Viper xtx 2014

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
Någon som har koll på klassen på fox float dämparna som sitter på Viper xtx
Blir det float 2 elr 3? Hur stor skillnad är det till evol r eller evol x? Någo som har erfarenhet?

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Har också ställt den frågan till några återförsäljare, fick svar i torsdags. "ändrade uppgifter från yamaha, det blir fox float 3 i framvagnen"

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
undra hur det blir med barnsjukdomarna på vipern? inget nytt chassi och motor men en hel del omgörning krävdes nog för att få det att passa

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
Det var en hel del uppdateringar, känns bra att yamaha sätter sin egen kvalitetsstämpel på mera saker, den skulle bara ha stämplats fram i Japan , då hade man varit helt lugn. :)

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Hörde att kedjespännaren skulle vara yamahas manuella spännare, arctics automatiska spännare lär inte va nån hit tydligen....

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kedja och drev blir även dom yamahas.
Vet att det är andra drev och kedja, tokigt nog enligt min mening.
Men är dessa lika som några befintliga yamahadrev?
Eller har Yamaha tagit fram en ny drevsats enbart för Vipern?
Gissar att splines på driv och sek.axel inte är lika på vipern som på övriga Yammis.

Hur gör man om man ska dreva om?
Ac drev och kedja har jag fått uppfattningen om att de inta passar ihop med yamaha kedja/drev.

Vad ska man använda om man vill drev om sin Viper xtx, eller sin Ac 7000 som är "samma" maskin?

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Jag tror att driv och sekundär axel har Yamaha splines på Vipern. Om inte, så måste det finnas drev att beställa.
Tycker att det är bra att Yamaha säkerställer kvalitetsnivån på vipern.

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
AC 7000 lär väl ha samma drev som tidigare arctic. Kanske driv och sekundär axel har Yamaha splines på Vipern.
Ja, Ac kör med sina egna drev och kedjor som vanligt...

En liten djungel detta.
Visst skulle dom kunna ha egna driv och sek.axlar...
Vipern bör ha en egen sek.axel då den har Yamahas sek.variator.
Drivaxeln skulle dom kunna köra samma som Ac, med ett moddat drev som passar på Ac splines...

Eller så ha dom anpassat splines på båda axlarna så att std yamahadreven passar...

Som sagt rörigt...
Det lär väl redas ut, en del med turbo kommer nog vilja dreva om...

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Ja det känns smartare att ändra drivaxeln än att bygga upp ett lager med drev som passar bara en modell.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
som jag förstod det hela kör dom samma drev på arctics 7000 modeller som i yamahas, men alltså inte samma som till övriga arctics.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Meckade lite i polarens HCR 1100 Turbo häromhelgen och reagerade på hur jäkla korkat det är att ha motoroljetanken som kedjehuslock. Kör Yama på samma spår eller?

Har ni tur har Yama gjort klokare motorfästen i alla fall.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
som jag förstod det hela kör dom samma drev på arctics 7000 modeller som i yamahas, men alltså inte samma som till övriga arctics.
Ja, det är vi med på...
Men dessa drev, är de unika för viper?
Eller passar drev från någon annan yamaha?

På 7000-modellerna iaf går det att byta och sätta i standard drevsats/kedja från övriga Ac-modeller.
Men man måste byta allt, inte bara enskilda delar som jag förstod det...

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
kör inte yamaha med borg-warner i apex? Då har dom ju drev. För de är ju det som kommer på nya 7000 arctic cat och yamaha viper.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
kör inte yamaha med borg-warner i apex? Då har dom ju drev. För de är ju det som kommer på nya 7000 arctic cat och yamaha viper.
Jo, de verkar köra med BW-gejer.
Det är klart dom har en massa drev till Apex, men jag tvivlar på att dessa passar på Ac drivaxel.
Att Ac och yamaha sedan tidigare skulle ha samma splines på drivaxel är inte troligt.

Så då återstår två alternativ.
Antingen har man tagit fram ett drev som passar på Ac drivaxel avsett för BW-kedja. (vilket jag tror)
Eller så har man anpassat drivaxeln på vipern så att ett standard apex-drev passar.
I det senare fallet skulle då drivaxlarna skilja mellan viper och 7000.

Sen gäller ungefär samma sak på sekundäraxeln...

Kanske gör höna av en fjäder här, men det känns inte solklart...

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Meckade lite i polarens HCR 1100 Turbo häromhelgen och reagerade på hur jäkla korkat det är att ha motoroljetanken som kedjehuslock. Kör Yama på samma spår eller?

Har ni tur har Yama gjort klokare motorfästen i alla fall.
Mmm. det är inte helt bra.
Det går dock att vika tanken åt sidan så man kommer åt kedjehuset utan att tappa ur oljan...

Är 99% säker på att det ser lika ut på vipern.