Vilken som är bäst är helt upp till vad du skall ha den till, hur mycket du skall ha med och hur hårt du kör.
Generellt enligt min uppfattning är att ju fler rörliga delar, leder mm ju mer går sönder med mera last och högre tempo , kianske inte första eler andra året med sedan börjar det synas.
Med de maskiner vi har idag finns ju möjligheten att ta med sig det man behöver och lite till och för egen del har jag knäckt ett otal boggiben på Nila lastkälkar sedan ST 600:n kom, iofs självförvållat pga mycket last och hög fart men alla boggieben har gått sönder på samma ställe efter 4-500 mil , troligen av utmattning, kör dock sedan 4 år med grövre boggiben än standard och de verkar hålla bättre än så länge.
Packar du bara pimpelspön, borr och muurikka för en pimpelutflykt i makligt tempo funkar både Nila och 4P hållbarhetsmässigt och de går att köra fort med.
Lastar du däremot betydligt mer för en 3-5 dagars utflykt dvs behov av 60-80 l bränsle samt övriga pryttlar kanske runt 150-200 kg behövs ett hållbarare underrede typ Nila transportkälke eller Gofort kompletterat med en låda i marinplywood eller takbox.
Sedan finns denna, vet ej om den finns till salu ännu dock
http://www.svaipa.se/ , dock ställer jag mig frågande till om underredet håller under många år.
Vidare så finns Alaskamodellen, eller rättare sagt en kopia som säljs av markussons import från Storuman, dock ett varningens finger då det är en kopia av originalet från Northern Sleds i Fairbanks.
David Doudna som utvecklat denna under ett antal år i Alaska med alla problem att kallbocka den köldhärdiga platsen är inte vidtalad om piratkopian och känns inte vid den på något sätt och som sagt, en kopia är enligt mitt sätt att se på saken alltid en kopia.
I all enkelhet, bakom bredbandaren passar en Nila eller gofort lastkälke bäst, komplettera med avtagbar låda/takbox så är det en kälke som är meranvändbar, goforten går knappt att köra sönder men den kan vara lite känslig i uppträdande vid högre farter.
Gemensamt för dessa kälkar med 150-200 mm plastbelag är att de kan skära lätt i sämre före, flövatten och svagare skare men det uppträdandet känner du säkert igen från Nila personkälke om du dragit den någon gång, finns dock möjlighet att modifiera lite så de går bättre och med enkla medel, oxalitskivor finns det gott om uppe i malmfälten