Vilken ? Skidoo 550gt, Lynx 550 xtrim, Yamaha Venture Lite/MP eller Nytro runt 65` ?

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Är i kluven.
Har tidigare åkt Rs Venture, men söker nåt nyare och lättare än den
Kommer dra en del pulka med ungarna. Men samtidigt åka en del ensam, ibland med kompisar.

För det kapital jag har att spela med, får man en nyare Skidoo 550 GT , Lynx Xtrim. fördel: lätta nackdel: fläkt.
en Venture Lite -09/10. fördel: fyrtakt, insprutning, bränsle förbr. Nackdel: tyngre, "gubbig"
Nytro -08. nackdel: kort...

Vad väljer man? någon som åkt fläkt och kan jämföra mot en Yamma?

Ur familjesynpunkt är nog Skidoo 550 gt och Venture de bättre valen, men är de så kul när man ska ut ensam med polare och det kommer gå lite fortare?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
550 Rotax drar dubbelt upp med bränsle, framförallt framåt vårkanten... Jag skulle inte tveka, men å andra sidan är XP-chassit riktigt trevligt, särskilt i de lättare varianterna.

Safe choice är att behålla den RS Venture du har, det verkar ju vara precis vad du är ute efter. ;)

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag skulle ta 550Xtrim, den är lätt och man kan köra fortare än vad som är hälsosamt på gropig led så jag tror inte du behöver bli efter. Löstagbar dubbeldyna finns ju också. Venture lite är ett as tycker jag iaf, hade en MP själv.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Venture lite:en är en bra maskin för den åkningen. Jag har ofta det största leendet i hjämen när vi är ute och kör. Tycker den får oförskämt mycket kritik.

7 jan 2011
12
0
1
Trångsund, Sthlm
Kör 550gt-11 och är supernöjd, använder den till ungefär det du beskriver o det funkar fint. Inte så erfaren skoterpilot så du får ta mitt omdöme med en nypa salt :)
Led, ospårat i skog, lättare lössnö, familjeåkning osv har funkat bra. Drar en del sås som Hbr skriver, känns grymt lätt för att vara en touringskoter, önskemålet är väl lite mer mos i motorn men annars nöjd.