Viper driver ej

kreeper

Ny medlem
6 nov 2021
4
0
1
31
Heede
Hallå grabbar och tjejer, min 2016 Viper har slutat driva efter att mattan har låst sig av en stock. Stocken låg och hindrade mattan från att driva och remmen svarvades ner litegrann innan jag fattade att nåt var knas med mattan. Detta hände förra säsongen men känner att jag borde ta tag i det nu :)

Ny rem monterades och hand drar jag sekundären driver mattan men variatorn verkar inte slå till och greppa i nya remmen.
Skramlar lite om primären på lite varv och spänner upp remmen litegrann men inte mer än så. Fjädern är hel och ser inget direkt fel med blotta ögat.

Nu är jag totalt okunnig om variatorer dessvärre men tror vi att primären är kaputt?!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
En tanke är att remmen som blev burnad tappade trådar/slimsor som fastnat mellan glidbussning och axel. Dvs rörliga skivan har nöpe fast på axeln. Prova utan rem om du gasar över 4000v och skivan inte rör sig så är de nog skräp i bussningen. De är lätt fixat loss med primärvariatorns lock och loss med fjädern så kan dur röra skivan ut o in tills skiten lossnar. Om du är stark eller använder tving behöver du inte ens lös med locket, de kan räcka att trycka in skivan några ggr.
 

kreeper

Ny medlem
6 nov 2021
4
0
1
31
Heede
En tanke är att remmen som blev burnad tappade trådar/slimsor som fastnat mellan glidbussning och axel. Dvs rörliga skivan har nöpe fast på axeln. Prova utan rem om du gasar över 4000v och skivan inte rör sig så är de nog skräp i bussningen. De är lätt fixat loss med primärvariatorns lock och loss med fjädern så kan dur röra skivan ut o in tills skiten lossnar. Om du är stark eller använder tving behöver du inte ens lös med locket, de kan räcka att trycka in skivan några ggr.
Tack för svar!
Provade trycka in skivan en bit, gjorde rent från lite remdamm men tyvärr ingen skillnad.
Tänkte plocka ner imorgon och ta isär för å se om jag hittar något!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Orkade du trycka in skivan med handkraft? Om du kunde det så borde skivorna gåihop när du gasar.
En dum fråga men har du gasat upp den rejält typ minst 4000-5000 varv för att va säker på att de ska åka ihop. Ex om de sitter variatorkit på den som har tillslag 3800-4500varv som ex.
Jag vet inte viket tillslagsvarv en 16" viper ska ha men de kan nog någ svara på. Troligast mellan 2500-3000v gissar jag.
Hur många mil timmar har den gått?
 

kreeper

Ny medlem
6 nov 2021
4
0
1
31
Heede
Orkade du trycka in skivan med handkraft? Om du kunde det så borde skivorna gåihop när du gasar.
En dum fråga men har du gasat upp den rejält typ minst 4000-5000 varv för att va säker på att de ska åka ihop. Ex om de sitter variatorkit på den som har tillslag 3800-4500varv som ex.
Jag vet inte viket tillslagsvarv en 16" viper ska ha men de kan nog någ svara på. Troligast mellan 2500-3000v gissar jag.
Hur många mil timmar har den gått?
Nej jag fick ta ett par polygriper för att trycka ihop dom. Det är original vad jag vet, skotern har gått 220mil endast och allt är i nyskick, eller var :) Tillslaget var tidigare runt 2700-2900.

En fråga, kan något ha hänt i växelhuset? Har läst om att de är sköra på dessa modeller..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Du skriver att de går dra runt mattan för hand om man drar i sekundärvarren och då lär växellådan va ok. De låter som primären inte slår till helt enkelt. De bör inte va någ fel på primären vid så låga mil så jag tror som tidigare att bussningen kärvar på axeln. prova ta loss remmen och varva upp maskinen tills skivorna gårihop. Men obs om de inte slårihop innan 5000 varv så avbryt testet. De ska ju åka ihop runt 3700-max 4200. Varva inte mer för om de slår ihop på 5000-+ varv kan de skadas av den våldsamma smäll de blir då de slår ihop.
Jag antar remmen står stilla då du varvar till så inte remmen snurrar och sekundären står stilla ändå?
 

kreeper

Ny medlem
6 nov 2021
4
0
1
31
Heede
Du skriver att de går dra runt mattan för hand om man drar i sekundärvarren och då lär växellådan va ok. De låter som primären inte slår till helt enkelt. De bör inte va någ fel på primären vid så låga mil så jag tror som tidigare att bussningen kärvar på axeln. prova ta loss remmen och varva upp maskinen tills skivorna gårihop. Men obs om de inte slårihop innan 5000 varv så avbryt testet. De ska ju åka ihop runt 3700-max 4200. Varva inte mer för om de slår ihop på 5000-+ varv kan de skadas av den våldsamma smäll de blir då de slår ihop.
Jag antar remmen står stilla då du varvar till så inte remmen snurrar och sekundären står stilla ändå?
Fel funnet, primären kärvar av remdammet troligtvis som du sa. Fick in den med ett par polygriper som sagt och den gick tillbaka fint märkligt nog. När jag petade av remmen och provade varva upp som du sa small den till vid drygt 4000 och fastnade inne.

Nu blir det plocka av och fixa ett tidigt julbad och skrubb för primären och hoppas att inget mer är trasigt i den. Stort tack för ditt engagemang! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Lysande!! Smörj inte något med olja eller liknade endast rengöring! De enda man kan smörja med är torrsmörj som finns på spray men de är inte nödvändigt. Rengör inte den stora glidbussningarna och viktarmsbussningarna med något starkt typ bräcklen eller aciton bensin förtunning eller likn för då kan man sabba fibermaterialet i dem.
 
Reactions: kreeper