vilken nyare boggie passar på min gammla phazer 480?

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Ska byta på boggie då min är helt slut så tänkte skaffa en nyare och längre!någon som vet upp till vilken års de passar ifrån?och kanske någon som har en komplett boggie å hk matta liggandes:eyebrows: mvh

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
151
63
Säfsen
Vilken årsmodell har du?
Hur slut är din boggie? Är det bara stötdämparna som är slut och boggiehjulen gummilösa med dåliga lager plus att allt stål är rostigt? Då är det billigare och enklare att fixa det än att köpa en nyare boggie som ser bättre ut, men även den har dåliga dämpare.

Annars så är Polaris XTra-10 en boggie som är bra och ganska enkel att montera. Görs ofta på SRV.
Axlarna måste kortas och nya fästhål.

Annars så har jag en komplett PZ-boggie från en -88. Funkar nog att bara skruva dit, men lite omvårdnad först är ju alltid bra. En bra grej att fixa är fettnipplar så att man enkelt kan smörja axlar.

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Hååj boggien är tvär slut över allt å svetsad säkert tusen ggr och dämparna är å sopslut.och mattan å!hur mycket längre är pz-boggien?nya hjul har jag liggandes.mvh

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
151
63
Säfsen
Okej, då är det nog boggiebyte som gäller.
PZ=Phazer. Sedan så är det olika mellan Phazer I och Phazer II, boggien jag har är till en årsmodell 1988 (PZ I) med guldfärgade boggieskenor. Den passar Phazer 1984-1989 och är för 307cm lång matta.

Är din Phazer nyare så får du göra nya fästhål i bandtunneln. Men det måste du göra oavsett vilken boggie du än väljer som inte är original.