Vilken utrustning måste en skoterägare ha i garaget?

Hansson6001

Prospect sledder
7 maj 2015
2
0
0
Sandviken
Tjena!

Är ganska ny i skotervärlden. Skaffade min första skoter för 2 år sedan. Har den i min sportstuga uppe i Jämtland. Har skotern i ett garage som tillhör stugan och tomten.

Detta låter som en ren nybörjartråd, det är det också!:eyebrows:

Jobbade i mina tidiga 20 år som bilmekaniker så själva "mekandet" är inga problem. Men tänkte bara om någon/några kunde komma med lite sköna tips om vilka verktyg och annan utrustning man nästan måste ha? Och även prylar som är allmänt bra!

Den personliga utrustningen så som skydd vet jag om. Bland annat hjälm, overall, skydd och skoterkängor.

Men tänkte mer på verktyg att ha i skotergaraget. Än så länge har skotern fungerar klockrent. Har bara bytt olja på den.

Min uppsättning består nu av:

Några mejslar
Några fasta nycklar
En skiftnyckel
Några lednycklar
Silvertejp
Gummiklubba
Några tångar
Skyffel/Spade
En dunk med motorolja
2 stycken 5-liters bensindunkar
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en bacho verktygssats räcker långt för skotermekande, sen kanske lite avdragare, en avdragare för variatorn och en för lager, en muttermaskin gör det lättare att få lös bultarna till boggien då den gängade stången i boggien brukar vilja börja snurra då man fått lös ena bulten
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du behöver egentligen ingenting då en skoter är föga mer komplicerad än en motorgräsklippare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.287
1.111
113
Stora Blåsjön
Det beror helt på vad du behöver fixa för något. Men nu låter det som det är ett väldigt enkelt garage och behovet bara är att fixa ev problem direkt vid stugan.
Brukar ha med mig en bachosats i bilen och avdragare för primärvariatorn, sen en tång för låsclips och lite buntband. Är det värre saker som behöver mekas med så får man åka hem...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Någon form av lyftanordning så att du kan ha boggin hängande fritt. I enklaste fall bara ett kraftigt spännband upp till en takstol i garaget.

Något att palla under bukplåten med så att man kan få skidorna fria från golvet (t ex en lagom stor vedklabb)

Fettspruta, se till att den har en tunn och böjlig slang så det går att komma åt smörjnipplar på aviga ställen.

När det gäller fasta nycklar, så kolla om det i första hand är millimeter- eller tumdimensioner du behöver. På en del skotermärken (i synnerhet Arctic och Polaris) är det tum överallt utom i motorn, där det är mm.
På någotsånär moderna skotrar får man vara beredd på att också hitta en hel del torx, kanske även de här "inverterade torx" på vissa ställen.
Insexskruvar brukar finnas som låsskruvar för excenterringarna som håller lager på drivaxel och sekundärvariatoraxel. De kan vara antingen tum eller mm oavsett skotermärke, det beror på lagertillverkaren. Om du köper ett nytt lager med tillhörande låsring ska du inte vänta dig samma storlek på insexskruven som på det gamla du byter ut.

Silvertejp i all ära, men för nödfallsreparationer kan det också vara bra att ha ett lager av t ex ståltråd (både tunn "rörmokartråd" och grövre "najtråd"), buntband, eltejp, vulktejp, bränsleslang, billig PVC-slang, elkabel.

Tork- och rengöringsmateriel (trasor, sågspån osv), så du kan ta hand om t ex olja som hamnar på fel ställe vid isärtagning av kedjehuset, oljefilterbyte på fyrtaktare mm.

Gänglåsning (Loctite, svag eller medelstark) kan vara bra att ha.

Diverse andra vätskor (glykol, bromsvätska mm).

En billig digitalmultimeter.

Om det är en gammal eller hårt körd skoter så är det nästan oundvikligt att ha popnitar, popnittång och borrmaskin för att borra ut lossnade nitar till hands.