Villken motor rekomenderar ni?

RobinHolmström

Aktiv medlem
2 feb 2008
90
0
6
Stockholm
Tjenare!

Dags att köpa motor till arcticen nu!
Gäller en Zr440 -98.

Villken motor rekomenderar ni?

Kmr andvändas som hopp och lek skoter.

Motorn skall vara minst 600cc.
Funderar på Zr600 Efi motorn. Har nästan bara hört gott om den.
Vill ha en motor med bra drag.
Och eftersom jag är helt ny på direktinsprut vill jag nu veta om den krånglar ofta på denna motor?

Vad rekomenderar ni?

Direktinsprut eller förgasare?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Personligen ångrar jag att jag sålde min zr600a och köpte F7an, för zr600an va roligare på alla möjliga sätt.

Så det är en motor jag kan rekomendera starkt, körde 300 mil med min utan problem( bytte bussningarna i vikterna en gång bara), startade altid på andra draget, hur skön motor som helst=) (jag hade EFIn)

Men om du satsar på en 98a eller 99as EFIare så kolla så att statorn är bytt, för annars kommer du åka på det. Men är det en 00a eller upp så är de bara tuta och köra.
 

RobinHolmström

Aktiv medlem
2 feb 2008
90
0
6
Stockholm
Personligen ångrar jag att jag sålde min zr600a och köpte F7an, för zr600an va roligare på alla möjliga sätt.

Så det är en motor jag kan rekomendera starkt, körde 300 mil med min utan problem( bytte bussningarna i vikterna en gång bara), startade altid på andra draget, hur skön motor som helst=) (jag hade EFIn)

Men om du satsar på en 98a eller 99as EFIare så kolla så att statorn är bytt, för annars kommer du åka på det. Men är det en 00a eller upp så är de bara tuta och köra.
Ok! Är det krångligt att koppla in efi osv?
Kommer köpa rätt elsystem för motorn eftersom jag köpte chassit utan motor osv.

en 700 eller en 800 cc twin men även 600 sägs vara en kanonmotor från zl/zr
Ok.
Enda kravet på motor är att det är twin.
Men sitter 800 som smäcket i 440:in eller finns chansen att huven lägger sig på piporna?
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
den är inge högre än än den motorn du har nu i skotern så risken är minimal att piporna tar i huven eftersom du använder orginal motorplattan ifrån den skoter du har nu och inkoppling av efi det är jobb som byte av tank/dynan kabelstammen till själva chassiet sen kabelstammen till efi´n byte av luft burk stator +plattan som statorn är skruvad i .svänghjul svänghjulskåpan den magnapullen sitter i cdi box måste du ha från en med efi båda givarna ena som sitter i svänghjuls kåpan och den som sitter innaför svänghjulet uppskattad kostnad av byte av alla delar mellan ca 15000-18000:-beg nytt över 27000:- och bara nytt svänghjul hos bengansmotor kostar 10.241:- statorn 7027:- beroende på villken motor tändlägesgivaren 1595:- insprutningsgivaren 1395:- sj så hittade jag allt för 15000 + att jag fick andra delar sålda så slut summan jag hamnade på var 7.500:- och detta gäler en wildcat 700-92 sen beror det på vad det är för motor men omkring dessa siffror som är skrivet men köper man allt från en å samma person som skrotar en skoter så går det naturligt vis att gör bra priser på allt hls wildcat 1000 triple
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
motorn från zr/zl -98/99 är nog ett perfekt val men jag hade nog tagit den med förgasare eftersom det blr lättare att sätta in och så slipper du en massa extra kablar å sånt.