Ok vad tror vi om detta boys and girls?
För skoten nästa kanske...
Miljödämpare/Rockert Power Muffler
Hi-TEKs Miljödämpare eller Rockert Power Muffler, är en cylinderformad burk på en ca längd av 50 cm. Storleken varierar beroende den tumstorlek som bilen har och ersätter den gamla bakre ljuddämparen. Du behåller alltså den främre ljuddämparen (resonator) och byter bara ut den bakre (muffler). Ljudnivån är den samma på disel och turbofordon, däremot på vissa sugmotorer har vi märkt en liten ökning av ljudnivån, då orginal ljuddämparen har tagits bort. Till dessa fordon har vi tilläggsljuddämpare som gör att den låter lika tyst som tidigare. Miljödämparna finns i många olika storlekar och lämpar sig både till bilar, motorcyklar, traktorer, fordon inom transportindustrin och skogsindustrin samt tåg. Den passar också utmärkt till stora båtar och färjor.
Hi-TEKs tester har visat att Miljödämparen minskar bränsleförbrukningen med 10-30 %, minskar de farliga och giftiga avgaserna samtidigt som det ger mer kraft, bättre vridmoment till fordonet och bättre gasrespons. I och med att Miljödämparen evakuerar avgaserna snabbare kyls topplocket effektivare. Miljödämparen gör även att du får ett ökat vakuum i insuget, minskat motorslitage, minskad risk för spikning och fler hästkrafter (turbineffekt). Det genererar också till att motorn får ökat arbetsområde, avgasventilerna får längre livslängd, inget sot i slutröret, effektivare förbränning, du får bättre avgasvärden och automatlådors funktion kräver lägre varvtal på grund av ökat vridmoment. Exempelvis har ett test som visar en Land Rover V8 som minskade sin bränsleförbrukning från 1,9 l/mil - till 1,3 l/mil.
Miljödämparna är unika och ligger verkligen i tiden. Med Hi-TEKs Miljödämpare kan vi redan idag nå 202020 målet. Europeiska Rådet och EU har ett klimat och energipaket med en målsättning om en minskning av CO2-utsläppen med 20 % fram till 2020 räknat från 1990 års utsläppsnivåer. Med Hi-TEKs Miljödämpare minskar du CO2 utsläppet med minst 10% men vi har sett siffror på upp till 35%. HC värderna har på Hi-TEKs tester hos bilprovningen visat på en minskning på 30-50%.
Funktion
Miljödämparna bygger på en vortex mekanism där avgaserna går runt innehållet i en skruvformad rörelse och åstadkommer därmed ett sug. I och med detta så dras avgaserna ut från motorn istället för att pressas ut av kolven. Principen är således densamma som när du skakar en flaska för att kunna tömma den på kortast möjliga tid eller när du rör om i vasken för att tömma ut vattnet så fort som möjligt. Denna kraft som kolven i vanliga fall använder för att trycka ut avgaserna från förbränningskammaren får du nu som extra kraft med hjälp av Hi-TEKs Miljödämpare.
Funktionen bygger på styrrör som sätter avgaserna i rotation och därigenom skapas en naturlig vortex. Denna vortex sprider sig hela vägen genom avgassystemet fram till grenröret. I mitten av avgasröret skapas en luftpelare som avgaserna roterar runt på vägen ut ur systemet. Luftpelaren är som ett centrum på en tornado, stilla i mitten och runt omkring ringlar avgaserna. När avgaserna sätts i rotation och accelererar så skapas ett sug genom rotationen. Det är detta sug som hjälper motorn att evakuera avgaserna från förbränningskammaren. I vanliga fall blir det alltid en liten mängd avgaser kvar fram i förbränningskammaren, vilket får det nya bränslet att explodera sämre. Utan avgaser i förbränningskammaren blir det en bättre förbränning, dvs. en större explosion, vilket betyder att det går åt mindre mängd bränsle för att få samma explosion. Vid montering utav Miljödämparen är det viktigt att tänka på att det ska vara raka rör, 10cm före och efter och inga tillplattade böjar. Då avtar vortexen och du förlorar effekten av Miljödämparen.
Tester
Det har gjorts omfattande tester av Miljödämparen i Australien, Kina, Island och i Sverige. Hi-TEK började göra tester under 2008, då på Island och i Sverige. Bland annat har bussbolaget Stræto i Reykjavik testat Miljödämpare på två av sina bussar, en Iveco och en Scania. När skolorna började i augusti fick de en positiv överraskning när resultaten skulle redovisas. Det visade sig att dieselförbrukningen på alla bussarna ökade radikalt när skoltrafiken började, utan på de två bussarna som hade Hi-TEKs Miljödämpare. Busschaufförerna märkte också att det fanns mer kraft i dessa bussar och att de gick lättare upp för backarna. Bussbolaget hävdade att oavsett om testerna hade visat någon minskning av dieselförbrukningen, så innebar kostnaden av Hi-TEKs system en halvering av vad originalsystemen kostar. I början av detta år, efter ett halvårs körning med ljuddämparna, så gjordes en uppföljning och utvärdering av testerna med Stræto. Resultatet visade att 2008 så drog bussen 5,125 l diesel/mil jämförelsevis 4,248 l/mil 2009. Detta innebar en minskning av dieselförbrukningen på närmare 18 %.
Det utformades även tester på Marinhögskolan i Reykjavik där vi fick fram att kväveoxider NOx, som är den giftigaste gasen i avgaserna, den som är cancerframkallande, minskade med 43 % när Hi-TEKs Miljödämpare användes. Detta trots att Miljödämparen egentligen var för liten för själva motorn. I testet användes en Miljödämpare som var avsedd för en vanlig personbil och som i detta fall användes till en Caterpillar.
På Lunds Tekniska Högskolas hemsida kan följande text läsas: “Problemet med kväveoxider, NOx, är ett av de största och oftast förekommande diskussionsämnena när det gäller föroreningar från fordonstrafiken, framför allt i sammanhang med tunga dieselfordon. Gränsvärdena för NOx har reducerats och kommer att reduceras kontinuerligt, dvs. snart blir det omöjligt att reducera NOx-utsläppen ytterligare via motormodifikation utan att reducera motorns effektivitet eller livslängd“. (http://staff.chemeng.lth.se/~IngemarO/noxlagring.shtml). Hi-TEKs Miljödämpare minskar NOx-utsläppet och dieselförbrukningen, samtidigt som det ger en bättre effekt på motorn. Något som ingen har kunnat lösa tidigare.
I Kina gjordes avgastester på en stationär dieselmotor. Testet gjordes i 2800 varv/min (rpm). Motorn hade alltid samma jämna gas, vilket innebär att när fordon har jämn gas så släpper den ut minimalt med avgaser. När du däremot ökar gasen så blir det automatiskt att den släpper ut mycket mer. Trots detta blev resultatet att den svarta röken från dieselfordonet minskade med 10,94% och den vita röken med 6,96 %, vilket är väldigt positivt. Den svarta röken är sotpartiklar från oförbränt bränsle, som betecknas med K-värde på dieselbilar. Den vita röken är förbränt bränsle CO2
I Sverige har tester utförts i samarbete med AD Bilverkstad i Stenungsund. Testerna har gjorts på allt ifrån personbilar till stora lastbilar. Alla resultaten visade på att fordonen drog mindre bensin/diesel, CO-halten minskade och att fordonen hade fått fler hästkrafter. I ett av testerna så monterades också en Miljödämpare på en Scania 380 lastbil och chauffören märkte genast att lastbilen var piggare och gick lätt upp för backarna samt att dieselförbrukningen minskade. Intressant att tillägga är att maxlasten på denna lastbil var 30 ton. Efter montering av Hi-TEKs Miljödämpare kunde den lasta 60 ton.
