Vilken packpulka är bäst??

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Vill höra för och nackdelar vilken tycker ni man ska äga. finns ju 4p,Bränna och Nila som är starka på marknaden.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Är ju lätt och fin men en bekant kör med en sådan man måste ha renskinnen uppe på dom blir så jävla blöta när det sprutar snö från maskinen.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vilken som är bäst är helt upp till vad du skall ha den till, hur mycket du skall ha med och hur hårt du kör.
Generellt enligt min uppfattning är att ju fler rörliga delar, leder mm ju mer går sönder med mera last och högre tempo , kianske inte första eler andra året med sedan börjar det synas.
Med de maskiner vi har idag finns ju möjligheten att ta med sig det man behöver och lite till och för egen del har jag knäckt ett otal boggiben på Nila lastkälkar sedan ST 600:n kom, iofs självförvållat pga mycket last och hög fart men alla boggieben har gått sönder på samma ställe efter 4-500 mil , troligen av utmattning, kör dock sedan 4 år med grövre boggiben än standard och de verkar hålla bättre än så länge.

Packar du bara pimpelspön, borr och muurikka för en pimpelutflykt i makligt tempo funkar både Nila och 4P hållbarhetsmässigt och de går att köra fort med.

Lastar du däremot betydligt mer för en 3-5 dagars utflykt dvs behov av 60-80 l bränsle samt övriga pryttlar kanske runt 150-200 kg behövs ett hållbarare underrede typ Nila transportkälke eller Gofort kompletterat med en låda i marinplywood eller takbox.

Sedan finns denna, vet ej om den finns till salu ännu dock http://www.svaipa.se/ , dock ställer jag mig frågande till om underredet håller under många år.

Vidare så finns Alaskamodellen, eller rättare sagt en kopia som säljs av markussons import från Storuman, dock ett varningens finger då det är en kopia av originalet från Northern Sleds i Fairbanks.
David Doudna som utvecklat denna under ett antal år i Alaska med alla problem att kallbocka den köldhärdiga platsen är inte vidtalad om piratkopian och känns inte vid den på något sätt och som sagt, en kopia är enligt mitt sätt att se på saken alltid en kopia.

I all enkelhet, bakom bredbandaren passar en Nila eller gofort lastkälke bäst, komplettera med avtagbar låda/takbox så är det en kälke som är meranvändbar, goforten går knappt att köra sönder men den kan vara lite känslig i uppträdande vid högre farter.
Gemensamt för dessa kälkar med 150-200 mm plastbelag är att de kan skära lätt i sämre före, flövatten och svagare skare men det uppträdandet känner du säkert igen från Nila personkälke om du dragit den någon gång, finns dock möjlighet att modifiera lite så de går bättre och med enkla medel, oxalitskivor finns det gott om uppe i malmfälten
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Detta med packkälkar är något som är symptomatiskt för skoterbranschen i allmänhet.
En liten marknad med stor mångfald vad gäller krav gör att ingen vill investera och komma fram till en riktigt bra lösning vilket i sin tur gör att alla andra som tycker det är roligare att porrsurfa än att utveckla skoterpulkor får leva med vissa nackdelar oavsett vad man väljer.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ackja den som hade svaret på den ultimata pack/lastpulkan som håller en livslängd istället för att ge upp i tidigt skede som de på bilden.

Utan att gå för mycket OT så skulle tillverkarna behöva se över vinklar och geometri för att fördela belastning på bästa sätt, Arjeplogarn, du som fördriver dina dagar på LTU borde nyttja dina infiltratörskunskaper mot rätt avdelning på LTU och hitta någon skoterintresserad hållfasthetsingenjörselev som kunde räkna på detta.
T ex borde punktbelastningar och stress på stålet minska radikalt om skid/boggieben skulle vinklas utåt 4-6 grader istället för att som idag vara strikt 90 grader från kälkbotten, se övre bilden så förstår du hur jag tänker.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har en sådan:

http://markussons.se/om-alaska-sled/allround/

Fördelar: Pris, lössnökapacitet, utrymme, går utmärkt att köra 120 med 300 kg last oavsett förhållanden. Låg vikt, stuvbarhet (hänges lätt upp på en vägg tex), robusthet, det går att transportera vad som helst, en havererad skoter, en älg, ett gäng barn, massor av jeepdunkar, tält, ryggsäckar järnspisar eller vad man nu behöver frakta. Man skjuter eller drar lätt en fullastad kälke för hand i lössnö.

Nackdelar: Det blir snö bland packningen, inga "fack" så allt måste surras. Blött i botten om det är plusgrader. Jag lägger en presenning i botten, packar i, knyter om och surrar sedan fast allt som ett paket. Funkar sämre med ungar och fru. :)

Hade den i våras i Porjus när vi åkte tre mil ospårat i helt fantastiskt djup och lös snö. Tre personers packning, mat och bensin för en helg och två gasolflaskor till stugan. Inga problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited: