Viper mtx eller boondocker 600

warrew888

Medlem
9 dec 2010
13
0
1
pajala
Tjena, har RIKTIG beslutsångest över vilken maskin jag ska köpa, jag kommer från en Crossfire 800 2011 och är sugen på nått nytt. det är sällan jag behöver allt från en 800 när jag kör i teknisk terräng och i sluttningar. Men jag har som funderat över dessa två Viper mtx 153 -2016 eller boondocker 600 3900 -2015, och får ingen klarhet vilken som skulle passa bäst, det skulle va bra om nån som har/haft nån av dom maskinerna skulle ge lite plus och minus om dom. Är vipern jätte klumpig att böka runt med ? Känns boondockern slö? Lite erfarenheter om dessa maskiner vore kanon.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Bäst är väl om du kan provköra dom? Enda sättet du kan få reda på vad just Du vill ha.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Vi var några som körde lite friåkning i Jorm förra vintern. En hög med alla moderna tvåtaktare av alla märken med 800cc och en BD 600 3900 -2015. BD:n var riktigt smidig och tog sig fram lika bra som oss andra. Har bara kört en sån en kortare sväng och jag tyckte att den var mycket lättkörd och trevlig. Den smala framvagnen underlättar. Motorn räcker till, men 800cc är lite roligare.
Vad det gäller VIper så har jag inte testat någon. Däremot har jag åkt några ggr på en påställd HCR 1100t. Det är väll liknande chassie o vikt jmf VIper. HCR:en var ett monster i snön, men krävde en hel del mer av föraren om man skulle åka lite mer tekniskt. Den känns bra mycket tyngre att hantera. Men någon som provat senaste VIpern får ta vid.
Bäst är såklart att testa o se vad du gillar. Bägge maskinerna är säkert riktigt bra, men ska du åka tekniskt skulle jag satsa på BD:n.
 

texas-bengt

Medlem
7 dec 2012
32
1
1
jag skulle valt boondockern utan tvekan,kör själv en 800 bd och är nöjd som f.n :)

Jag har även kört vipern mycket dock med den gammla framvagnen och det är häst längder imelan vad gäler smidighet,som du beskriver din åkning så skulle jag farit och prövat bd 600 och 800.

Dock så lär lynx komma med 850 rovan snart,så kanske bäst att vänta på den.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
En sak att tänka på när man kör 4-takt är att det är väldigt svårt att få en vettig uppfattning om hur de är (främst motorkaraktär, motorbroms etc ) på en kortare provtur. Det krävs en dag eller så för att kunna ge den en ärlig chans. Jag har ägt en Nytro 144" i 3 år och lånade även svågerns Viper Mtx 162" (gamla framvagnen) under ett antal dagar så jag har kört den en del i allafall och dem emellan skiljer det en hel del. Det var olika karaktär chassimässigt som ibland var till den enes fördel respektive nackdel. De är dock lite för olika längdmässigt för att kunna ge en vettig jämförelse. Jag har aldrig provat en Viper med nya framvagnen men jag har förstått att det är stor skillnad mellan dem. Jag gillar motorkaraktären på yamahas trippel.

Med det sagt så äger jag idag en summit t3 154" och en summit xm 146" (sambons leksak) och de är smidigare än både vipern och nytron på alla punkter. Det krävs mindre råstyrka från föraren för att få den dit du vill och då orkar man köra mer helt enkelt. 800:an är mer motor än yamaha-trippeln på de flesta punkterna men är lite seg i botten. Båda är helt original och T3:ans variatorsetup är lite rivigare och bättre än xm:ens.

Häromveckan provade jag grannens Boondocker 3700 800 -14 då hon ville testa min T3:a och den var riktigt drulig att köra med jämfört med summitarna. Inte i närheten så lätt att bryta runt och framförallt hålla kvar på skrå tex. Den påminde mycket om det jag minns av nytron på den punkten. Den borde ju vara nästan direkt jämförbar med min 146":a men det var den då inte. Jag kan tillägga att hon bytte bort boondockern några dagar senare till en likadan t3:a som min. Jag tro det skiljer i bredden på framvagnen mellan 3700 och 3900 om jag inte är helt felinformerad. Det kanske skiljer mellan årsmodellerna också, det har jag inte koll på.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Frågan är om du inte kommer sakna effekten från 800:an. Jag sa samma sak innan jag köpte 800, och nu i efterhand skulle jag aldrig gå ner till 600 igen. 600 räcker egentligen gott och väl, men det gör så mycket med dom där 20 hk till det är i en 800 för rolighetsfaktorn, blir betydligt mycke busiga. Provkör först en 600 ordentligt så du inte börjar sakna effekten från 800
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
När vi skaffade första summiten så var jag rädd att den skulle bli för våldsam för det var ju sambon som skulle ha den primärt och jag skulle ju fortsätta med Nytron. Men den blev ju perfekt. Vill man köra fint och lugnt så är det inga problem alls och vill man ha mer så gasar man lite till. Jag var även lite rädd att den skulle bli för törstig men den drog ju mindre än nytron så då fick det duga. När sambon kör den är ligger den troligtvis under 1,5 l/mil. T3:an har jag inte kollat men skulle tro att den normalt sett ligger strax över 2 l/mil med den körning som har varit hittills.
 

warrew888

Medlem
9 dec 2010
13
0
1
pajala
Det blev en boondocker 600 3700 -2015 med variator kit. Och jag är grymt nöjd... betydligt roligare än crossfire'n i snö. Skidorna pekar dock inte rakt upp,med det är inte så viktigt heller. Mycket nöjd !!! Tack för alla svar:heh:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det blev en boondocker 600 3700 -2015 med variator kit. Och jag är grymt nöjd... betydligt roligare än crossfire'n i snö. Skidorna pekar dock inte rakt upp,med det är inte så viktigt heller. Mycket nöjd !!! Tack för alla svar:heh:
Jag har en 2017 BD 600 3900 med SPI v-kitt, och har fått upp min lodrät på rullen vid ett par tillfällen, så nog ska det gå. Iof upp ur ett 30 cm djupt och 2,5 meter brett myrdike med bra grepp i halvfast snö, men den gick på rullen tills jag släppte gasen. Vid tillfället hade jag balatan på lösaste läget och centerdämparen uppspänt ett klick. allt annat på mjukaste. =) Sjukt nöjd med min på de 47 mil jag hunnit hittills i år.