Vilket fabrikat upplever du som mest lättskruvad?

Vilket fabrikat tycker du är lätt mecka i?

  • Yamaha

    Röster: 16 19,8%
  • Polaris

    Röster: 25 30,9%
  • Arctic Cat

    Röster: 16 19,8%
  • SkiDoo

    Röster: 16 19,8%
  • Lynx

    Röster: 8 9,9%

  • Totalt antal som röstat
    81

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Helt enkelt, du som skruvat i lite olika maskiner/fabrikat genom åren, vilket fabrikat tycker du är lättast att skruva i?

Undanber mig lustigkurrar och märkes påhopp. :noworry:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Lägger min röst på polaris, hade lika gärna kunnat vart lynx eller skidoo.
Men det som gör att polaris hamnar högst är att oftast är halva jobbet redan är gjort av sig själv så man behöver bara försöka skruva ihop det... :)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Yamaha mkt för att de är japanare å dom har lite logisk tänk på bla storlekarna på bultskallarna samma på bilsidan med..
 

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
Lägger min röst på polaris, hade lika gärna kunnat vart lynx eller skidoo.
Men det som gör att polaris hamnar högst är att oftast är halva jobbet redan är gjort av sig själv så man behöver bara försöka skruva ihop det... :)
Det där va att sätta pricken över ( i ) Så har polaris AKA Dinky toys varit de senaste 10åren,, nästan som ikea faktiskt
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
låter väll partisk som vanligt, men jag säger nog arctic (som vanligt).

Varför?

Yamaha måste man demontera halva skotern bara för att byta stift, och alla andra märken har motorn så jävla inbakad i kåpor så det går inte komma åt någonting.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nedan handlar om NYA skotrar...

Röstade på Polaris faktiskt... Mått, bultar och toleranser är iofs amerikanska men du kommer åt rätt bra.

Arctic är ju rena mardrömmen att byta stift på iallafall det ena, sen diamond driven är ju en bra uppfinning men kedjehus är lättare och biligare att skruva i.

Ski-doo och Lynx har ju som k-len säger en jäkla massa kåpor...

Yamaha är fina med bra driftsäkerhet men en jäkla massa plast och 4-takt... Skiter det sig där (även om det är ovanligt att dom skär/rasar) så kostar det och är ganska trist att göra..
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Ifjol stötte jag på en kompis som fått stopp mitt på leden med sin lynx rev 550. Låg plastkåpor överallt och han höll som bäst på att kolla stiften och jag vet inte vad. Jag frågade försynt om han kollat nödstoppen?. "- Jo självklart men den sitter lite löst". Han drog åt muttern ett par varv och se där, skotern startade genast. Att få tillbaka kåporna tog väl en halvtimme till och jag tror inget satt där det skulle egentligen. Kasta in grejerna och stäng snabbt. Plast på lösvikt, 10 kr hektot?
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
la min röst på arctic cat eftersom jag upplever den som väldigt lätt att skruva i. kanske inte nya f-serien är lika lätt att skruva i men m-serien är ju en dröm att skruva i! den har sido kåpor som är lätta att demontera och montera, plus att den har en huv vilket inte ski-doo, lynx, och vissa yamaha har. tror f-serien bara har lysbulan man måste ta bort för att komma åt allt. tror lysbulan sitter med stropan om jag kommer ihåg rätt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vet inte vilken som är allra mest lättskruvad, men jag tycker att Xp-chassit och då troligen även Re-x är enkelt.
Det ser sjukt trångt ut när man tittar på det men med enkla medel frilägger man mycket.

