Vilken skoter?

S

Snow Beast

Hej alla!
Jag har inte fyllt laglit ännu (14år).
Men jag har redan nu bestämt mig för att köpa antingen en:
Lynx GLS 3600, 3800,
Polaris indy 500sp, indy 500sks

Jag vill ha tips om vilken som är bäst förstaskoter, vikt, prestanda, hur dom går i lössnö och bränsleförbrukning och självklart hållbarhet och kostnad för inköp och reservdelar!
}>

O

OBS!!!!

OBS!!!

då menar jag alltså äldre skotrar från omkring 87-93
MEN!! men sks500 menar jag en med enkeldyna! (har glömt vilken/vilka) årsmodeller som hade enkeldyna...

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Som första-skoter skulle jag nog nästan säga Indy 400/500 (förutsatt att du hittar en fin till vettiga pengar), men de maskiner du här räknat upp är nog bland de bästa du får för de pengarna, enligt mig.

Lynx 3600 och Indy 500/SKS är i samma klass.
Lynxen tål mer stryk men är tyngre, Polarisen har bättre komfort men är dyrare.
Prestanda och bränsle-mässigt är det likvärdiga, vi pratar 70-75hk o. en genomsnittlig bränsleförbrukning inte så långt från 2 l/mil (min Indy 500 EFI -93 gick exakt lika fort som polarns GLS 3600 -91...han några kilon lättare än mig).
Vad mattan beträffar så är Lynx GLS mer lik 500 SKS...ngt kortare men ngt bredare.

Väljer du däremot en 3800 så får du mer prestanda...antar att du pratar om den vanligare 583-3800:an? (Fanns även med 643..).
Då får du mer pulver, men även törstigare maskin som är dyrare i försäkring. Har för mig de låg på ca 90hk.

Lycka till!