Vilken skoter passar mig som är lång?

vargen

Medlem
1 mar 2010
10
0
1
Jag är 1,95 lång & undrar om ni har några tips på skotrar som passar mig.

Är ute efter nåt åt Touring hållet (ska gå att åka två på) men inga "blytunga" grejer för jag vill ju även kunna åka på sidan av leden i lössnö :)

Tycker Ski-Doo GTX & Renegade ser fina ut men det är ju satans långt å åka för att prova så jag tänkte att det borde finnas några här på forumet som är långa & kan tipsa vilka skoter modeller jag ska inrikta mig på, vill ju inte sitta som en gräshoppa när jag kör.

//vargen

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Vad är din budget?
Hur ofta kommer du köra utanför leden?
Hur ofta kommer ni åka 2 personer?

Precis som du är inne på så är renegade en bra skoter, det är mer en lekskoter som man kan åka 2 på.
GTX däremot är en riktig touring som kanske inte är det lämpligaste att leka med utanför leden. Nog tar den sig alltid, men kanske inte så bra som renegaden.

Båda skotrarna däremot passar bra då du är lång. Du kan höja styret med styrhöjare, men då är det lätt hänt att det blir för högt när du ska skjutsa och måste sitta.
Ett alternativ är ju ställbara styrhöjare, men de kostar lite mer än vanliga.

men om du ger lite mer info om hur din körning kommer se ut så blir det lättare att hjälpa dig:)

vargen

Medlem
1 mar 2010
10
0
1
Jag har tänkt mig en skoter för max. 60 000:- & det blir nog ändå mer lugnare körning än lek dock saknas det riktiga leder där jag bor så man får väl försöka "hitta" körbara ställen.

Det blir nog ganska mycket ensam åkning på skotern ca:80% men nån gång 2 på den.

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Då säger jag Renegade, den passar nog bra för dina ändamål.

vargen

Medlem
1 mar 2010
10
0
1
Ok, vilka årsmodeller är det som gäller på Renegade, vilka är bra & vilka är mindre bra?
Motorstorlek?
Vad ska man se upp med (motorer,slitage)?
Hur många ca: mil kan man "plocka" ur en Renegade? förstår att det är svårt att säga eftersom allt beror på körstil osv. men ungefär....

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Min röst faller på en -05 eller -06 Renegade med click-dyna, dvs en löstagbar passagerarsits.

Jag hade själv det chassiet på förra skotern, hade 10" styrhöjare från en Summit. Absolut perfekt körställning då man står upp, trots att jag är 3 cm längre än dig! :) Lite jobbigt att sitta långa transportsträckor med styrhöjarn dock, men då kan man ju ställa sig upp ett tag!

Finns en -05 Renegade 600 sdi (insprut) med rätt dyna och låga mil på blocket här: http://www.blocket.se/dalarna/Ski_doo_mxz_renegade_600_sdi__05_31556872.htm?ca=1_9&w=3

vargen

Medlem
1 mar 2010
10
0
1
1000-tack för all hjälp !!!!
Jag bor i Värmland så det blir till att börja söka efter en lämplig Renegade på hyfsat nära håll typ bcool´s förslag uppe i Dalarna.