De som måste vara sämst nu på nyare maskiner är Arctics Twinspar.
Tex på F-serien så lär man skruva lös hela konsolen med mätare och lysen för att kontrollera kylvätska, bara det säger en del tycker jag...
Sen är dom ihopskruvade som en kedja känns det som, ska man ha lös en del måste man först ta lös en annan, för att få bort den måste man först undan med en tredje och för att få bort den...
Ja ni fattar...
Skulle byta tändstift på en TZ1 touring, 4T alltså.
Hade göra ett bra tag, undan med dyna, tank och pakethållare för att komma i åt...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Yamaha, genomtÄnkt konstruktion. Bra info i manualer, lÄtt att fÅ tag pÅ servicebok, bra sprÄgskisser, bra tabeller Över instÄllningar osv. Med 10 12 14 17 samt 19 nyckel fÅr du isÄr i princip hela skotern.
 

hellsekka

Medlem
20 dec 2010
6
0
1
kramfors
Utan tvekan polaris :) .... Men det mesta handlar väl om vilken modell du är van att meka i , kör du favorit skotern så självklart är den bäst att meka i , inte många som rattar sin egen skoter :) lr?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
verkar inte vara så många som har skruvat i en nyare polaris.

om man måste bort med variatorskyddet så måste man först ta lös sidokåpan.sen ta bort oljebehållaren.sen skruva bort ecu boxxen.sen börja skruva lös skyddet.visst det går att byta rem med skyddet monterat men om man ska bort med det så är det mycket jobb.

ska man ta lös "huven" så måste den skruvas lös.inga snabbfästen utan clips och skruvar.samt plugga lös kablage till mätarn.
nä jag tycker inte att polaris är lättskruvat.möjligtvis 2010 modellerna men inte 2011.

ski-doo xp och lynx är det en massa plast i vägen (allt med amerikansk passform)
riktigt dåliga lösningar på både primär och sekundär variator.inte något man plockar isär efter leden.det gör man enkelt på dom flesta andra märken.
och slutburk och pipa på dessa skotrar.att få dit alla fjädrar kan lätt leda till både blod svett och tårar.

yamaha.har tyvär inga erfarenheter av nyare yamaha.men antar att det är minst lika trång och jävligt som det var på min vector mtn.


arctic. har en m8 nu.man fäller upp huven och SER i princip allt.sen hur det är att göra några större operationer vet jag inte,(har inte provat ännu).räcker inte det så kan man även vika undan buksidorna fort.


jävligt dålig passform på alla grejjer,huv,plast och inte för att glömma variatorskyddet.blir nästan sur när jag bara tänker på det.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
arctic. har en m8 nu.man fäller upp huven och SER i princip allt.sen hur det är att göra några större operationer vet jag inte,(har inte provat ännu).räcker inte det så kan man även vika undan buksidorna fort.
Håller fullständigt med. Jag fattar inte varför inte alla fabrikat har klassisk huv + sidokåpor.
Blir lika arg varje gång jag ska lös med sidokåporna, sura Amerikanska passform..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De flesta ser ju precis likadana ut fram till 2004 ungefär, men ett plus till Yamaha för att det är ordning och reda, god finish och bra material. Det märks att det är en hög nivå på tillverkningen, liksom. Polarisen jag hade var mer grovsmide och de AC jag skruvat i var inte så väl ihopkomna, om jag säger så.
 

Vikkee

Välkänd medlem
11 aug 2006
124
0
6
31
Norrbotten
Polaris pga att den är lättskruvad, man kommer lätt åt alla skruvar, dock lite jobbigt med amerikanska tum. :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
som hjulboggie säger så är det ju enkelt att skruva i skotrar (oavsett märke) fram till 03 (give~take), men det är väll efter det det blir ett helvete på många maskiner.

4taktare överlag, upplever jag själv som mest "kedjeskruvande" som någon beskrev. visst, man måste inte skruva lika ofta. Men är det någonting som far ofta (enligt min erfarenhet) på 4taktare, så är det tändstift, och det ska väll vara dom och remmen som skall vara lätt att byta på en snöskoter, om något.

Men att få bort tändstift på en 4t skoter (ialalfall yamaha/arctic) är då ett jävla helvete och ingenting man vill göra i minusgradet vid skoterstugan bara för att den har surat ner sig.