Vilken fjäder för högre tillslag? Enduro 494 -98

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Hej, har inte pengar till ett variatorkit nu men jag tänkte att jag kan köpa en ny fjäder med högre starttryck (Visst ska den ha det) för att höja tillslagsvarvet. Nu till frågan, vilken fjäder ska jag köpa? Jag läste någonstans att fjädern från storebror (670in) skulle höja tillslagsvarvet lite?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej,
Jag har inte pengar till ett variatorkit nu...
men jag tänkte att jag kan köpa en ny fjäder med högre starttryck för att höja tillslagsvarvet.
Nu till frågan, vilken fjäder ska jag köpa ?
:rolleyes: TRA fjädrar är inte billiga ! :rolleyes:


Vilken TRA fjäder sitter i just nu ( Färg kod ) ?

Varvar motorn som den skall då du håller fullt tex i djup snö eller efter en sjö ?
Vad varvar den ?

Var har du TRA klickarna på , 1-6 ? ( Du skall ha dem på 3'an )



.
 
Last edited:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
2stroke:
Vet inte riktigt vilket läge clickern (kan titta senare) står på men den övervarvar om man pressar efter sjön (kom inte ihåg varvtalet). Den är nerdrevad 2 kugg.
Original fjädern sitter på men jag vet inte vilken färg det är på den.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2stroke:
Vet inte riktigt vilket läge clickern (kan titta senare) står på.
Den övervarvar om man pressar efter sjön (kom inte ihåg varvtalet).
Den är nerdrevad 2 kugg.
Original fjädern sitter på men jag vet inte vilken färg det är på den.
Din maskin är ju tydligen förlängd till 345 cm matta så det är helt OK att du kör 2 kugg nerdrevat.

Är båda variatorerna i bra kondition i övrigt ?
( Detta är A & O om man skall börja fin lira med variatorerna ! )

Du måste veta hur mycket den övervarvar !
Är variatorerna verkligen helt 100 % standard ?

Original sitter det en Gul/Grön fjäder ( 100-260 )
och skall du bara ha upp start varven något men behålla slut varven
så blir det en Blå/Grön ( 130-260 ) fjäder.

BRP # : 414 817 700




.
 
Last edited:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
2stroke: Japp, förlängd. Kom på att det sitter ufobrickor på den också om det har nått med saken o göra.

Variatorerna är i fint skick.
Clickern stod på 4.
Enligt den där lappen som sitter på mätaren så är 7600 maxvarv och den varvar runt 8000 har jag för mig.
Ja jag har inte gjort något och förra ägaren har inte sagt något men jag kan ju höra med han.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag bytte från original på frugans 494-97 blå/blå 130-290
till original från Re:n grön/blå 200-290 det funkade kanon, blev lite ettrigare i tillslaget men ingen skillnad på maxvarv 7800vpm.
(Hade kollat igenom både prim o sek variatorn så allt var ok innan jag bytte)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Borde bli alldeles för högt tillslagsvarv om man går från 100 till 200, hur högt blev tillslagsvarvet? Nu känns det som att den tvekar lite från början. Någon mer som har testat med annan fjäder?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Fick svar på ett annat forum att om man byter ramper till 228, alt. 145 och sätter dit en 200/290 fjäder och drevar ner 2 kugg (har drevat ner) så ska man tydligen få dom att gå bra. Vad blir skillnaden om man byter ramper? Om min övervarvar redan nu så ska jag väl inte byta till en fjäder med 290 i slutryck (heter det sluttryck?)?

