villken fäg på goggels?

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
kan du någonsin lämna ett ordentligt svar?

Jag kör med ett par spegel glas, när det är soligt jävligt bra toning för just det, sen ett par med gult glas när det är mulet, eller mörkt du ser konturer mycke bättre,
 

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Gissar att det är färgen på glaset du undrar över, jag har testat klarglas, gult, blått och någon sorts spegelglas som var rökfärgat, min favorit är nog klarglaset så länge det inte är väldigt ljust då kan gult vara skönast eftersom konturer och annat i snön syns bättre då. Men man måste nog prova sig fram för att hitta det man själv gillar bäst.
 

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
Ja har blått spegelglas o ett par klarglas, blåa för soliga dagar i klarglaset för mulet och skymning
 

fhultin

Välkänd medlem
18 jan 2011
124
0
6
Sundsvall
har ett par klara och ett par tonade.
det blir mest att jag kör dom som är klara eftersom dom sitter skönast men när solen står på så händer det att dom tonade glider fram! :)
 
W

Wettainen

Jag har ett par med klarglas och ett med spegelglas.
Perfekt med lite mörkare glas när du kör på dagen då det är ljust, på kvällen så är den inte lika bra för då blir det för mörkt helt enkelt. Klarglaset använder jag direkt det blir mörkare ute :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kör med gult till 90% och spegel vid extremt ljus men i princip funkar gult i alla lägen är bäst för att ta fram konturer. Välj ej blått glas då det tröttar ut ögonen om man har det längre stunder...
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
har testat i de närmaste alla färger (då menar jag alla!) på glas och jag tycker att vit (transparent) glas är överlägsetskönast och bäst förutom när det är riktigt soligt lr ljust då gäller spegelglas, när det är flatljus (ser inga konturer) så funkar nästan ingenting, men typ gult/orange gör det lite bättre. jag brukar personligen ha flera olika brillor med olika glas med mig inklusive lösa linser, hatar dålig sikt. men när du köper glasögon köp nå extra linser så du kan byta å laborera, väldigt personligt vad man gillar. :)
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Har också testat flera olika färger och enligt mig så finns det inget som slår transparent glas,
blir tokig på alla färgade så fort det blir mulet, snö, dimma, mörkt osv, försämrar sikten väldigt då.

För riktigt soliga dagar måste man ju nästan ha ett par tonade, men ska man bara ha ett par glasögon så säger jag transparent!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Av de jag har provat så funkar gult bäst alt klarglas bäst för mig, blått var inget som mina ögon gillade. Blev dålig sikt när det inte var klarblåhimmel och tröttsamma när det var klarblåhimmel.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Det allra bästa är att ha två olika glas, ett ljust som till exempel Persimmon eller Amber och ett spegelglas. Men måste jag välja en lins så väljer jag Persimmon/Amber då det är en "allround-lins" som fungerar i alla förhållanden. :)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Många verkar vara emot blå, men för mig har det funkar super! Har ett par Arieté med ljusblått glas och det dämpar solen lite när det är ljust och ändå ser man bra i mörker! Dock börjar dem bli väldigt repiga så måste nog köpa nytt inför vintern, får se om man prövar något annat!ImageUploadedByTapatalk1322121392.156160.jpg
Syns Inge vidare på bilden men det är dem iaf! Ljusare än dem ser ut att vara :)