Ett axplock av kunders historier om Miljödämparna:
BMW 328i -95: blandad körning (hälften stadskörning och hälften landsvägskörning) I stadskörning drog bilen 1,4 l/mil, efter montering med Miljödämparen drog den 0.95 l/mil. Landsväg (lugn körning) drog den 0,92l/mil, med Miljödämparen 0,78l/mil. Ägaren kände också att bilen blev piggare, behövde mindre gas och den svarta färgen i avgasröret försvann helt och hållet. Han berättade också att alla tidigare år vid besiktningen hade besiktningsmannen tvingat ner HC-värdet till 98 (100 gränsvärdet) genom att värma katalysatorn och påpekat att motorn behövdes kollas över inför nästa år. Men med Hi-Teks Miljödämpare på, hade bilen ett HC-värde på -18 hos besiktningen. Detta kunde de inte förklara på något sätt, men var ju klart godkänt. Hur du kan ha mindre än noll är ännu oförklarligt, men en teori är att det skulle vara mindre HC-gaser i avgasröret än i luften där avgastestet stod monterat. Fast till saken hör att avgastestet var monterat inne i lokalen och mätningen utfördes utanför huset. Så för att säkerställa att inget var fel på testet så testades två andra bilar i mellan. På de bilarna så visade avgasmätaren ett normalt HC-värde på ca 40 och när avgasmätaren hölls i luften låg det på 2-3 i HC-värde. Men testbilen låg fortfarande kvar på -18. Med andra ord inget fel på testet. Ägaren till bilen har även monterat Miljödämpare på sin familjs bilar och säger att ingen borde vara utan.
BMW 540iA – 93: Vid blandad körning drog bilen 1,65 l/mil, efter montering med Hi-TEKs Miljödämpare drog bilen 1,1 l/mil. Vid lugn körning före montering drog bilen 1,25 l/mil. Efter montering drog bilen 0,98 l/mil. Kunden blev mycket nöjd, men han säger att han känner sig dum eftersom ingen tror på honom när han pratar om sin bränsleförbrukning. Han tänker i alla fall aldrig äga en bil utan Hi-TEKs Miljödämpare.
VW Sharan - 97 VR6/automat: Vid långkörning drog bilen 1,13 l/mil och efter monteringen drog bilen 1,02 l/mil. Bilen växlade mycket bättre i automaten, samt att den svarta soten i avgasröret hade försvunnit. Kunden var mycket nöjd. Han känner också att han har fått extra hästar i bilen.
VW Golf -93 1,9 TDI: Vid blandad körning drog bilen 0,59 l/mil, efter montering av Hi-TEKs Miljödämpare drog bilen 0,47 l/mil. Bilen hade gått 25 000 mil men går mycket bättre efter monteringen av Hi-TEKs Miljödämpare. Bilen hade även 0,9 i K-värde (gränsvärde 2,1)som mäter sotet, röktätheten i avgaserna. Besiktningsmannen frågade vad kunden gjort med bilen. Han menade på att alla andra bilar brukar han få varmköra och sota ur för att de ska gå under 2,1, medan den bilen hade 0,9 och bara var körd runt huset. Till historien hör också att bilen hade stått på besiktningen över natten så den var kall när han började köra den. Kunden är mycket nöjd.
Skoda praktik TDI 3-cyl: Bilen går mycket bättre och de är oerhört nöjda med resultatet. Uppskattningsvis är det är svårt att mäta exakt bränsleförbrukning, eftersom så många personer kör den på oregelbundna sträckor. Men alla är eniga om att den drar mindre och upplever att den har fler hästkrafter.
BMW X5 -04 4,6liter: Vid blandad körning med den ordinarie ljuddämparen drog bilen 1,6 l/mil men med Hi-TEKs Miljödämpare drog bilen 1,2 l/mil. Kunden är mycket nöjd.
Saab 95 – 04 2,0T chippad: Vid långkörning drog bilen 0,85 l/mil, efter montering av Hi-TEKs Miljödämpare drog bilen 0,76 l/mil med släpvagn! Kunden är oerhört nöjd.
Skoda Fabia -07, 1.4 l: Ägaren upplevde att bilen gick otroligt bra. Orginal på denna Skoda visar den 114 Hk i motorn, vid en dynotest visade testet 117,3 Hk på hjulen. Det är ca 15 Hk som han fick ut bara genom att byta till Hi-TEKs Miljödämpare. Bensinförbrukningen minskade också från 0.67 l/mil till 0.57 l/mil. Kunden är mycket nöjd.
Ford F350 - 88 460 insprut: sugmotor, C6 automat, med 3 “ avgasrör.
Här fick vi en minskning av bränsleförbrukningen med 1-3 dl per mil. Kunden är mycket nöjd.
Volvo V70 - 97 Bilen drog 1-1,1 l/mil på blandad körning, efter montering av miljödämparen drog den 0,8 l/mil. HC-värdet visade 62 på besikningen en månad innan vi monterade miljödämparen och efter inköring utav systemet visade HC-värdet 5. Ägaren upplever att bilen är betydligt piggare och går mycket bra.
För skoten nästa kanske...
Miljödämpare/Rockert Power Muffler
Hi-TEKs Miljödämpare eller Rockert Power Muffler, är en cylinderformad burk på en ca längd av 50 cm. Storleken varierar beroende den tumstorlek som bilen har och ersätter den gamla bakre ljuddämparen. Du behåller alltså den främre ljuddämparen (resonator) och byter bara ut den bakre (muffler). Ljudnivån är den samma på disel och turbofordon, däremot på vissa sugmotorer har vi märkt en liten ökning av ljudnivån, då orginal ljuddämparen har tagits bort. Till dessa fordon har vi tilläggsljuddämpare som gör att den låter lika tyst som tidigare. Miljödämparna finns i många olika storlekar och lämpar sig både till bilar, motorcyklar, traktorer, fordon inom transportindustrin och skogsindustrin samt tåg. Den passar också utmärkt till stora båtar och färjor.
Hi-TEKs tester har visat att Miljödämparen minskar bränsleförbrukningen med 10-30 %, minskar de farliga och giftiga avgaserna samtidigt som det ger mer kraft, bättre vridmoment till fordonet och bättre gasrespons. I och med att Miljödämparen evakuerar avgaserna snabbare kyls topplocket effektivare. Miljödämparen gör även att du får ett ökat vakuum i insuget, minskat motorslitage, minskad risk för spikning och fler hästkrafter (turbineffekt). Det genererar också till att motorn får ökat arbetsområde, avgasventilerna får längre livslängd, inget sot i slutröret, effektivare förbränning, du får bättre avgasvärden och automatlådors funktion kräver lägre varvtal på grund av ökat vridmoment. Exempelvis har ett test som visar en Land Rover V8 som minskade sin bränsleförbrukning från 1,9 l/mil - till 1,3 l/mil.
Miljödämparna är unika och ligger verkligen i tiden. Med Hi-TEKs Miljödämpare kan vi redan idag nå 202020 målet. Europeiska Rådet och EU har ett klimat och energipaket med en målsättning om en minskning av CO2-utsläppen med 20 % fram till 2020 räknat från 1990 års utsläppsnivåer. Med Hi-TEKs Miljödämpare minskar du CO2 utsläppet med minst 10% men vi har sett siffror på upp till 35%. HC värderna har på Hi-TEKs tester hos bilprovningen visat på en minskning på 30-50%.
Funktion
Miljödämparna bygger på en vortex mekanism där avgaserna går runt innehållet i en skruvformad rörelse och åstadkommer därmed ett sug. I och med detta så dras avgaserna ut från motorn istället för att pressas ut av kolven. Principen är således densamma som när du skakar en flaska för att kunna tömma den på kortast möjliga tid eller när du rör om i vasken för att tömma ut vattnet så fort som möjligt. Denna kraft som kolven i vanliga fall använder för att trycka ut avgaserna från förbränningskammaren får du nu som extra kraft med hjälp av Hi-TEKs Miljödämpare.
Funktionen bygger på styrrör som sätter avgaserna i rotation och därigenom skapas en naturlig vortex. Denna vortex sprider sig hela vägen genom avgassystemet fram till grenröret. I mitten av avgasröret skapas en luftpelare som avgaserna roterar runt på vägen ut ur systemet. Luftpelaren är som ett centrum på en tornado, stilla i mitten och runt omkring ringlar avgaserna. När avgaserna sätts i rotation och accelererar så skapas ett sug genom rotationen. Det är detta sug som hjälper motorn att evakuera avgaserna från förbränningskammaren. I vanliga fall blir det alltid en liten mängd avgaser kvar fram i förbränningskammaren, vilket får det nya bränslet att explodera sämre. Utan avgaser i förbränningskammaren blir det en bättre förbränning, dvs. en större explosion, vilket betyder att det går åt mindre mängd bränsle för att få samma explosion. Vid montering utav Miljödämparen är det viktigt att tänka på att det ska vara raka rör, 10cm före och efter och inga tillplattade böjar. Då avtar vortexen och du förlorar effekten av Miljödämparen.
