VM34 eller VM34SS i XLT SP 95

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.
Jag ska beställa lite nya delar till min Polaris XLT SP 1995 men blev väldigt fundersam över vad jag egentligen har.

Det första jag letade efter var nålventiler till förgasarna och hittar lite olika information.
En del sidor påstår att det är Mikuni VM34 och andra sidor påstår att det är VM34SS.
På en del sidor står det bara VM34 medans det på andra står Polaris Mikuni Zinc carburators.
Vad är det för skillnad på VM34 och VM34SS?
Hur får man lättast reda på vad det egentligen sitter i min XLT?

Jag hittar information om både att det ska vara 39 och 40mm invändigt mått på förgasarflänsarna.
Det kan jag iofs mäta mig till om inte batteriet hade tagit slut i mitt digitala skjutmått och jag inte hittar mitt vanliga.


Det jag är ute efter är reparationssatser med nålventiler, förgasarflänsar och tändningslås.

Mvh Honda
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Ang förgasarna så är vad jag vet nålventilerna lika dock kan det vara bra att skruva lös ventilerna och kolla vilket nummer du har dom.
Är förgasar flänsarna spruckna så vad du än gör köp inga spi/snopro/kimpex gummin dom tål inte bensin! Bara original duger dock är dom dyra. Men är dina gumin verkligen trasiga då, mycket vanligt att dom blir lite torra på utsidan men är oftast fina på insidan och inga genomgående sprickor.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.
Ska ta och plocka isär en förgasare i kväll och se hur det ser ut.

Tack för tispet om fabrikaten på flänsarna, ska hålla koll på det när jag söker delar.
Jag plockade bort förgasarna i morse för att se om jag kunde identifiera dom med hjälp av något artnummer eller liknande, fanns ingenting.
Däremot så kan jag se rakt igenom en fläns om jag trycker lite på den, stora nästan genomgående sprickor i nästa och den 3:e såg bra ut men den byts ut när jag ändå håller på.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Har ägnat ett par timmar idag till att både studera mina förgasare och leta på nätet.
Har inte blivit ett dugg klokare..
Testade till och med att maila Mikuni och frågade vad det är för skillnad på VM34 och VM34SS.
Och vad det betyder att en del pratar om zink och andra om aluminium.
Deras mail verkar vara avstängd för jag fick bara ett returmail om att mailet inte gick att leverera.

Men men.. det blir att beställa delar från partsreloaded i alla fall och hoppas att det blir rätt..
Återkommer om ett par veckor när jag har fått delarna och vet om dom passade.