Vilken modell ?

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Tja jag går o lurar på att köpa 4takt och då yamaha vilken modell tycker ni man ska satsa på ? , jag kör blandat dvs skog åkrar mm e mest ute efter problemfri körning typ serva tanka åka har kollat lite på vector o phazer tacksam för råd o upplysningar ang modell problem osv läste om vectors problem med kedjesträckare hur vanligt e det ? Har runt 60k att handla för

Swedde

Välkänd medlem
12 aug 2010
570
0
16
Hörnefors
Om du ska åka Off led bör du nog inte köpa Yamaha för under 60 k du måste gå på en -09 nytro mtx eller nått sånt

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Phazer Mtx kan väl kanske vara ngt. Dock ingen raket med sina 80 kusar. Vector mountain kan ju även den vara ett alternativ. Ingen lössnömonster men funkar.

Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En tung lång maskin med massor av effekt och högkamsmatta är ingen höjdare i skogen, där man oftast måste köra sakta... bara ett tips.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
En tung lång maskin med massor av effekt och högkamsmatta är ingen höjdare i skogen, där man oftast måste köra sakta... bara ett tips.
Ok har kollat lite på en vector 2005 me 500 mil på mätarn ska va i nyskick enligt ägaren verkar va en trevlig maskin kan de va nåt ? Han begär 49 för den

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Ok har kollat lite på en vector 2005 me 500 mil på mätarn ska va i nyskick enligt ägaren verkar va en trevlig maskin kan de va nåt ? Han begär 49 för den
Motorn går riktigt billigt, 500mil är inte nåt att bry sig om.
Service vid 50 och 120 mil därefter oljebyten, nästa service är vid 3000 mil om jag mins rätt.
Jag har haft 3olika skotrar med den motorn den kan upplevas som tung men de har funkat riktigt bra för mig.
Det sköna med fyrtakt är att man tankar bensin och byter olja/filter som på en bil :)

Efter 500mil kanske dämparna behöver ses över /renoveras, batteriet kan vara dåligt.

Hoppas du blev klokare av detta.

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Borde finnas prutmån på 49k. Från -06 fick vectorn lite bättre körställning(annan vinkel på styrstången) samt ett välbehövligt förvaringsfack längst bak i dynan. Saknas på -05:eek:rna.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Tackar för tipsen , jag tänkte bju han 45 om den e så fin som han säger borde väl det va ett hyggligt pris för en sån skoter ?

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Tackar för tipsen , jag tänkte bju han 45 om den e så fin som han säger borde väl det va ett hyggligt pris för en sån skoter ?
Bara syna den ordentligt. Kolla chassit & matta samt a-armarna. Motormässigt ska de inte vara några problem. Lycka till!

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
45 är också ganska mycket för den.
05 har som sagt den äldre körställningen med låg och bred dyna, tänk srx/mountain max. lägre styre också. Kolla så det är back på den för många av 05erna hade inte det, såg en i kiruna som låg ute på 35000...
Batteriet är nog dåligt om det inte är bytt. Kedjesträckarn ska vara bytt för dom var dåliga till 07, kolla reg plåt och yamaha center. 05an har ett mycket mer knackljud än 06an (har ägt båda) Mountain modellen har väldigt mjuka dämpare bak, det tar nästan i mattan när man sitter.
Jag sålde min Mountain pga att den var svår att köra i skogen om man körde i någon annans spår genom att den sjönk höger/vänster hela tiden, dock är jag liten så kan vara det. rx1 är likadan.
Men är fantastiska maskiner, drar lite bränsle och är rätt pigga..
Phazer mountain är också fina maskiner.
Finns väldigt många Venture ute på blocket och det säger sin sak... Är mest för famliljemannen som är ute och kör ...

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
mtx=365 Rtx är 307.
har för mig att dom hette fx i början, men att dom heter nu bara phazer rtx/mtx...
eller så att dom heter fx phazer rtx... nytron heter väl egentligen fx nytro ?

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Phazern är jätte trevlig, väldigt smidig och lätt att köra. Det plus orken i fyrtakt tycker jag gör att den är trevligaste skotern jag kört hittills! Rätt mysigt ljud. Min har tagit 1.2 liter milen med en hel del bus. Man blir helt enkelt bara glad när man kör den, ju mer jag kör min desto mer älskar jag den! Men ska du ut i puder så köp en mtx direkt. Annars kommer du vilja ha mountain skidor (minst), ska du dessutom köra mycket där det är bottenlöst så bör du ha 38 matta också. Bara det är 10k till. Medan mtx verkar ha högre andrahands värde. Rtx har ju ofta finare dämpare och bredare framvagn. 51 kam på mtx och 365, medan rtx har 307 och 25 kam.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Shit jag har hittat en Yamaha Nytro RTX 40th 2008 vad ska man tänka på jag menar finns det nåt som e dåligt eller som kan va svag punkt eller liknande ?

Swedde

Välkänd medlem
12 aug 2010
570
0
16
Hörnefors
Shit jag har hittat en Yamaha Nytro RTX 40th 2008 vad ska man tänka på jag menar finns det nåt som e dåligt eller som kan va svag punkt eller liknande ?
Fotstegen är för breda på -08 gå på en -09 istället och framvagnen e helt kass på -08 på-09 så ändrade man vinkeln så är fjädringen tar smällarna

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Blev en Yamaha Nytro RTX 40th 2008 satan vilken skillnad mot Arctic m5 drar iväg så in i hel.... he he blir en liten premiärtur imorrn sen en längre på söndag ,tack för alla svar o tips