Vilken Primärvariator passar 650 -92

[nordis]

Medlem
27 feb 2010
24
0
1
Sandviken, Sweden, Sweden
Hej alla skoterfantaster.
Jag har några nybörjarfrågor, vilken eller vilka primärer passar på min Fuji 650 från -92?
Motorn sitter i ett Indy chassi, om det har betydelse? Antar att det kan vara olika offset å sånt?
Tacksam för svar.
//Fredrik

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.004
113
Stora Blåsjön
Frågan är nästan tvärt om vilken passar inte... de jag vet är att de nyaste 800 och 600R så passar den inte pga av tjockare kona. Annars ska den passa från alla polarisar från iallafall början av 1990 talet och framåt. (Kan vara någon motorsvarare maskin som har en enklare variator men inte helt säker.)
Variatorn heter P85. Så du kan princip köpa från vilken maskin du vill och sedan bara flytta över vikter och fjäder från din nuvarande om du har någon. Tänk dock på att en variator för 500kr oftast brukar vara just en variator för 500kr (typ skrot).

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Och kan vara värt att lägga dom extra pengarna på att få en med lite färre mil och år på, så att den inte går sönder efter ett par mil igen. Vad jag fattat så finns det 2 olika konor som sagt men det mesta från 1988-2005 ska passa iaf.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du har lilla konan. Och jag är ganska säker på att det ska vara positiv offset på den, dvs så att inre skivan kommer lite längre ut från motorn. Det finns en annan offset där inre skivan kommer väldigt nära blocket, tror den satt på 80-talarna.

Vad är fel på din variator? Jag har lite delar liggandes, men tyvärr ingen hel...

[nordis]

Medlem
27 feb 2010
24
0
1
Sandviken, Sweden, Sweden
Ja det är någon klåpare som har slagit loss den från axeln så skivorna har rejäla märken och locket har en spricka. Det som går att använda är väl korset, rullar, vikter och fjäder.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Startkrans eller inte spelar ingen roll. Den går ta bort och sälja för ett par hundra...