Vill ha batteri på skotern

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Batteri på skoter

Utrustade en Kawasaki med elstart en gång. Tog bara växelström direkt
från kabeln från lysspolen. Sedan monterade jag en likriktare för 25 A
på den kabeln, någon regulator behövs ej batteriet sväljer en hel del överspänning. Likriktaren köper du i en Radioaffär eller elektronikaffär
kostar en 30-40 kr . (elfa sid 853). Funkade kanon i många år.
(GBPC 3506 typ beteckning)
 

yamaha300

Välkänd medlem
27 feb 2005
152
0
6
Jag vill ansluta t.ex GPS och ekolod.

Vad väljer man för typ av batteri? Bly acc från Clas Olsson eller ett mer avancerat mc skoterbatteri?

/Johan
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Batteri

Har bara erfarenhet av vanliga skoterbatterier 18 AH . Kopplade till
ett stort och ett litet "cigarettändaruttag" på instrumentpanelen.
Har nyss köpt en gps Legend C. Undrar om bilfäste eller ett båtfäste
funkar bäst på skoter. Och var köper man bäst tillbehören.
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
hmm no skulle jag då köpa en likriktare på en skoteraffär å löda in. en som äter överskottströmmen prova me en lastbilslampa i min gamla tnt när riktarn hadde gått å den höll inte länge. är ju ändå 24 volt
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Har bara gjort det en gång på en Lynx 3-9a. Där satt en "enfas" voltregulator.

Följande med reservation för att din kan vara annorlunda! Beskriver hur man gör om hela systemet till DC, inklusive belysning.

- Koppla bort båda utgående ledningar från generator.
- Ta bort den gamla regulatorn.
- Skaffa en rejäl fypolig voltregulator och skruva den mot plåtchassi för bästa kylning.
- Koppla ingående på nya regulatorn (två gula) till generator.
- Koppla utgående minus (svart) till chassi.
- Koppla utgående plus (röd) till batteri via t.ex. 15A säkring och till övriga förbrukare, d.v.s. batterplus ska bara ha en ledning inkopplad via säkring
- Koppla batteriminus till chassi

Är en klar fördel att köra lyse över batteri, slipper varierande ljusstyrka och lamporna håller längre. Clas Ohlsson batteri funkar bra.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Men ibland så kan den ena kabeln från spänningsspolen vara jordad redan inne i motorn och då har du bara en strömkabel ut därifrån. Om det är på det sättet så kan/får du inte sätta batteriets minuspol till chassit. Om du gör detta så blir det kortslutning.
 
Last edited:

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
jag hadde en enduro 500 97a som jag hadde gps på. ock jag tog å montera på ett batteri från en väspa moppe. typ 10 ampere. det klarar du dig ganska länge på ock om det blir tomt så laddar du ju bara det me en vanlig mc batteriladdare. du drar ju bara en vanlig 2 ledare från batteriet. her på en hängsäkring en liten bit från batteriet å i sluter på lämpligt ställe en vanlig ciggpropp dock är sannorlikheten stor att du åker på att dra fasst gpsens stromplopp me ciggutaget me en snurpex eller liknande så den inte åker ut i tid å otid
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man kan enkelt montera laddning även på en maskin son har jordad spole, bara att koppla likriktaren mellan spänningskabeln och chassit och sedan ett laddningsrelä till batteriet, det viktiga är att batteriet blir en fristående krets så att allt man kopplar mot batteriet endast kopplas mellan batteriets poler.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Är det inte bra att ha ett litet laddningsrelä innan batteriet så att man
inte överbelastar strömspolen?
Jag har använt en från en Vmax 700 XTC då jag gjorde en liknande modofiering, billigt och funkar bra (har en liggandes också... nånstans), och laddningsreläet innehåller också ett startrelä om man nu skall göra en seriös ombyggnad. ;)

Voltregulatorn sitter redan på en skoter, annars så skulle alla lampor skjutas i bitar, fast du kanske menar en likriktare?
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Ska villigt erkänna att jag inte vet exakt hur ett "laddrelä" fungerar.

