Vilken skoter för blandad aktiv körning?

Rackarfalk

Medlem
18 okt 2011
16
0
1
sthlm
Tjena,

Blir inte klok på att välja skoter, ändrar mig varje dag...

Budgeten ligger runt 50 000:- helst..

Kommer köras både på led och lössnö i dalarna där jag är på vintern. Men även på is/åker hemma i sthlm.

Kollat mycket på f7, förstår att det inte är en lössnö skoter men hur klarar den sig i lite lösare? kommer inte bestiga berg dirrekt. Kommer jag bli besviken?

Annars har jag kikat på:

Crossfire
mxz
rev
renegade

kom med förslag! :D

Minst 700cc
Polarn har köpt sig en renegade 800 så man vill gärna kunna hänga på honom.

Att den reser sig "lätt" är ett stort plus :D

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Renegade är mitt förslag. Den har ju lite bredare matta än Arctic skotrarna vilket gör att den går helt ok i lite lösare snö trots att den bara är 345 lång.
Renegaden går bra att köra hårt efter led också.

Är du sugen på en Renegade 800:a så vet jag en 05:a som finns i Rimbo trakten ( 6 mil norr om sthlm)
Den fick nya kolvar vintern som var och alla lager i boggihjulen byttes. Styrhöjare sitter det på har jag för mig och det är Summitskidor monterat. Den ligger i din budgets ramar i pris. Den har inte kommit ut på annons än.

Hör av dig om du är intresserad.

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Skulle helt klart köpt en Renegade REV 800
Eller en f7, tar sig fram riktigt bra i lössnön, har haft en själv

Rackarfalk

Medlem
18 okt 2011
16
0
1
sthlm
Tack för svaren!

Lutar åt renegade eller crossfire, kan inte riktígt bestämma mig.. Är renegade800 mycket piggare än cf 700?

Vilken är roligast för lek, eller är det hugget som stucket?

X-trim:en är äckligt lik renegadeen, är det på "nått" sett samma skoter?

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Nu är ju jag "lite" märkespartisk. Men crossfire 7an står sig bra mot renegade 800 tycker iaf jag. Upplever cf har bättre flyt i snön men lite klumpigare. Svårt att förklara men så upplever jag den. Sen är jag lite restruktiv mot brp:s 800 runt dom årsmodellerna. Vet av några som rasat pga slut på fett i lagret.
Dock om du ska ha en cf7 så får du ju inte bakväxel som brp har. Vilket i många fall kan vara väldigt smidigt...

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Tack för svaren!

Lutar åt renegade eller crossfire, kan inte riktígt bestämma mig.. Är renegade800 mycket piggare än cf 700?

Vilken är roligast för lek, eller är det hugget som stucket?

X-trim:en är äckligt lik renegadeen, är det på "nått" sett samma skoter?
Renagade och x-trim är inte samma skoter. Lynxen är HELT oduglig i lössnö, där får den stryk av en kort f7a tom..

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Kan bara hålla med föregående talare. Körde X-trim hela vintern som var. Fyfan. Tung, tung och tung säger jag bara, men hållbar. Även stabil och bra dämpad när man körde led. Grävde gärna ner sig när man lämnade leden.

Tycker att crossfire är otroligt fin men slår gärna ett slag för Switchback IQ chassi. Lätt, smidig osv. Borde inte vara något problem att hitta en ganska fin för runt 50 tkr.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Switchback hade bäst lössnöegenskaper innan 07an kom, då dom satte på en skitboggie. Crossfiren är grym i lössnö, jag sålde min i fjol till förmån för en rmk och jag kan säga att crossfiren klarar sig bra i jämförelse!