Vilken matta till GT 800se -99, kamhöjd, delning mm?

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Jahopp, mitt på fjället lossnade infästningen till dämparna och slog rakt genom mattan.
En 1m längsgående reva på mattan satte stopp för årets skotersäsong.

I sommar blir det reparation av boogin och montering av ny matta.
Ska den ändå bytas vill jag ha så höga kammar som möjligt utan att behöva bygga om allt för mycket.
Så, är det någon här som kan hjälpa mig med vilken maximal kamhöjd jag kan ha, samt vilken typ av matta jag ska ha?
Har 345x38xlåga kammar(ca 23-25mm?) idag.

Edit1: Verkar vara 2,52" delning jag ska ha, stämmer det?
Edit2: Vilket/vilka av följande ska jag ha "Non-slip/Fönsterdrift" / "Internaldrift 4hjul" / "Öppna kuggluckor"
 
Last edited:

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Prova med att lägga en kloss som är 34mm på mattan och dra runt den tar det inte i så går den dit

Skulle ha valt 34mm mattan med cobra mönster den har nog lite bättre framkomlighet i lössnö än ripsaw mönstret
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Problemet är att skotern står 75mil från där jag är, så montera kloss och dra runt blir lite svårt.
Min tanke är att köpa på mig det jag behöver, åka upp och byta ut skrotet och sedan se glad ut :)

Så, 34 mattan med Cobra mönster rekommenderar Du, stämmer delning och alla andra detaljer på denna mattan så att den passar min skoter om kammarna får plats?
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Tack för svaret, så en 38mm matta borde fungera om jag sänker boogien.
Övre axeln, hur sänker jag den? Är det borra nytt bulthål vid främre boggieinfästningen som gäller då, eller hur gör jag? Bakre boggiefästet verkar det finnas färdigt som bara behöver borras upp?
Mattan Du länkar till är en 345x38x4,4 matta, får jag plats med så höga kammar som 44mm?
 

Gruvbyggers

Medlem
20 jan 2010
14
0
1
Kurra
Alltså den övre axeln ligger nånstans mitt i boggien, den är oberoende av övriga boggien och det finns färdiga "gropar" i chassiet, bara borra upp dom.
Var mest mattmönstret jag ville framhävda, den har funnits tidigare under säsongen i 38mm och kommer säkert att finnas framöver. Är bara att ringa å kolla upp det.
Om du ska ha en 44:as matta så måste du byta drivhjul till 8 tänders....
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Var mest mattmönstret jag ville framhävda, den har funnits tidigare under säsongen i 38mm och kommer säkert att finnas framöver. Är bara att ringa å kolla upp det.
Jag pratade med Stenmarks och de har inte kvar den mattan i 38 kamhöjd, var inte säker på om den skulle komma tillbaka men trodde inte det.
Så då kommer frågan om jag ska köpa 38 Ripsaw och köra på den eller om jag t.ex. ska gå på 34mm Cobramatta istället. Kommentarer/idéer någon?
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
När vi ändå är inne på 44mm spåret spinner jag vidare lite på det.

Om jag nu vill få plats med 44mm matta måste jag sänka boggien till de nedre fästhålen och byta till 8 tänders drivhjul, räcker detta eller är det något mer jag behöver ändra?

Med mindre drivhjul borde rimligtvis utväxlingen bli annorlunda, hur mycket påverkar detta ingrepp faktorer som acceleration, topphastighet, soppaförbrukning osv?
Behöver variatorn viktas om/kalibreras eller går det bra att köra med original setupen på denna?

Och slutligen, om man ändå ska byta matta, hur mycket merjobb är det att byta drivhjul i samma vända?

Tacksam för svar, måste komma till beslut snart innan jag blir tokig... ;)
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
När vi ändå är inne på 44mm spåret spinner jag vidare lite på det.

Om jag nu vill få plats med 44mm matta måste jag sänka boggien till de nedre fästhålen och byta till 8 tänders drivhjul, räcker detta eller är det något mer jag behöver ändra?

Med mindre drivhjul borde rimligtvis utväxlingen bli annorlunda, hur mycket påverkar detta ingrepp faktorer som acceleration, topphastighet, soppaförbrukning osv?
Behöver variatorn viktas om/kalibreras eller går det bra att köra med original setupen på denna?

Och slutligen, om man ändå ska byta matta, hur mycket merjobb är det att byta drivhjul i samma vända?

Tacksam för svar, måste komma till beslut snart innan jag blir tokig... ;)
Ingen som kan hjälpa mig?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har aldrig monterat en 44:a på en ck3 men ja, 8 tänder plus sänkning av xtra axeln och flytta ner till nedre hålet ska funka.

Utväxlingen ska bli annorlunda men skillnaden ska "(om jag kommer ihåg rätt) motsvara 2-3 kuggar på toppdrevet. Detta kompenseras av att du monterar en 44:as matta så du kommer inte märka något negativt.

Drivhjulen måste pressas av och pressas på men du har ju lös drivaxeln så det är e smal sak att lämna in bara den.
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Jag har aldrig monterat en 44:a på en ck3 men ja, 8 tänder plus sänkning av xtra axeln och flytta ner till nedre hålet ska funka.

Utväxlingen ska bli annorlunda men skillnaden ska "(om jag kommer ihåg rätt) motsvara 2-3 kuggar på toppdrevet. Detta kompenseras av att du monterar en 44:as matta så du kommer inte märka något negativt.

