Kära Bullen,
Jag står i begrepp att köpa min första skoter, vid 31 års ålder. Min tidigare körerfarenhet innefattar lite körning kring stugan som "barn" och på senare tid lite led/skoterutflykter på lånade maskiner tillsammans med kompisar. Inga stora grejer, men jag har gillat det och suget efter "mer" har alltid funnits där.
Nu med nytaget förarbevis så ser jag att det kan vara aktuellt att använda maskinen 10-15 dagar per år. Tänker mig primärt körning i Norrbotten, men kan även tänka mig att ta med mig maskinen ner och utgå från Stockholm under vissa helger.
Utifrån ett körperspektiv så är det nog relativt mycket led/naturupplevelser, men jag är samtidigt nyfiken på att lära mig lössnöåkning som ser väldigt härligt ut. Inser dock att det kommer att krävas några års körning innan jag är där
Det här med att fråga sina kompisar om köpråd är inte helt enkelt, då skoterägare tenderar att inte alltid vara helt objektiva . Har tittat på lite olika alternativ, bl a från Yamaha och Polaris. Både rena touringalternativ och mer crossover. Jag tror mig vilja ha något i crossover-familjen och var igår och provkörde i stort sett hela Polaris sortiment.
Fastnade för RMK 600 i 144"-utförande. Den kändes väldigt plug'n'play från början och jag upplevde den som smidigare/mer lättkörd än exempelvis Pro RMK 800. Lite genomslag i fjädringen på gropig led i lite högre fart, men det är i stora delar en justeringsfråga enligt handlaren.
Jag är inte intresserad av att skruva eller krångla med en maskin utan värdesätter driftsäkerhet och kvalitet högt. Samtidigt inser jag att alla maskiner kräver en form av underhåll, och har givetvis ingen avsikt att hoppa över något sådant men jag är nog kort och gott personen som hellre lämnar in på verkstad än att skruva själv.
Inser att det är lite partiskt att fråga här, men samtidigt så är det nog bästa erfarenhetskällan som finns.
Handen på hjärtat - kan jag förvänta mig en problemfri drift och endast verkstadsbesök i samband med normal intervallservice om jag köper en ny RMK 600 och kör den i en blandning av led och lössnö för att utveckla mina egenskaper som förare och därigenom kunna köpa nästa skoter om några år baserat på en större mängd erfarenhet och personliga önskemål?
Som vanligt är det inte killen i filmen som skrivit brevet.
Jag står i begrepp att köpa min första skoter, vid 31 års ålder. Min tidigare körerfarenhet innefattar lite körning kring stugan som "barn" och på senare tid lite led/skoterutflykter på lånade maskiner tillsammans med kompisar. Inga stora grejer, men jag har gillat det och suget efter "mer" har alltid funnits där.
Nu med nytaget förarbevis så ser jag att det kan vara aktuellt att använda maskinen 10-15 dagar per år. Tänker mig primärt körning i Norrbotten, men kan även tänka mig att ta med mig maskinen ner och utgå från Stockholm under vissa helger.
Utifrån ett körperspektiv så är det nog relativt mycket led/naturupplevelser, men jag är samtidigt nyfiken på att lära mig lössnöåkning som ser väldigt härligt ut. Inser dock att det kommer att krävas några års körning innan jag är där
Det här med att fråga sina kompisar om köpråd är inte helt enkelt, då skoterägare tenderar att inte alltid vara helt objektiva . Har tittat på lite olika alternativ, bl a från Yamaha och Polaris. Både rena touringalternativ och mer crossover. Jag tror mig vilja ha något i crossover-familjen och var igår och provkörde i stort sett hela Polaris sortiment.
Fastnade för RMK 600 i 144"-utförande. Den kändes väldigt plug'n'play från början och jag upplevde den som smidigare/mer lättkörd än exempelvis Pro RMK 800. Lite genomslag i fjädringen på gropig led i lite högre fart, men det är i stora delar en justeringsfråga enligt handlaren.
Jag är inte intresserad av att skruva eller krångla med en maskin utan värdesätter driftsäkerhet och kvalitet högt. Samtidigt inser jag att alla maskiner kräver en form av underhåll, och har givetvis ingen avsikt att hoppa över något sådant men jag är nog kort och gott personen som hellre lämnar in på verkstad än att skruva själv.
Inser att det är lite partiskt att fråga här, men samtidigt så är det nog bästa erfarenhetskällan som finns.
Handen på hjärtat - kan jag förvänta mig en problemfri drift och endast verkstadsbesök i samband med normal intervallservice om jag köper en ny RMK 600 och kör den i en blandning av led och lössnö för att utveckla mina egenskaper som förare och därigenom kunna köpa nästa skoter om några år baserat på en större mängd erfarenhet och personliga önskemål?
Som vanligt är det inte killen i filmen som skrivit brevet.