Vilken skoter ska jag köpa?

Håkan Svall

Ny medlem
15 dec 2013
4
0
1
Sundsvall
Letar skoter för både led och för sidan om spåret. Jag är inte jätte erfaren förare. Vill ha en skoter som tar sig fram på led och i lite djupare snö. Vill ej heller behöva skruva allt för mkt.
Kollat lite på dessa: lynx ranger mountain el adventure. Ski-doo summit. Yamaha mountain Max.
Är inte låst på dessa. Tacksam för tips och funderingar.
Hade tänkt mig 25-30 tusen ungefär.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Om jag hade haft dom alternativen att välja på så hade jag köpt en Yamaha MM.

Anledningen skulle vara samma som för att köpa en ny: Minimalt med skruva.
En Summit eller en Ranger mountain kanske är marginellt bättre i snön, men det är det kanske värt.

Dessutom har Yamahan ett mycket vackert ljud.

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
personligen skulle jag aldrig ge mig på en yamaha. Skulle nog kunna tipsa om skidoo summit, polaris switchback, polaris rmk trail, arctic cat mountaincat /1m.

Och hur mycket du behöver skruva beror på hur fd. ägarna har skött maskinen, är den dåligt skött = mycket skruvande. Är den i väldigt bra skick så behövs det knappt något skruvande, dock ordentliga servicar för att hålla den i gott skick.
Sen kan ju delar även gå sönder helt plötsligt! inget man kan komma undan.

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Att köpa en 2cyl 800 med den budget du har är något jag nog hade undvikit...

Bättre att köpa en mountain max, de motorerna är ju grymma i hållbarhet
sen kan du sätta trippelpipor och få ett gudomligt ljud :)

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Varför ska han undvika 800? säg en bra anledning :what:
För att långa 800:eek:r är sjukt överprisade på blocket , säkert för att fler och fler vill köpa lång skoter nuförtiden..för 25000 får du kanske inte den i bäst skick motormässigt och jag tycker då att både polaris och brp's tidiga 800:eek:r kanske inte är dom mest hållbara..

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
T.ex om du jämför pris och skick på dessa:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ski_doo_Summit_800__03_50003545.htm?ca=1_9&w=3
http://www.blocket.se/kalix/Yamaha_Mountain_Max_700_51030540.htm?ca=1_9&w=3

även 600 tycker jag är ganska överprisade om dom ska vara i bra skick
http://www.blocket.se/sodermanland/Skidoo_summit_600_I_TOPP_SKICK_51029184.htm?ca=1_9&w=3

folk vill ha 2 cylindrigt speciellt när det gäller lössnömaskiner, och visst det är bättre men jag tycker du får mer för pengarna om du köper en MM

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Av dom som nämnts tidigare i den här tråden hade jag nog kikat närmare på Lynxen... Hade själv en RM i 2-3 vintrar som jag var nöjd med, och jag vill då tro att lynxen är den som är stadigast byggd ovan nämnda modeller med rejält tilltagen fjädring och renoveringsbara dämpare... Alltså den som är mest lämpad för ledåkning, även om den har en 51mm matta som gärna bränner slides på vårkanten utan isrivare...
Rotax 800ho har väl inte fått de bästa ryktet, och är enligt vissa på de här forumet inte värt ett ruttet lingon, utan passar bäst som bojsänke, men sanningen är att den fungerar absolut inte sämre än andra motorer bara den får lite service emellanåt, min gick klockrent sånär som på en triggerspole och gick även förhållandevis billigt, kring 2-2,5 liter/mil...