Viper som blir strömlös och går dåligt..

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har en -04 Viper som fungerar klockrent förutom i helgen när vi skulle ut å grilla korv. Hade kommit ca 7-8 km när plötsligt instrumenteringen och lysena slocknade och den började gå väldigt dåligt. På tomgång och låga varv gick den som den ska men annars gick den illa. Eftersom vi nästan var framme så fortsatte vi sista km. Sedan efter ca 2 tim när vi skulle hem så funkade den som den skulle. Har även märkt ibland när man startar den så kan instrumenteringen slockna och hoppa i gång igen men har alltid funkat när man kört. Någon som har haft samma problem och vet var jag ska börja rota?

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Gissar på statorn. Nu kommer jag inte ihåg vad det ska vara för ohm-värde, men du ska mäta mellan dom 3 vita kablarna som kommer upp från motorn. Det ska vara samma värde på alla 3 stiften.

Om det är statorn som är paj så kan jag rekomendera Timrå elbyggnad, dom lindar om den åt dig, dessutom är dom snabba och det blir betydligt billigare än att köpa en ny.

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
99% säker på att det är statorn det vart ungefär så på min gammel viper då den gick sönder, men min gick bra hela tiden

goransigfridsson

Välkänd medlem
8 nov 2011
143
0
16
Västansjö
Hade ett liknande problem med min 02:a förra året när jag var ute och åkte, men då hade jag sån tur att kabeln hade gängats ur från batteriet så det bara var dålig kontakt.

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Hmm, Det har ju faktiskt varit elstart på min men inte nu längre, ska kolla hur det är kopplat nu annars blir det till att kolla upp statorn. Har inte hunnit haft skotern så länge än så jag vet inte så mycket om den.. Tack för alla tips.

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
yama brukar ha problem med att kabelstammen under motorn brukar skavs och lite annat. så jag skulle ta och gå igenom den för att se om det är någe kortslutning där eller kabel brott.