Vilken olja rekommenderar ni till en Venture lite?

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
som ämnet säger! vad ska jag hälla i motorn?

(visst är det 0W-30 som gäller?

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Tror du andvänder samma olja som jag använder i min Yamaha RS Venture 2006:a (Genesis 120 motorn). Och jag hälde i Yamalub 0W-30. Ring och hör med Yamaha. Jag har NTC Data Fritid (0960-17990
) i Arvidsjaur när det gäller skoterdelar och support. De ä'r helt kanonbra där uppe kunniga och trevliga. Rekomenderas varmt!

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Kör på 0W-30 i motor och även i kedjehuset.

AJA BAJA! Rätta mig om jag har fel. I kedjehuset menar du växellådan? Där ska du INTE ha den typen av olja. För då rasar envägs lagret har jag fått reda på.

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
AJA BAJA! Rätta mig om jag har fel. I kedjehuset menar du växellådan? Där ska du INTE ha den typen av olja. För då rasar envägs lagret har jag fått reda på.
Nu måste du berätta mera? Har aldrig hört om detta. Jag bytte ut alla min lager under sommaren och alla va som nya? Men med turbo vill man vara safe. Jag känner några andra turbo åkare som kör så här och dom har aldrig haft några problem. NTC är grymt trevliga, nästan så trevliga att man skulle kunna ringa dit utan att beställa något:)

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Jag har fått förklarat att enkellagret i växellådan går om men inte använder rätt sorts olja. Vilket det hade gjort på min maskin. Det var bytt när jag köpte den men deremot var hastighets givaren paj. Vilket händer när det lagret går. et är vad jag har fått förklarat. Ja NTC är guld värda! Nästan bud på att åka upp om det behöver sötrre servicar av maskinen.

Jaså

Aktiv medlem
29 sept 2008
58
0
1
Kiruna
Jag har fått förklarat att enkellagret i växellådan går om men inte använder rätt sorts olja. Vilket det hade gjort på min maskin. Det var bytt när jag köpte den men deremot var hastighets givaren paj. Vilket händer när det lagret går. et är vad jag har fått förklarat. Ja NTC är guld värda! Nästan bud på att åka upp om det behöver sötrre servicar av maskinen.
En vägs lagret sitter i motorn till starten och den kräver rätt olja. Går drivaxel lagret på variator sidan brukar givaren stryka med efter en stund.

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
En vägs lagret sitter i motorn till starten och den kräver rätt olja. Går drivaxel lagret på variator sidan brukar givaren stryka med efter en stund.
Det blev nog ett litet missförstånd:) Jag sa att jag fyller i samma olja som jag fyller i min motor använder jag även i mitt kedjehus:)

A

AndyLee

olja phazer.JPG

Har forskat lite i ämnet. I fallet Yamaha så skulle valfri MCmotorolja fungera men tyvärr så har dom för hög viskositet. Det finns också många Bilmotoroljor med låg viskositet tex 0W-40 men de gör så att Våtkopplingar i motorcyklar och i vårat fall kopplingen till startmotorn slirar. Japanerna har en standard som heter Japanese Automotive Standards Organization (JASO). Vi behöver en 4-takt motorolja med låg viskositet men som även uppfyller kraven i Jaso MA eller MA2!

Yamalube 0W-30 funkar så klart men jag har mailat castrol och funderat om följande olja funkar. Det framkommer inte på sidan om den uppfyller jasokravet..

Attachments

Last edited:

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Förlåt att jag hade fel. Blandade ihop det lite :blink:

Men lite hade jag rätt i. Fick rekomenderat av NTC Fritid (Yamaha) att använda Shell Transaxel 75W-90. Oljan är för transaxlar.

A

AndyLee

Castrol snowrace fungerar INTE!! Är det ingen annan här på forumet som häller någon annan 0W olja som uppfyller JASO MA i sin YAMAHA 4-takt? håller på att googla ihjäl mej :wacko:

Det jag kommit fram till men som inte verkar stämma är att det är Pennzoil som tillverkar Yamalube,, hittar dock ingen motsvarande olja på sidan...

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Men Yamaluben kostar dryga 500 lappen. Är helt ok för en olja som uppfyller kraven som yamaha kräver. Det kostar ju de andra premium oljorna också. Så varför inte använda Yamahas egen olja?

A

AndyLee

Jag vill bara veta! annars får jag informationsångest.. om det skulle vara tex mobil som tillverkade yamalube oljan så skulle den garanterat kosta 450 hos mobil.. men det kanske är så enkelt att japanerna häller friktionstillsats i en bilolja och skriver jaso ma på dunken?

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
1004001 Shell Advance Snowmobile 4T 0W-30, 1-liter

Snöskoterolja för 4-takts snöskotermotorer som har speciellt
utvalda tillsatser som ger ett utmärkt slitageskydd, oxidationsstabilitet
och en korrekt friktionskaraktäristik för startmotorkopplingen.
Mycker bra lågtemperaturegenskaper.
Möter Yamaha Motor snowmobil motoroljekrav

Ord.pris 225kr

Denna olja kör jag på.

Jaså

Aktiv medlem
29 sept 2008
58
0
1
Kiruna
1004001 Shell Advance Snowmobile 4T 0W-30, 1-liter

Snöskoterolja för 4-takts snöskotermotorer som har speciellt
utvalda tillsatser som ger ett utmärkt slitageskydd, oxidationsstabilitet
och en korrekt friktionskaraktäristik för startmotorkopplingen.
Mycker bra lågtemperaturegenskaper.
Möter Yamaha Motor snowmobil motoroljekrav

Ord.pris 225kr

Denna olja kör jag på.
Den oljan yamaha kört med när dom hade Shell olja så den funkar galant.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Enkel fråga, enkelt svar. Köp oljan hos en Yamaha försäljare
Skulle inte vilja stå ensam ute i snövidderna med startproblem pga att inte startmotorkopplingen funkar, enbart för att jag sparade några tior