Viper mountain MOD

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Införskaffades en viper i våras som ska göras om lite. Det som ska göras i stora drag är:

C&A skidor
Cromemolly trailingarmar
Öhlins
Breddning (Lika som en kort viper)
Bossdyna
1000cc union bay motor
Tmx 38:eek:r

Är i nuläget helt isärskruvad....mer än bilderna avslöjar då det behövdes lite svetsjobb på chassiet. Är bara framvagn kvar på skotern.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Har att göra med min korta viper också så dessa kommer att göras klart ungefär samtidigt. Tanken är att de ska göras klart innan jul. Motorn kommer i dagarna och ska ev sättas i nästa helg, likaså boggie, matta och kedjehus. Sen är det massor med småpyssel kring pipor och förgasare också innan allt lirar.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Oj vilken udda porrmotor :madgrin: Hur stort borr har den för att få sina 1000cc?

38mm gasare" kan" gå att borra till 40mm om du har tur. Den går såklart hyfsat på 38mm men om cylindrarna flödar bra så har du nytta av bet större gasare. Jag fick fördelar ända upp till 46mm på min 1000cc Thundercat.

Hur stort är insugen inv mått? Och även utblåset vore kul att veta mått på.

Och om du vet porttider vore det ännu bättre:)

Om du har några bilder på cylindrarna inv och utblås vore det stenkul att se.

Och vart får man tag på denna mastodantcylinderrad ?

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Hej Boost. Jag vet inte så mycket ännu om denna motor. Har inte fått den, gick igenom tullen idag. Har planer på att ev svarva upp förgasarna men inget klart än. Denna motor finns knappt att få tag på idag. Byggdes av union bay racing men det företaget finns inte längre kvar. Tror dock att det går få tag i den via fasttrax då de var de som köpte upp union bay.
Det jag vet är att kolvarna är 82mm i diameter. Ska bli 981cc

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Ännu är ett sjukt skönt bygge ifrån dig Viperhauck. Är det här en likadan motor som satt i Yamaha:n som gick tävlingar i back-SM för några år sen? Om det är så är jag jävulskt avis :). Så sjukt skönt ljud i den snurran. Fast inget kommer i närheten av att se Granberg köra skiten ur vipern på travbanan i Umeå för många år sen.
Å lycka till med bygget, kommer att följa tråden slaviskt