Någon som har testat den "setupen"?
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Borde bli alldeles för högt tillslagsvarv om man går från 100 till 200, hur högt blev tillslagsvarvet? Nu känns det som att den tvekar lite från början. Någon mer som har testat med annan fjäder?
Tillslaget blev 4500vpm
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Vill du ha lite mer acc så kan du ju spänna sekundären också, då kan bi effekten bli att den varvar midre också.
Men du få pröva först att ställa primären i läge 3, och sedan prova läge två, då borde du närma dig 7600.
Mvh
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Jag håller inte med om ovanstående...
Om man spänner sekundären så ökar snarare varven än att de minskar.
HAHA du har säkert rätt, om vi pratar om samma sak.
JAg pratar om max varvet. Att om du spänner sekundären kanske inte motorn orkar varva ut fullt och du tappar lite på toppen.
Men jag skulle säga att den varvar bättre, mer under accelerationen.
Men säger du annat har du nog rätt.
Mvh Andre
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Fick svar på ett annat forum att om man byter ramper till 228, alt. 145 och sätter dit en 200/290 fjäder och drevar ner 2 kugg (har redan drevat ner) så ska man tydligen få dom att gå bra.
2. Vad blir skillnaden om man byter ramper ?
3. Om min övervarvar redan nu så ska jag väl inte byta till en fjäder med 290 i sluttryck ?
1. 228 är en mycket bra allround ramp

2. oj oj oj.... går att göra en flera sidor lång förklaring :cool:
men man kan väl säga så här att du förändrar karaktären på hur den växlar..;)

3. Om den övervarvar redan nu så skall du ej skaffa en fjäder med hårdare/högre sluttryck utan att göra andra ändringar.


Har du "clickat" ner till 3'an ännu på TRA variatorn och kollat vad den varvar ?

Vad har du för ramp i den just nu ?
Är det kanske 286 ?


.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
1. 228 är en mycket bra allround ramp
2. oj oj oj.... går att göra en flera sidor lång förklaring
men man kan väl säga så här att du förändrar karaktären på hur den växlar..

3. Har du "clickat" ner till 3'an ännu på TRA variatorn och kollat vad den varvar ?

4. Vad har du för ramp i den just nu ?
Är det kanske 286 ?

.
1. Okej, låter bra :)

2. Det behövs inte, räcker med det där. :)

3. Jag hade tänkt att clicka ner den till helgen, ska ut en sväng då. Visst lossar man på muttern och sen vrider man på själva bulten eller vad man ska kalla den? Är novis på det här med variatorer tyvärr :(

4. 286 ska väl vara standard eller hur? I sånnafall sitter det till 99% säkerhet en sånna i.


Visst är det 3 ramper som sitter innanför kåpan så man behöver bara skruva av variatorbulten, ta lös kåpan och sen sitter dom där?




jag rekomunderar vit/vit fjäder 280 ramper å en revning pluss en 38 eller 44as matta!!!!!!!!!
Alltså en 250/380 fjäder. Över 100 mer i sluttryck och den kommer övervarva som jag vet inte vad, vad hade du för vikter i?
 
Last edited:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
:eek:
Du behöver läs skall inte ta loss kåpan för att andra vinkel på rampen.
Finessen är att du på utsidan av variatorn lossar med en tiasnyckel muttern och jängar upp den till du kan rotera långbulten med en trettonsnyckl där numreringen sitter till annat läge. Det tar bara några minuter då du gör på det sättet.
Mvh
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Tyckte du skrev att variatorerna var i bra skick. Ser inte så ut på bilderna. Men det är ramperna du har ringat in där, de är dessa du ska byta för att ändra karaktären på växlingen.
Ska du byta fjäder måste du ta loss hela primären, du får inte dit fjädern med variatorn sittandes på skotern. Det 2-stroke skriver stämmer, han är duktig på sånt här.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
:eek:
Du behöver läs skall inte ta loss kåpan för att andra vinkel på rampen.
Finessen är att du på utsidan av variatorn lossar med en tiasnyckel muttern och jängar upp den till du kan rotera långbulten med en trettonsnyckl där numreringen sitter till annat läge. Det tar bara några minuter då du gör på det sättet.
Mvh
Jo det vet jag men jag ska ev. BYTA ramper och då undrar jag om ramperna sitter där innanför kåpan!
Läs innan du svarar tack.

Tyckte du skrev att variatorerna var i bra skick. Ser inte så ut på bilderna. Men det är ramperna du har ringat in där, de är dessa du ska byta för att ändra karaktären på växlingen.
Ska du byta fjäder måste du ta loss hela primären, du får inte dit fjädern med variatorn sittandes på skotern. Det 2-stroke skriver stämmer, han är duktig på sånt här.
Det är inte min variator på bilderna. Hittade bilderna på http://www.borg.se/http://borg.se :laugh:
 
Last edited: