Vilken kylarglykol?

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Tjenare!

Har lite funderingar om vad jag ska ha för glykol i skotern?
Tänkte om de duger med vanlig glykol man har till bilen eller om man måste ha någon speciell ?
Vissa motorer kan ju ta skada av den "vanliga" bilglykolen.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Färgen är helt ointressant, men det ska stå på flaskan att den är lämplig för aluminiumtoppar osv.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Nu ska vi se om jag kommer ihåg det här?
Det finns ju ethylen och propylen-baserad glykol.
Propylen glykolen ska väl vara mindre giftig och farlig för naturen om jag int minns helt fel?(rätta mig gärna om jag är ute och cyklar)
Men sen vilken man köper på macken kan jag inte svara på.
Men jag har för mig att man även klassar in glykol i G11 och G12.
VAG använder sig av den ena och den ska man inte blanda med den andra p.g.a. igensättning i värmepaket m.m.
Men följ bcool.s råd och läs dig fram.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Glyklol är om möjligt mer omöjligt än oljor.

Som sagt färgen är bra färg och samma kylvätska kan finnas i flera olika färger...

Propylen mindre gifitigt och lite sämre fryspunkt. Vanligast på konsumentmarknaden.
Etylen är giftigt.

Sen finns det några olika system för korrosionskydd

Traditionella: Nitrat, fosfat och silikatbaserade

OAT organiska fettsyror

Sen finns det flera sorters hybrider, som är mellanting av dessa, samt vissa som ska blandas med SCA additiv...

Om du inte vill köpa original, köp nått som är för alu motorer och skölj ur systemet och byt till den nya.
Det kan bli en del strul med blandingar´, tex utfällningar och gelning.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?43354-Glykol-bl%E5-r%F6d-eller-gr%F6n&highlight=glykol

Där har du mycke matnyttig läsning !

Måste få poängtera en grej bara ...
Vad har ni alla fått ifrån att det säljs glykoler som är skadliga för aluminiumtoppar!?
Lever ni kvar på 80-talet eller vad är det frågan om!?
Kom igen nu, det är ju alu i 99,9% av alla motorer! Tror ni verkligen någon skulle ha balle nog att sälja glykol som är skadlig för alumotorer, Tror inte det !
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vadå tror?
Åk till närmaste bildelsbutik (inte mack), du kan helt omöjligt köpa glykol utan att bli frågad angående detta. Ta reda på fakta innan du skriver.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Vadå tror?
Åk till närmaste bildelsbutik (inte mack), du kan helt omöjligt köpa glykol utan att bli frågad angående detta. Ta reda på fakta innan du skriver.
Så om jag går in på närmaste mekonomen, meca eller nån annan kedja och vill köpa glykol då kommer jag få frågan om jag har alutopp eller inte !?
Låter då helt galet i mina öron då det är aluminium i nära nog alla motorer som byggs idag.
Tycker det låter väldigt konstigt att de ens har glykol som inte är godkänd för aluminium..
Varför ens ha det till försäljning om det alls finns? Är de skitbilliga bcool, är det anledningen?

Ang fakta så kan jag nog ärligt säga att jag förmodligen har sålt mer glykol än någon annan här på snowmobile.se (och har aldrig frågat om kunden har alutopp eller inte)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sorry att jag lät grinig i förra inlägget, läste inte förrän nu vad mina fingrar skrev... :whistle:

Tillbaks till ämnet, här kommer fakta:

Glykol
Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angripa aluminiumet i motorn. Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken vad just din bil ska för en typ av glykol.
Det finns även etylen baserad glykol som är "longlife" glykol, den glykolen har en mycket längre livslängd (bilens livslängd enligt vissa, men kolla bilens instruktionsbok försäkerhets skull), mot den vanliga etylenglykolen som rekommenderas att man ska byta vartannat år.
Etylenglykolen är giftig men ger lite bättre frys och korrosionskydd än propylenglykolen som inte är lika giftig och dessutom mer miljövänlig. Vid byta av glykol bör den gamla glykolen därför lämnas in till en miljöstation.
En 50/50 blandning av etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38ᵒC medans propylenglykolen vid samma blandning ger ett skydd ner till ca -33ᵒC.

Glykolen har tre uppgifter att sköta i ett kylssytem, frostskydd, korrosionsskydd och att se till att kylvätskan får en högre kokpunkt.

Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10ᵒC).

Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man bytet kylarvätska, det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärja och skappa en massa avlagringar i motorn.

Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108ᵒC, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108ᵒC så kommer det att börja koka igen med risk för skållning.

Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det. I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din bil när det är dags för byte.
Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha.