Voltat Med Nytro Nu Går Den Knappt

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Hallå

En på jobbet sitter i en jävligt tråkig sits med sin nytro, han har en mtx 08 med 180 kittet från mcx.

Han skulle ut med sin lillasyrras kille och köra i helgen, startade upp den sen gick han in medans han väntade på att lampan skulle slockna

När han kommer ut har grabben dragit iväg med skotern och lyckas sen volta eller tippa (oklart vad) med skotern låg iaf uppochner när polaren kommer fram.

Skaderna är knäckt styre sidokåpa, vakumslang från turbon och turbotrycksmätare.

När han startar den hostar det och smäller med den och vill inte alls gå som den ska.

Någon som har några snabba förslag att höfta till med utan att ha sett skotern?, varken han eller jag är speciellt hemma på att skruva 4t.

Tråkiga i hela historien är att killen som körde är en liten sparv på 18 år som inte har jobb eller verkar ha vett att fatta att han ska betala skadorna.

I slutändan får han väl ta det med killens föräldrar men killen vill ju inte heller att det ska kosta mer än det behöver för sparven så han vill helst skruva själv om det går.

Last edited:

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
olja inne i luftburken? kan rinna in om den välter och då borde den ju gå dåligt, aldrig varit med om de själv men.

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Kan ju vara vad som helst, sitter kablar till styrenheter som de ska. Gå igenom och kolla alla slangar och kontakter.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Han har inte hunnit kollat så mycke än, han lider av samma problem som mig inget garage att skruva i.
Vad han har sett hittills så verkar allt sitta som det ska förutom den trasiga vakuumslangen.

Så lite ledtrådar på var man kan börja vore bra, förstår att det är mer eller mindre omöjligt när man inte ser skotern, men någon kanske har varit med om samma sak när skotern tippat (om det nu är just att det tippat och legat ett tag som orsakat detta)

Självklart kommer han att börja med att ersätta en trasiga vakuumslangen och kolla om oljan runnit ut i luftfiltret, har inte sett skotern själv men jag lovade att starta en tråd här så han kunde få lite tips

Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
När han startar den-går den som den ska på tomgången, men börjar stupa, hacka och misstända när man försöker höja varven?

Edit:
Är gashantaget fortfarande helt förresten?
Kolla även så kablarna från gashantaget inte fått sig en jävel, så t.o.r.s ligger i och bråkar...

Vad gäller sparven kanske det är dags att inse att han faktiskt är myndig nu, och ansvarar själv för vad han ställer till med och inte mamma-men det antar jag är onödigt att kommentera. Blir lite irriterad av sånt, provade själv en kompis et340 när jag var femton och lyckades göra hål i huven på den efter tvåhundra meter. Fruktansvärt dyra lärpengar, men jag betalade iaf för det.

Last edited:

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Om det är t.o.r.s så baktänder den och smäller. Har själv fått det vid en crash. Kolla handtaget och följ wajern ner så att den inte har hakat upp sig någonstans

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Laga vacum slangen o kolla gasvajern o handtaget så ska du se att den går som den ska:)

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Säger precis som Cleant:
Är vakumslangen trasig eller ej dit satt så smäller den å går som en rövare!

Hade glömt trycka dit den slangen när jag monterade mitt 240kitt och skotern startade men gick som en rövare och skickade svarta rökringar.
Trodde allt va heter kam inställning var helt galet men märkte felet efter 1min felsökande och efter att jag tryckt dit slangen så gick den som en dröm!

*Edit* : Tryck för tummen på vakumslangen (hålöppningen) medans skotern är igång så lär skotern gå mycket bättre om inte normalt, dock ingen fix men ett snabbt sätt att kontrollera om det är vakumslangen som är orsaken till att den ej går normalt.
Läker vakumslangen tror mcx ecun att turbon laddar så den skickar på extra bränsle vilket gör att den går riktigt fett.

Hoppas grabben klarade sig!
Olyckligt vid olyckor men de är lindrigt med material skador, dem finns det nya av.
Hoppas det löser sig!