Tester
Det har gjorts omfattande tester av Miljödämparen i Australien, Kina, Island och i Sverige. Hi-TEK började göra tester under 2008, då på Island och i Sverige. Bland annat har bussbolaget Stræto i Reykjavik testat Miljödämpare på två av sina bussar, en Iveco och en Scania. När skolorna började i augusti fick de en positiv överraskning när resultaten skulle redovisas. Det visade sig att dieselförbrukningen på alla bussarna ökade radikalt när skoltrafiken började, utan på de två bussarna som hade Hi-TEKs Miljödämpare. Busschaufförerna märkte också att det fanns mer kraft i dessa bussar och att de gick lättare upp för backarna. Bussbolaget hävdade att oavsett om testerna hade visat någon minskning av dieselförbrukningen, så innebar kostnaden av Hi-TEKs system en halvering av vad originalsystemen kostar. I början av detta år, efter ett halvårs körning med ljuddämparna, så gjordes en uppföljning och utvärdering av testerna med Stræto. Resultatet visade att 2008 så drog bussen 5,125 l diesel/mil jämförelsevis 4,248 l/mil 2009. Detta innebar en minskning av dieselförbrukningen på närmare 18 %.
Det utformades även tester på Marinhögskolan i Reykjavik där vi fick fram att kväveoxider NOx, som är den giftigaste gasen i avgaserna, den som är cancerframkallande, minskade med 43 % när Hi-TEKs Miljödämpare användes. Detta trots att Miljödämparen egentligen var för liten för själva motorn. I testet användes en Miljödämpare som var avsedd för en vanlig personbil och som i detta fall användes till en Caterpillar.
På Lunds Tekniska Högskolas hemsida kan följande text läsas: “Problemet med kväveoxider, NOx, är ett av de största och oftast förekommande diskussionsämnena när det gäller föroreningar från fordonstrafiken, framför allt i sammanhang med tunga dieselfordon. Gränsvärdena för NOx har reducerats och kommer att reduceras kontinuerligt, dvs. snart blir det omöjligt att reducera NOx-utsläppen ytterligare via motormodifikation utan att reducera motorns effektivitet eller livslängd“. (http://staff.chemeng.lth.se/~IngemarO/noxlagring.shtml). Hi-TEKs Miljödämpare minskar NOx-utsläppet och dieselförbrukningen, samtidigt som det ger en bättre effekt på motorn. Något som ingen har kunnat lösa tidigare.
I Kina gjordes avgastester på en stationär dieselmotor. Testet gjordes i 2800 varv/min (rpm). Motorn hade alltid samma jämna gas, vilket innebär att när fordon har jämn gas så släpper den ut minimalt med avgaser. När du däremot ökar gasen så blir det automatiskt att den släpper ut mycket mer. Trots detta blev resultatet att den svarta röken från dieselfordonet minskade med 10,94% och den vita röken med 6,96 %, vilket är väldigt positivt. Den svarta röken är sotpartiklar från oförbränt bränsle, som betecknas med K-värde på dieselbilar. Den vita röken är förbränt bränsle CO2
I Sverige har tester utförts i samarbete med AD Bilverkstad i Stenungsund. Testerna har gjorts på allt ifrån personbilar till stora lastbilar. Alla resultaten visade på att fordonen drog mindre bensin/diesel, CO-halten minskade och att fordonen hade fått fler hästkrafter. I ett av testerna så monterades också en Miljödämpare på en Scania 380 lastbil och chauffören märkte genast att lastbilen var piggare och gick lätt upp för backarna samt att dieselförbrukningen minskade. Intressant att tillägga är att maxlasten på denna lastbil var 30 ton. Efter montering av Hi-TEKs Miljödämpare kunde den lasta 60 ton.
