Vinch på skoter ????????

2 jul 2012
14
0
1
Örebro
Har grubblat på att trycka dit den lilla warn vinchen med nylon lina på min nytro. Är det nån som har erfarenhet av vinch på skoter. Tanken är simpel. Det är inte alltid man har en kompis med sig som kan dra loss en när man leker lössnö. Man häver sig ut då och då ensam och har ingel lust att gå hem om man kör fast. Kör mykt skog och diken.och nytron är inget man lyfter på egen hand när den sitter i diket. Åsikter ? Erfarenheter?

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Borde funka. Fast man måste nog ha en skoter med batteri för amperens skull.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag har skotervinchen från Warn. Den ligger i en väska . Snabbkontakten för strömmen har jag satt så nära mitten av skotern jag kunde så att vinchen går att använda både fram och bak. Vad det verkar är modellen för mc mm samma förutom att då leveras den med ett fäste istället för väska. Använt vinchen en gång när skoter välte i sidledd på leden. Att få upp en sådan tung skoter uppåt i en kraftig slänt utan vinch hade varit svårt. Nu kopplade jag bara och tryckte på fjärren. Motorn var förstås avstängd efter vältningen men batteriet räckte till.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Man bör nog ha motorn igång när vinshen används såatt batteriet laddas ! Och orkar hålla högre spänning.

På fyrhnulingen som våran skoterklubb har sitter det ett extra batterii den för vinschensom troligtvis är parallelkopplat med org batteriet såt man får dubbla kapaciteten och kan kör a vinschen en liten stund utan att motorn är igång:bigsmile: men sa man använda vinschen längre perioder nör nog motorn vara igång

Nackdelen med vinch och extrabatteri är att dessa väger säkert 15+kg tillsammans :(
Men om man har en skoter för arbete typ till att transporters ved och annan utrustning så selar nog inte denna extra vikten nån roll :)

Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Med en spade, en yxa och ett spännband kommer man sej långt. En fastmonterad winch kommer ändå i 8 av 10 fall sitta på fel ställe och riktad åt fel håll.

2 jul 2012
14
0
1
Örebro
Givetvis vinchar man med skotern igång. Behöver inget extra batteri heller. En warn vinch med nylon lina kan inte väga så mykt gissar på 8 kg kanske.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag hade min 4-taktare avstängd eftersom skotern hade vält i sidled i en slänt. Ena skidan pekade nästan rakt upp. Att med t.ex. Spännband få tillbaka besten hade nog varit svårt om jag inte haft flera spännband och kunnat växla mellan dessa. Här är vinchen jag har och ett klipp på snarlik modell. Vinchen kan fästas var som helst bara strömkabel räcker fram.
http://shop.rindab.se/prod/WARN-SNoSKOTER-VINSCH_262551/ALLROUND-VINSCHAR_47063/SWE/SEK
http://m.youtube.com/watch?v=AgxFUXwk_PM

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Ja det där hade varit perfekt för mej och farsan som spårar i knepig trång skog. Ibland kör vi ideligen fast ganska ofta på den sträckan

2 jul 2012
14
0
1
Örebro
En warn 2500 drar 1,1 ton en sådan med nylon lina tänkte jag mecka på. Sedan svetsa en ny frontbåge med fästplatta för vinchen. Ser nog lite halv mysko ut men tror det är värt det.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Budgetmodellen kallas vajerspel :)

Brukade ha ett sånt, en rejäl såg och en stor spade med mig när jag som tioåring smög iväg med farsans ockelbo 600 :)

Mvh Erland