Vinande soppapump m8 2012

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Är ett vinande ljud som låter som soppapumpen. Skoterliket dör där den inte ska dö...
Vad kan vara felet, suger pumpen luft? Eller är den redan slut?
Har hållit på så hela dagen.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Tog och sökte lite och det verkar vanligt att pickupperna i tanken strular, så den suger luft när maskinen reser eller lutas mycket. Det händer oftast vid klättring. Och på slutet av dagen var liket helt hopplöst.
Blir att dränka in liket den i bensin, tända på och tejpa gasen :)

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
Hejsan slutar den låta när du tankat fulltank?
I så fall enkel fix.
Ta upp pumpen slangar och pickupperna,om du kollar på ventilerna så sitter en grön fram,
vit med ett litet hål i bak samt en grön bak.
Flytta den vita fram,gröna bak.
Du behöver inte ta lös hela pickuppen från slangen,sprätta försiktigt bara silen från hållaren .
Dra försiktigt ut fjädrarna lite så de blir lite längre/mera tryck på ventilerna.
Har haft samma problem på min xf 1100 t 1,5-2 tim senare,funkar kanon!!
Har testat med så lite i tanken som 3,5 l ,Pumpen låter inte illa nå mer.
Men du bör ha ett verktyg för att få dit bakre ventilerna,går även med en galje som håller ihop slangarna dit bak. Jag fick låna ett verktyg av verkstan så de var ganska lätt å smidigt.
Stort tack till verkstan för lånet!!!!!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Liket är på verkstan nu, den funkade bra med full tank så den klarade gårdagen. Så det verkar helt klart vara pickupperna som suger luft vid klättring.
Men något som fortfarande är störande är att den ofta boggar när man ska köra iväg. Vi provade koppla ur gashängsbrytaren men det blev ingen skillnad, så har den gjort rätt länge.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Även min boggar ibland när man ska iväg, är rätt så jobbigt om man ska tvärgasa över ett dike eller dyl. Man vet aldrig om man ska få upp skidorna eller om man ska hamna i diket..

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
Nädå man ska inte behöva fixa den själv. Jag hade inne den på verkstan just för det under första servvicen . De lyckades inte då och inte andra gången då jag lämna in den just för det.
Körde bara upp på släpet så börja den leva f.n.
Så ja fixa det själv har kört 30 mil utan problem. Jag gav tipset åt dem och de skulle nog göra så med nästa som har problem. Annars så har A-C en fix till det här andra hårdare fjädrar