Drivhjulen måste pressas av och pressas på men du har ju lös drivaxeln så det är e smal sak att lämna in bara den.
Där sade Du något jag inte tänkt på, tack! Såklart blir ju utväxlingen mot mattan annorlunda med mindre drivhjul, men med högre kammar ökar ju omkretsen på den del av mattan som ligger i backen och då borde ju som Du skriver diffen på mätare etc. inte bli så stor.

Vilken axeldiameter har jag på drivaxeln? 1" kanske?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ökningen av rullomkretsen vid byte från 25 till 44 mm är inte tillnärmelsevis lika stor som skillnaden mellan 8 och 9 kuggars drivhjul.

Att minska från 9 kuggar till 8 ger en diff på 11% (9/1=0,1111).

Rullomkretsen på en 3450 x 23 mm matta är 1144mm. Samma värde för en 44 mm matta är 1186. Skillnaden är alltså 3,6% (42/1144). Detta gäller endast om mattan är helt klotrund vilket vi ju alla vet att en skotermatta inte är när den är uppspänd runt en boggi. Skillnaden i procent torde alltså bli åtskilligt mindre eftersom mattans kammars höjd endast bidrar till ökad radie precis där mattan kommer ner mot snön (längst fram på slidesen) samt där vändhjulen sitter. Vi talar om 1/10-dels procent kanske.

För att räta till drivhjulens minskade radie måste du således in och härja i kedjehuset. Nu vet jag inte vad du har för drev där men en vanlig fördelning brukar vara 22/72. Detta ger en faktor på 0,305 vilken du måste öka med 11% eftersom det är det du har minskat på drivhjulen.

0,305 x 1,11 = 0,34

24/71 ger 0,338 vilket borde vara så pass nära att du inte märker någon skillnad från originaldrevningen. Dock så medför detta att du måste byta båda dreven och eventuellt även kedjan. Detta är inte så billigt så det kan vara värt att kolla andra lösningar.

OBSERVERA att de siffror jag använt kanske inte stämmer in på din skoter. Kolla upp vad du har och byt ut siffrorna i min uträkning.

När det gäller mattval kan jag tillägga att jag monterade en 38 mm ripsaw på min Grand Touring 700 01:a och det blev som en ny maskin. Visst - ripsaw är inte den bästa mattan för att "pumpa puder" men den är ljusår bättre än den du har nu.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
En faktor du inte räknat in är det ökade rullmotståndet. Att dreva ned / upp medför ju alltid risken att du tappar slutvar/ökar i slutvarv. Går mattan för lätt så tappar man växlingsvarv och skotern går sämre, drevar man ner och ökar rullmotstånd/kamhöjd så brukar dom ta ut varandra och skillnaden i varv är obefintlig.

Samma måste ju gälla på om man förändrar storleken på drivhjulen och monterar en matta med mer kammar.

Sen går det ju alltid klicka om variatorn/vikta på men jag tror inte det behövs.
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Ja, verkar bökigt att byta drivhjul (demontera axel, åka till mekanisk verkstad som har hydraulpress, åka tillbaka och återmontera) och osäkerheten om hur de mindre drivhjulen påverkar utväxlingen, hastighetsmätare osv. gör att det kanske är bäst att behålla original drivhjul och köra på 38mm matta.

Finns tyvärr ett ganska snålt utbud på 38x45x3,8 mattor, jag hittar bara Ripsaw på Stenmarks och Challanger på Rinab. Hur är dessa mattor?
Eller kanske man ska köpa en 38x345x44,4 matta på stenmarks med BRP mönster och kapa ned kammarna till 38mm, priset på denna matta är ju lite trevligare än på de andra mattorna jag nämner. Kommentarer/åsikter om att kapa ned en 44,4 matta till 38?
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Ja, verkar bökigt att byta drivhjul (demontera axel, åka till mekanisk verkstad som har hydraulpress, åka tillbaka och återmontera) och osäkerheten om hur de mindre drivhjulen påverkar utväxlingen, hastighetsmätare osv. gör att det kanske är bäst att behålla original drivhjul och köra på 38mm matta.

Finns tyvärr ett ganska snålt utbud på 38x45x3,8 mattor, jag hittar bara Ripsaw på Stenmarks och Challanger på Rinab. Hur är dessa mattor?
Eller kanske man ska köpa en 38x345x44,4 matta på stenmarks med BRP mönster och kapa ned kammarna till 38mm, priset på denna matta är ju lite trevligare än på de andra mattorna jag nämner. Kommentarer/åsikter om att kapa ned en 44,4 matta till 38?

Ingen?
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
steffemelloydn skrev:
mebben skrev:
...Ripsaw på Stenmarks och Challanger på Rinab. Hur är dessa mattor?
Eller kanske man ska köpa en 38x345x44,4 matta på stenmarks med BRP mönster och kapa ned kammarna till 38mm, priset på denna matta är ju lite trevligare än på de andra mattorna jag nämner. Kommentarer/åsikter om att kapa ned en 44,4 matta till 38?
Jo, jag syftade väl mest på hur Ripsaw är i förhållande till de andra mattorna jag nämner, inte hur den är i förhållande till den jag har idag. Samtidigt så är ju en Ripsaw 38mm typ 1500kr dyrare än t.ex. en 44,4 BRP matta och då är ju frågan om det blir bra om jag kapar ned en BRP 44,4 matta till 38mm.

Men tack för Din input :)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Vänta till hösten och köp en matta på Blocket. Just nu fanns det inte många att välja på men när folk börjar köpa skotrar till hösten är det många som byter. Jag köpte min Ripsaw för 2500 och lyckades sälja min originalmatta för 1500 så det blev billigt för mig.