Vilken Phazer bör man välja?

Iznogoud

Medlem
10 sept 2012
10
0
1
Uppland
Hejsan

Har liten fundering på en nyare Phazer, men vilken skall man välja? RTX/MTX?
Fördel respektive Nackdel med dessa?
Kommer att titta på årsmodeller -09 och framåt, läst för mycket om dom tidigare….

Kommer till väldigt många % bara åka på leder och hamnar man utanför så är det i närheten av lederna samt mer mot ”familjeåka” med flera skotrar

Provade en RTX nu när vi var uppe vid nyår, och vart lite kluven. Orsaken till denna är motoreffekten då jag tidigare mest åkt på våra Viper/Viper Venture 700’or. Förmodligen mest för att man saknade knuffen från dessa när man gasade på…… men hur ofta ligger man också och åker 100+ med familjen?
Överlag var jag väldigt positiv till denna maskin för det var riktigt bra körställning mm. Det gäller bara att komma överens mentalt om att det inte längre finns någon knuff……

Vad jag förstått på dessa är att få dom lite bättre behöver man göra följande

RTX, Byta till dom bredare skidorna från MTX, gärna byte till 38 matta också. Vet att RTX’en har lite bredare spårvidd jämfört med MTX’en för en stabilare gång på lederna.

MTX, Någon har påpekat att man bör ha hårdare dämpning för att gå bättre på led samt att med den längre mattan gör att den ”ligger” bättre på sämre leder.
Är det för höga kammar på denna för ledåkning? (tänkte mest på att om dom går sönder om det är för packade leder)

Har jag rätt i dessa förändringar, eller är man helt ute och cyklar?
Hur mycket kommer den smalare spårvidden märkas på leder samt på sjöar?

Vad kan man mer göra? Dreva ner? Finns det annat man kan göra?
Visst, Turboalternativet finns men känns lite overkill…..

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
RTX har bättre dämpare både fram och i boggien. Det är annan drevning också på den.

MTX är ingen hit i originalutförande på led...väldigt "skuttig" och det finns inga justeringsmöjligheter i boggien annat än att spänna fjädrarna. RtX dämparna går att shimsa om men det går inte MTX.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har ägt rtx och äger mtx. Negativt för båda är dåliga fotsteg(genomsläpp) och kassa bussningar och kulleder i hela framvagn så kallat yamahaglapp, båda modellerna lyfter också gärna innerskidan i kurvor. Om man ska vara krass så är mtx helt kass på leden och rtx totalt oduglig i djupsnö i sina originalutföranden. Det man kan göra på rtx är ju som sagt bättre skidor och högre kammar. på min MTX har jag monterat fox float, better boards och antibottoming kit, underbar maskin men absolut inget man ska äga om man använder leden till annat en transportsträcka. maverick mattan är bra men ömtålig. sen är ju placeringen av "verktygslådan" mella A-armarna otroligt korkad.

Uppskattar båda modellerna och RTX är kul på trixig led men bra dämpning och kvick upp till 60-70 km/h. MTX är otroligt lättburkad och trevlig att manövrera i svårare terräng och man kan sidehilla i evighet!