn och motorplattan när man konverterar!? Jag har en 600 ves motor i min iq 440 -07
Har sökt runt lite och de verkar som man ska ha en från fusion! Kan de stämma?
Jag får aldrig till de här med luftburken då dom tidigare ägarna verkar ha gjort nå "tillfällig" lösning med nån mutter som distans ist. Skulle vara jätte tacksam om nån visste hur allting ska vara för att de ska funka som de ska, då jag ändå har lyft ur motorn nu. /Hellsing
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Det bästa du kan göra är att använda 440ins motorblock om du har kvar 440 motorn. Då får du motorn i rätt höjd, rätt vinkel på förgasarna mm.
Alltså plocka över från 600 motorn till 440 blocket. Annars brukar 440 block inte kosta många hundringar på blocket vad jag sett tidigare....
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Ja okej förstår hur du menar, ja jag fick med de gammla blocket men de är ju skrot så klart! Men jag hade väl inte tänkt och byta block tyvärr, men de var ju en bra lösning!! Då jag förstår så ska det gå att lösa ändå! Jag har ju kört me skotern halva vintern me 600 motorn i, men som sagt de här med luftburks krånglet. Vill inte sätta på några öppna filter. Eller kan man bara höja motorn en aning i bakre fästena utan att överstiga cc avståndet mellan variatorerna?! //Helsing
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Distanserna som följde med dubbelrören var 12mm tjocka men dom sätts mig veterligt dit ebart för att dubbelrören ska gå förbi chassiet. Tror inte jag hört om nån som distansat upp motorn av någon annan anledning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Problemet är att det är fel motorblock.. om man kollar på vinkeln på insuget på blocket på den gamla smalblock ves 600an så passar det inte så bra mot drivaxel och luftburk. Men har man nu den motorn så är väll enda lösningen att lyfta upp motorn någon cm, om man nu inte ids att montera ett 440 block och göra det riktigt en gång för alla...
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Det är precis som du säger asker, gamla 600 ves blocket som jag har i nu är insugen lite annorlunda mot 440 ins block! Jag har sett nån steffee på pixbox som tydligen fått till det riktigt bra med en extra distans på bakre fästena! Frågan är om man kan luta motorn mer framåt utan att de gör någonting?? För det är väl 270 mm CC de ska vara emellan variatorerna, som jag förstått! Och sen kanske de inte spelar nån roll vad man har för slags distanser/fästen emellan motor och motorplatta!? (Satt bara en där nu) muttrar på andra sidan!!
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Orkade inte läsa hela tråden..

Gjorde EXAKT en sån där mod förra vintern..
1/2" distanser från fusion art nr: 5135153
Luftburksgummin från fusion(Vänd dom med flänsen innåt så får du på luftburken) art nr: 5412169
Bultar till motorn, 4st art nr: 7518521

Sen 8,6mm distanser(I alu eller nylon) mellan plattorna och kuddarna till bakre fästerna. Sedan korta pro x insugs gummin och vips så passar allt perfekt och du kan använda luftburken!

Min 600VES mod:
http://www.pixbox.se/alb1120923
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Ja du ser det var ju dina bilder jag hade kikat på pixbox tidigare, försökte maila dig och fråga men hittade aldrig nån adress! Jag får tacka så mycket för svaren och beställa lite delar nu då!! Måste bara fråga om dina flottörpluggar tar i chassiet eller om de löste sig med den mod du har gjort??
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Varsågod :)

Jag löste det genom att gänga(har för mig att hålet var perfekt för att gänga vanlig m5 minns inte stigningen dock), skruva in skruvar och sen kapa hela utsticket så mycket som möjligt..annars tog de mot chassit(Hade först utan att kapa ner utsticket och då tog det även i chassit). Finns även skruvar med platt skalle att köpa(sitter såna på de flesta ski-doo och lynx).

Sätt blå(medium) eller grön(stark låsning) loctite på skruven så den inte skruvas ut efter att du kapar den.

Vad ska du köra med för nån pipa? Jag körde med moddad 440 pipa och burk, kan säga vilka förg och variator bestyckningar jag hade om du vill. Den gick riktigt bra, men skulle kunnat gå bättre, men hade inge pengar till att fippla vidare på variatorerna samt drevningen.
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Aa okej, ja de sitter skruvar där nu men de är inte kapat. Men isf ska jag ta ur dessa och smeta i loctite som du säger och sen kapa! Ja jag har sett sådana skruvar fanns på kn racing tror jag men kan lika gärna greja till det som du gjort ist!

Jag tror de sitter nån 600 pipa i nu då jag kört me den så här halva vintern, tycker mig se att den är större än en 440 pipa iaf! Ska iaf byta till en annan slutburk för att spara lite plats.
Ja det skulle vara intressant och veta vad du hade för bestyckningar, tyckte inte min gick som en sån här motor/skoter borde göra egentligen! Sitter 420 munstycke i nu och 22/nånting drev i den, tänkte gå ner två kugg. Samt mörkblå/röd fjäder som jag vill byta till en team rosa kanske? Men vaccum slangarna som skall sitta vid luftburken har ju hela tiden dinglat lösa bredvid! Ska fixa nipplar till dessa!
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Fixa till luftningen till luftburken, ska inte göra nån markant skillnad i detta chassi dock..

19/45 drevning, dock lite för lågt..
410main 35pilot funkade i de flesta temperaturer vid havsnivå, håll koll på stiften dock! Inte helt säker men tror jag hade luft skruvarna ute 1,25 varv..Hade samma nålar som sitter i 600RR(minns dock inte beteckningen) och de på andra snäppet nerifrån..Kan vara lite annat med din pipa. Har du problem med att varven hänger sig när du stannar?

Almond blå (minns inte start och sluttrycket på den, dock mildare starttryck än almond röd fjädern som sitter org i 440in) fjäder och 10-58g polaris vikter i primären..Sekundären hade jag helt orginal.
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Japp skall göra det såg hur du hade gjort de såg ju bra ut!!

Jaja hade också tänkt köra på 440ins drevning, men kanske ska köra lite annorlunda då? Tyckte min var så seg i början, ville ha den rappare!
Ok! kanske ska prova gå ner på huvudmunstycke kollade stiften i vintras och dem var lite väl svarta har jag för mig, har dock inte kollat allting annat nålar, luftskruvar, osv.. Nej jag har inte haft nå problem med att varven hänger sig vad jag kan minnas, vad tänkte du på då isf?

Ja vad hade du för tillslagsvarv då? Vill ha upp mitt tillslagsvarv rejält då min drar iväg vid ca 3000 varv.
Funkade de bra med dom vikterna?? Ska ta isär min primär och kolla vad jag har för vikter ev. byta de som är slitet i den har jag tänkt! Sekundären tror jag är original på min också!
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Inslaget låg på drygt 5000rpm. Om du får reda på start/slut trycket på den så kan du köpa en epi fjäder istället, de är billigare.

Tyckte då min var rapp och 440 drevningen passar inte när man kör här iaf..alldeles för mycket skogsvägar mm som man måste blåsa efter innan man kommer till de finare ställern, inte kul att ligga i svinigt höga varv länge ;) sen att det blir en virvel i tanken gör att man blev mer sugen att dreva upp, hehe
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Okej de är väl nå sånt jag vill upp till också! Jag har 120/310 nu men gör det nån stor skillnad och ändra slut trycket med 10 lbs tro?

Haha ja jag förstår det, de är väl lite så här också mycket led åkning innan man får "leka"!! Men ska nog köpa mig ett mindre drev och prova iaf, så får vi se hur det blir.

10-58g vikterna sitter det original i primären eller har du bytt??