Vilken skoter?? :O

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Hejpa!.

Nu är det så här att jag tänker som byta upp mig nästa vinter till nå fränare en min Lynx Enduro 700SP.!! :)

Och då har jag funderat på att köpa en Polaris Iq R 600 eller en Arctic cat SX 600 :)
Vad är nackdelar fördelar?
Det jag är ute efter en skoter ca 345 lång eller nå sånt mellan läge, jag ska kunna köra lite allround EX : Hoppa, pudersnö, ramp...
Eller skulle jag satsa på någonting helt annat? :hmmmm2:

OBS!! VILL helst slippa BRP !!! :p

Tacksamm av era svar osv :)

/JN

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Hejpa!.

Nu är det så här att jag tänker som byta upp mig nästa vinter till nå fränare en min Lynx Enduro 700SP.!! :)

Och då har jag funderat på att köpa en Polaris Iq R 600 eller en Arctic cat SX 600 :)
Vad är nackdelar fördelar?
Det jag är ute efter en skoter ca 345 lång eller nå sånt mellan läge, jag ska kunna köra lite allround EX : Hoppa, pudersnö, ramp...
Eller skulle jag satsa på någonting helt annat? :hmmmm2:

OBS!! VILL helst slippa BRP !!! :p

Tacksamm av era svar osv :)

/JN
Dom är väl korta båda två om jag fattat det rätt...?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Arcticens matt mått är ju 325*38*44 så den är ju närmast iaf ;)
Har haft IQ 600RR men testat R och kan då säga så här.

Vilken du än väljer så får du en bra skoter. Om du är redo att skruva LITE mer än på en vanlig "Svensson" maskin. Bestyckningen blir lite viktigare då motorn är känsligare på R och SX.

RR/R är en riktigt stryk tålig maskin som klarar av gode många krascher innan den ger vika (om du nu inte plockar en tal i 70km/h för då håller den inte ;) ) och som har riktigt skön körställning och är riktigt lätt skruvad. IQn har många år på nacken men det gör inget för det är en riktigt bra maskin med mycket potential !

SX/XC har en luftburk som är ganska utsatt då den sitter i fronten men förutom det så tål den också mycket stryk innan den ger vika den också. Arctic har alltid varit lätt skruvade och det är även SX/XC, det enda "felet" är väll pipan som går över motorn men den sitter bara med 6st fjädrar så är den lös och man kommer åt allt. Ett tips är att köpa en Fjäderkrok (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Fjaderkrok-MC/) och ha i verktygspåsen ifall du smäller ett stift så är de skit lätt att ta bort pipan.

Vad jag har HÖRT är att IQ och SX kan vara lite bökiga i kruvorna om man jämför med Ski-doo/Lynx RS (har aldrig testat XP chasiet) men det är inget jag har märkt av förutom på IQn, men efter lite boggie inställningar så var de inge problem alls.

Som sagt, båda skotrarna är riktigt bra och potenta crossmaskiner som håller för det mesta så du blir inte missnöjd med någon av dom!!

Last edited:

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Okej!.. tack så hemskt mycket! det var väldigt bra iformerat! då ska man försöka få testa en av varje märke å se vilken som (jag) tycker är bäst/skönast :)