Vilken väg skall man ha Fox Float

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har sett båda varianterna...alltså den svarta delen neråt eller uppåt. På dom flesta originalmaskiner så verkar den svarta delen vara uppåt medans på vissa moddade maskiner har jag sett att den svarta delen är neråt.

Vad är skillnaden och vad skall jag testa på först?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Man vill ha så lite "ofjädrad" vikt som möjligt därför är det bäst att sätta dom med svarta delen nedåt.
Men det är mycket liten skillnad så egentligen är det helt skit samma.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Finns en anledning till att dom sitter med den grova (svarta) delen uppåt. Om man vänder den så kommer inte oljan som ligger i luftdelen åt att smörja packningarna vilket resulterar i läckage med tiden.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Finns en anledning till att dom sitter med den grova (svarta) delen uppåt. Om man vänder den så kommer inte oljan som ligger i luftdelen åt att smörja packningarna vilket resulterar i läckage med tiden.

Pratar ni om samma stötdämpare ? , de Fox float jag plockat isär inehåller då ingen olja ! , men fett därimot runt O-ringarna som tätar ! .
Men det fins ju Fox med olja oxå , fins ju en hel del olika Fox dämpare , och hur dom är uppbyggda :blink1:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det finns en olja som enligt de som servar fox ska ligga i "luftdelen" av dämparen, men man kan även använda sig av fett. Det blir dock inte en lika långsiktig lösning på smörjningen.