vinande ljud från kedjehuset

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
någon som vet va det kan vara.. de låter ungefär som "variatorvin" från kedje huset på min indy 500-98.. är det nån form av lager där inne som e på väg att gå sönder..?

snabba svar så är jag tacksam =) är ju tok mycke snö här så man vill ju åka lite :D
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
ToBe_ skrev:
någon som vet va det kan vara.. de låter ungefär som "variatorvin" från kedje huset på min indy 500-98.. är det nån form av lager där inne som e på väg att gå sönder..?
Om det viner/tjuter så är det mycket möjligt ett lager ras på gång och det sitter två lager i kedjehuset ett på variatoraxeln och ett på drivaxeln.
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
MrGreen skrev:
Om det viner/tjuter så är det mycket möjligt ett lager ras på gång och det sitter två lager i kedjehuset ett på variatoraxeln och ett på drivaxeln.



är de svårt att byta? eller lär man lämna in skiten för sånt? =/
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Så länge tummarna inte sitter mitt i handflatan så är dessa
lager inga problem att byta själv. Plocka lös drevena i kedjehuset så gör det nästan sig självt sen. Lagrena är ej fastpressade!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
ToBe_ skrev:
är de svårt att byta? eller lär man lämna in skiten för sånt? =/
Det här är en Bild på hur det ser ut i kedjehuset #4 är lager, ett tips är att samtidigt byta tätningarna #1
 
Last edited:

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
kan säga att de inte är kedje streckaren.. men att byta tätningarna lär man inte bort med axlarna då? för dom ser ut å sitta "bakom" huset..(?) :confused:
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
ToBe_ skrev:
kan säga att de inte är kedje streckaren.. men att byta tätningarna lär man inte bort med axlarna då? för dom ser ut å sitta "bakom" huset..(?) :confused:
Jag är inte helt säker på hur det funkar på Polaris men jag tror att du lossar själva kedjehuset och dra av det från axlarna för att byta tätningarna
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
har för mig att polaris hade nåt fabriksfel på deras växelhus från 98 att det ven och hade sig men man fick nytt på garantin kan ju vara så att det är så det ligger till. eller så är det lagrerna ta skotern till nån som kan och fråga
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
147 skrev:
har för mig att polaris hade nåt fabriksfel på deras växelhus från 98 att det ven och hade sig men man fick nytt på garantin kan ju vara så att det är så det ligger till. eller så är det lagrerna ta skotern till nån som kan och fråga

de har ju inte låtit så förr så då är det väll inte fabrikations fel.. men å andra sidan har skotern gått 900 mil så de är väll inte omöjligt att lagren kan va slut heller kanske?
Men jag ska ta å ringa till en polaris gubbe å höra med dom! kostar ju inget att fråga lixom..
återkommer när jag vet vad de är för fel.

tack för alla svar ;)
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
kan säga att de inte var lagren :confused: men mistänker de kan vara lagret i kedjespännarens lilla hjul.. för det gick att rucka mycke på de hjulet å så ska de väll inte vara?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ToBe_ skrev:
kan säga att de inte är kedje streckaren.. men att byta tätningarna lär man inte bort med axlarna då? för dom ser ut å sitta "bakom" huset..(?) :confused:
Hmm Hmm :rolleyes:

de som sedan inträffar e att den lilla axeln börjar snurra med å sedan så glider den ur ena alu bygeln å så går dern andra av sen har du TITTHÅL