Vilken skoter är bäst i lössnö?

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Ej medlem/Inloggad

Går det att svara på den frågan? Jag tänkte åtminstone lägga fram min teori. Vad är lös snö? Jag har hört att samerna har minst 50 olika ord för snö. Om man bortser från skare finns det ju oändligt många olika lössnöfören. Om vi håller oss till den snön som finns ovanför polcirkeln i skogslandet och tidsperioden December till April och ca: 1-1,5 m djup så kan vi ju utgå från det. Då har vi ju kanske bara 10 olika fören men de jag tänkte närmast på är ju dels den riktigt pudriga och den som har tyngts ned med sockeraktig konsistens i de nedre lagren.
Om vi då går över till skotrarna kan vi räkna bort dessa kategorier: Gamla sportmaskiner t. ex Yamaha ss 440, v-max4, Kawasaki, Blizzard 9500, ski-doo rv etc. Det finns ju även gamla arbetsmaskiner med tvivelaktiga egenskaper som t.ex Yamaha sw-440.
Då har vi kvar tre kategorier (enligt mig då):
"Stora" bredbandare
Lätta smalbandare
"Mountain"maskiner
Om vi då pratar om manöverbarheten så borde vi kunna få ett genomsnitt på vad en "van förare" klarar av. Är man för lätt t.ex så hjälper det ju inte hur mycket man än bänder och vrider en större bredbandare, den åker ändå dit den vill med ev. fastkörning som följd. Tar man istället en lättare mountainmaskin följer den kanske den lättare förarens minsta vink och med lite fart flyger man upp för de brantaste av backar. Däremot kanske den helt saknar segdragning med byte av 800:- rem som följd och i nog mycket snö blir hängande på fotstegen. En lätt långsmalbandare går på ett liknande sätt utan att ha samma "driv" i backarna förstås, men kan istället vändas i ett trångt utrymme i tät skog. Har man en klenare motor i den hjälper den även ovana förare då den inte gräver ner sig lika lätt. Den kan ju oftast också "smygas" bättre med.
Hakar man sedan på en kälke med skiboos och två personer i får vi nog begränsa oss till någon bredbandare med lågväxel eller vide-ratio.
Seda får vi ju inte glömma att det finns 2 sorters bredbandare, med 50 och 60 cm mattbredd. Dessutom en och annan dubbelbandare. Viktigt att nämna är den ledade bakre boggien som förutsättning för att alls kunna backa i lösare snö, även då framvagnen är ju helt avgörande där.
Mina egna erfarenheter har visat att mellan t.ex en Ski-doo Nordik 500 och Lynx 5900 har Ski-doon åkt upp för jämnt sluttande backar medan Lynxen har åkt ner och vänt och vänt för att komma en bit i taget i sina egna eller Ski-doons spår. Hakar man sedan på en tyngre spårsladd kommer Skidoon en centimeter medan Lynxen troligen ännu är ute och sladdar. Där har jag också sett Polaris och Arctics widetrack som utomordentliga. (Kanske till och med bättre). För att inte nämna Alpine, Grizzly Ockelbo 8000 och Lynx 650 med 4 merers matta. Där har jag exempel på förare som enbart gjort rågångar varje gång vi har varit ute och kört.

Enligt mina teorier blir det så här:
Det finns ingen skoter som är bäst i snö!
Det finns alldeles för många faktorer att räkna in oavsett om Kalle med sin Elan har spårat åt Olles Alpine. (Då kommer vi in på manöverbarheten), en mountainmaskin har ensam kommit fram genom skogen, (troligen gles skog och utan någon tyngre kälke) osv. osv. (En lättare långsmalbandare har kört fast i vatten p.gr.av sin klena motor och låga kamhöjd).

Som jag sa i början: endast mina egna teorier...hjälp mig gärna för mina kunskaper äro begränsade!

Slutord: Ju säkrare man är, desto mindre vet man.

larsa-440

Medlem
4 jan 2006
12
0
1
K-fors
Helt rätt !

Ja du har rätt det går inte att jämföra om vilken skoter som tar sig fram bäst i lössnö för det finns så många faktorer att räkna in i det hela !

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
:)Inte för att klaga men jag tror det är eskimoerna som har 50 ord för snö och inte samerna..

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
det handlar väl om vilken skoter som är mest allsidig...

jag skulle vilja påstå att en smal maskin typ "Mountain"maskiner e mest allt i allo..och klarar sig bäst överlag
den går att he sig ut i snön med + köra led å i skog...

sen att folk hävdar att dom e hysteriska å bara spinner e bara en myt,det går precis lika bra att ställa in variatorerna snällt som på en gammal raid eller en forrestfox
skillnaden e att en gammal skrutt maskin har inte kraft nog att spinna på samma sätt,vilket finns i dom nya mm maskinerna..

enda felet som jag ser i en mm -maskin e väl att ska man sladda led å dra tungt så skulle dom ha hafft låg växel å en växellåda

vi drog fram ved åt en kompis,han hadde en okelbo 6000 å vi körde en riktig
värsting dragare ..polaris sport kort 307 matta
polarisen drog lite mindre lass men gick betydligt fortare å köra med så
totalt så drog vi mer ved på en dag än vad aset 6000 fixade
den va helt kass mattan va som en lakrisrem å alldeles för bred så den fick noll matttryck å inte just nått fäste

skulle jag få ta en skoter så blev det en typ Artic cats 570 mm-maskin med
hög och låg låda + back ...med en 365 matta å 38 mm kam
(Bear caten )som finns i år e ochså en vettig allt i allo maskin

den fixar nog det mästa man vill utan att man skulle bli rådlös
skulle gärna ha sett att det satt en vätskekyld 600cc motor på 100-120hp
i den men det faller bort pga att vätskekylningen ibland inte gillar då man drar tungt

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Detta har diskuterats massor av gånger. Försök att inte återuppliva gamla trådar förutom i enstaka viktiga fall.

Kolla här så ser du fler liknande och identiska trådar som det har diskuterats hej vilt om detta ämne. :)

Låser denna.

Status
Stängd för vidare inlägg.