Jag felsökte en s.k. voltregulator en gång och lärde mig då hur dom fungerar. Dom är i princip en likriktare med överspänningsskydd. Överspännningsskyddet är riktigt rått, om spänningen på en halvperiod överstiger, jag tror det var 15 volt, kortsluter helt enkelt voltregulatorn generatorn till strömmen blir noll och påbörjar sedan regleringen av nästa halvperiod. Om du redan har en fyrpolig voltregulator med frikopplad generator behöver du bara koppla in batteriet efter regulatorn. Detta naturligtvis om dina förbrukare (lampor och annat) går att stänga av med tändlås.

Den Lynx 3-9:a jag byggde om åt en släkting hade en ännu enklare konstruktion, generatorn var chassijordad och andra generatorpolen gick ut i systemet. På den ledningen satt en tvåpolig, dubbelriktad voltregulator som kortslöt generatorn till chassie när halvperiodspänningen passerade en nivå. Detta system var med andra ord inte likriktat och en fyrpolig voltregulator sattes dit.

Min nuvarande skoter har en tredje variant, bara elstarten går över batteriet, resten drivs av reglerad generatorspänning. Mycket enkelt, bara koppla 12V-uttag över batteriet via säkring. Det finns säkert en massa varianter beroende märken så jag gör inga anspråk på att "veta bäst"! :D
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mjo, du har rätt om överspänningsskyddet, det bara dödar all spänning som överstigen taket. Det i kombination med likriktare så blir det nåt som liknar ett laddningsrelä. Dock utan överladdningsvakt.

Jag har inte byggt alla batteri-monterar-kombosar, men lite bakgrundsteori tillsammans med elkunskaper så brukar man få ihop det mesta.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Hur vet man om man har chassijordad generator eller inte?
På karibon bytte jag ut min voltregulator (som pajat) mot en med likriktare (från duells eller vad det var). Kopplade de två gula kablarna på ingående och röd på systemet och svart i chassi. Problemet är att lyset bara glöder. Nån som har nån ide??
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
:) två gammal tråd man varit med i... "Voltregulator", "likriktare"... Verkar finnas massor med namn på denna del till skotrar.

En "likriktare" i elektroniksammanhang är egentligen bara en diod-brygga för att göra om en växelspänning som växlar genom noll volt, från plus till minus, till en likriktad växelspänning som växlar från noll volt till plus. Spänningen ut från en skotergenerator varierar kraftigt med varvtal och en spänningsregulator behövs till sammans med likriktaren, därav namnet "voltregulator". Man får anta att en "likriktare" i skotersammanhang också innehåller en regulator.

I system utan batteri behövs bara regulatorn som då ofta är tvåpolig. Med batteri behövs också likriktaren där sedan batteriet agerar som kondensator för att skapa en likspänning.

Koppla bort dom gula kablarna och ohm-mät dom mot chassi, om ingen kontakt finns borde generatorn vara fri från chassi. Koppla sedan in "likriktaren", svart till chassi, röd inte kopplad till något. Starta maskin och mät mellan chassi och röd. Du borde ha 12V-ungefär som hoppar omkring lite med varvtal. Jag gissar att du bara har c:a 6V, d.v.s. en halvperiod från generatorn kommer inte igenom, troligtvis en trasig "likriktare" i så fall.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
hmm..var ut och mätade idag.

#Ingen kontakt mellan nån av de gula kablarna och chassi, gissar att det inte är chassijordad genorator. Om nån VET hur det är på 277an får ni gärna komentera.

#kopplade en H3 12V 55w lampa direkt på de gula kablarna = Lyser som fan.

#Kopplade de gula kablarna på de gula kablarna på regulatorn, och lampan mellan svart och röd ut från regulatorn = Helt svart. Har testat både med jordad och ojordad regulator.

#plockade loss regulatorn helt (la den på köksbordet) och mätte,
-Gul till Röd 536 ohm
-Andra gula till röd 540 ohm
-Svart till gul ingen kontakt
-Svart till den andra gula ingen kontakt
Jo, jag kom ihåg att det sitter dioder där när jag mätte, jag har t.o.m testat skicka strömen båda vägarna.
= min slutsats är att slingan som ska släppa fram minusströmen är trasig.

RÄTTA MIG GÄRNA OM JAG HAR FEL

Sen började våldsamheterna. :D Att öppna regulatorn. Fram med vinkelslipen och kapa. :eek:
Kunde konstatera att det har varit fukt i den. Känns surt med nya grejer.:(

Nu är frågan om man ska köpa en ny regulator och testa?
Eller om man bara ska sätta dit en diodbrygga och låta batteriet ta överspänningen?