Ett axplock av kunders historier om Miljödämparna:
BMW 328i -95: blandad körning (hälften stadskörning och hälften landsvägskörning) I stadskörning drog bilen 1,4 l/mil, efter montering med Miljödämparen drog den 0.95 l/mil. Landsväg (lugn körning) drog den 0,92l/mil, med Miljödämparen 0,78l/mil. Ägaren kände också att bilen blev piggare, behövde mindre gas och den svarta färgen i avgasröret försvann helt och hållet. Han berättade också att alla tidigare år vid besiktningen hade besiktningsmannen tvingat ner HC-värdet till 98 (100 gränsvärdet) genom att värma katalysatorn och påpekat att motorn behövdes kollas över inför nästa år. Men med Hi-Teks Miljödämpare på, hade bilen ett HC-värde på -18 hos besiktningen. Detta kunde de inte förklara på något sätt, men var ju klart godkänt. Hur du kan ha mindre än noll är ännu oförklarligt, men en teori är att det skulle vara mindre HC-gaser i avgasröret än i luften där avgastestet stod monterat. Fast till saken hör att avgastestet var monterat inne i lokalen och mätningen utfördes utanför huset. Så för att säkerställa att inget var fel på testet så testades två andra bilar i mellan. På de bilarna så visade avgasmätaren ett normalt HC-värde på ca 40 och när avgasmätaren hölls i luften låg det på 2-3 i HC-värde. Men testbilen låg fortfarande kvar på -18. Med andra ord inget fel på testet. Ägaren till bilen har även monterat Miljödämpare på sin familjs bilar och säger att ingen borde vara utan.
BMW 540iA – 93: Vid blandad körning drog bilen 1,65 l/mil, efter montering med Hi-TEKs Miljödämpare drog bilen 1,1 l/mil. Vid lugn körning före montering drog bilen 1,25 l/mil. Efter montering drog bilen 0,98 l/mil. Kunden blev mycket nöjd, men han säger att han känner sig dum eftersom ingen tror på honom när han pratar om sin bränsleförbrukning. Han tänker i alla fall aldrig äga en bil utan Hi-TEKs Miljödämpare.
VW Sharan - 97 VR6/automat: Vid långkörning drog bilen 1,13 l/mil och efter monteringen drog bilen 1,02 l/mil. Bilen växlade mycket bättre i automaten, samt att den svarta soten i avgasröret hade försvunnit. Kunden var mycket nöjd. Han känner också att han har fått extra hästar i bilen.
VW Golf -93 1,9 TDI: Vid blandad körning drog bilen 0,59 l/mil, efter montering av Hi-TEKs Miljödämpare drog bilen 0,47 l/mil. Bilen hade gått 25 000 mil men går mycket bättre efter monteringen av Hi-TEKs Miljödämpare. Bilen hade även 0,9 i K-värde (gränsvärde 2,1)som mäter sotet, röktätheten i avgaserna. Besiktningsmannen frågade vad kunden gjort med bilen. Han menade på att alla andra bilar brukar han få varmköra och sota ur för att de ska gå under 2,1, medan den bilen hade 0,9 och bara var körd runt huset. Till historien hör också att bilen hade stått på besiktningen över natten så den var kall när han började köra den. Kunden är mycket nöjd.
Skoda praktik TDI 3-cyl: Bilen går mycket bättre och de är oerhört nöjda med resultatet. Uppskattningsvis är det är svårt att mäta exakt bränsleförbrukning, eftersom så många personer kör den på oregelbundna sträckor. Men alla är eniga om att den drar mindre och upplever att den har fler hästkrafter.
BMW X5 -04 4,6liter: Vid blandad körning med den ordinarie ljuddämparen drog bilen 1,6 l/mil men med Hi-TEKs Miljödämpare drog bilen 1,2 l/mil. Kunden är mycket nöjd.
Saab 95 – 04 2,0T chippad: Vid långkörning drog bilen 0,85 l/mil, efter montering av Hi-TEKs Miljödämpare drog bilen 0,76 l/mil med släpvagn! Kunden är oerhört nöjd.
Skoda Fabia -07, 1.4 l: Ägaren upplevde att bilen gick otroligt bra. Orginal på denna Skoda visar den 114 Hk i motorn, vid en dynotest visade testet 117,3 Hk på hjulen. Det är ca 15 Hk som han fick ut bara genom att byta till Hi-TEKs Miljödämpare. Bensinförbrukningen minskade också från 0.67 l/mil till 0.57 l/mil. Kunden är mycket nöjd.
Ford F350 - 88 460 insprut: sugmotor, C6 automat, med 3 “ avgasrör.
Här fick vi en minskning av bränsleförbrukningen med 1-3 dl per mil. Kunden är mycket nöjd.
Volvo V70 - 97 Bilen drog 1-1,1 l/mil på blandad körning, efter montering av miljödämparen drog den 0,8 l/mil. HC-värdet visade 62 på besikningen en månad innan vi monterade miljödämparen och efter inköring utav systemet visade HC-värdet 5. Ägaren upplever att bilen är betydligt piggare och går mycket bra.