Viper kall lägger av

orange68

Medlem
27 sept 2007
6
0
1
Har en Viper -02, som startar bra kall men lägger av efter en liten stund, typ när bensinen tagit slut i förgasarna. Sen är det ett företag att få igång den igen. Inget problem med tändning, lite soppa i tändstiftshålen så tänder den till, men stannar direkt igen. Satt kupevärmaren riktad ner på förgasarna, och efter ca. bara 10 min. så startar den och går sen som den ska, misstänker soppapumpen, men tänkte kolla om nån annan har nån ide'. :confused:

orange68

Medlem
27 sept 2007
6
0
1
OK, tackar för infon, glömde säga att jag hällt i lite k-sprit, och kört en bit, men problemet kvarstår, ska kölla "hålet" vid soppapumpen. Ser man det utan alltför stora ingrepp?

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
OK, tackar för infon, glömde säga att jag hällt i lite k-sprit, och kört en bit, men problemet kvarstår, ska kölla "hålet" vid soppapumpen. Ser man det utan alltför stora ingrepp?

Nja, du måste ta lös soppapumpen för att hålet sitter på undersidan. Det som händer är att isen som bildas där gör att pumpmembranet inte kan röra sig som det ska. Om jag var du skulle jag ta isär pumpen och torka ordentligt rent, sen täta hålet med silikon.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Yupp vanligt fel på Viper, Polarn hade exakt samma problem å innan vi kom på vad det var hade man bitit bort fingrarna :D