vill prova något nytt, men vad?

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Har idag en Renegade BCX 800E-tec -11.

har haft några skidoos på rad nu och har vart nöjd med dom, typ tills nu...

2 av mina vänner köpte nya skotrar till iår, en m8-12 och en assault -11

efter att ha provat dom så tycker jag att min skidoo är riktigt svårkörd! tungstyrd, sjukt jobbig att burka med, man får liksom ta i och slita som ett as för att få skiten dit man vill och motorn känns lite tam om man jämför med dessa 2...

är det bara jag som upplever detta? tyckte min gamla rev renegade va lika jobbig och tyngstyrd...

när andra provar min skoter så fattar dom inte hur jag orkar hålla på å köra som jag gör... just för att dom tycker att den är "jobbig"

har kikat lite på Ac xf hc-13,ac m8 12-13 eller en assault -12-13

vad har dom för för och nackdelar?

summit xm? skulle ju vara trist om den va lika "jobbig" som den jag har nu.

vill ha en skoter med mycke "rullepulver" och lättburkad.

trodde att skidoon skulle bli lite bättre med ett variatorkit, men de gjorde bara allt dyrare och ingen större skillnad från orginal.
efter jag monterat kittet så har jag fått köpt nya delar för ca 3000:- (bussningar rullar,brickor,fjäderkopp osv)

Hoppas ni förstår min beskrivning av "jobbig" :p

låt diskussionen börja! :)

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Har du testat att plocka bort krängningshämmarn. Kan bli en viss skillnad. Dock inte alltid alla tycker det blir till det bättre :p.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
"vill ha en skoter med mycke "rullepulver" och lättburkad."

xm summit 146 verkar åka friskt på rulle,
swb assaulten är lättkörd och busig.

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
XM 146 åker på rulle lite för mycket enligt mig och är det mest lättburkade som finns att köpa idag. Kallats översmidig av mer än en. Vanesak tror jag... :)

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
nya freeride 146" lär väll ha samma boggie och åka lika mycke rulle?.

skulle jag köpa lössnöbus hos skidoo så skulle jag köpa summit eller freeride 146" hos Lynx skulle jag köpa 3700bd´n,hos polaris skulle jag köpa en swb assault och bygga om den så att den liknar mer en rmk (vilket jag håller på med nu) och hos Arctic en xf 146".

för lössnöbus och skogsåkning med mottot fullplugg.

Kan tillägga att en polare körde en renegade 137 2011 och en annan en freeride 137 2012 och skillnaden i hanterbarhet är enorm trots att de ser ut som samma maskin fast med olika färger.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Allt beror på hur mycket pengar du är villig att slänga ut...
Skidoo har äntligen fått en smidig lössnöare( summit xm) och Polaris Pro RMK går riktigt bra och matar på riktigt friskt och är lätthanterlig.
Skulle jag köpa en Arcticcat så skulle jag välja en -13 eller nyare.

Jag själv värderar driftsäkerhet väldigt högt och när jag själv stod i kvalet så valde jag...
En Hcr på M-serie chassiet, då jag visste att det är lätthanterligt och gör inte bort sig.
Min ryter då ifrån bra mycket bättre än övriga märkens motorer.

Väger in på ca 60 pannor och kan utan problem hantera maskinen som jag vill, trots att jag har en lite bredare framvagn (42").

Så om jag var du, så skulle jag välja en 10as/11as M8a.
Helt enkelt av anledningen, du vet att den startar i alla väder och gör inga konstigheter helt enkelt :)
Gav 90 för min och ca 70 mil på mätaren, så det betyder att du får en "ny" maskin för en mer rimlig peng.

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Har du testat att plocka bort krängningshämmarn. Kan bli en viss skillnad. Dock inte alltid alla tycker det blir till det bättre :p.
Jepp har tgit bort krängarn, vart bättre i lössnö men vart ju riktigt vidrig på leden.

funderade ett tag på att förlänga renegade till 146 och en fetare matta, men nu har jag nog ställt in mig på att byta så då är det nog lika bra att köra på de alternativet :p

Jag gillar ju skidoo så en xm kanske inte vore fel :)
synd bara att det inte finns några handlare i närheten där man får provköra :(

är något ändrat motormässigt på nya xm 800an mot de tidigare?

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Xm känns tyvärr för slö i motorn för min smak... Provat 154" och är inte imponerad. Kan inte tala för 146".... Däremot xf 800 hc 141" måste jag säga går riktigt fint och där har du helt klart rullepulver och den är även lättmanövrerad. Är imponerad över den motormässigt men inte plastmässigt (det var ju inget som ingen redan visste iof)