voltregulator, laddproblem ranger mountain 03

nollan

Medlem
20 dec 2008
10
0
1
Luleå
hej!
har ett problem med min ranger mountain... när ja startar den så drar den ur batteriet(elstart) mätare slutar funka, lyset glöder... har bytt voltregulatorn och ska ladda upp batteriet igen, tror att om de e för lite ström i det så slår inte reläna till och strömmen dras från batteriet istället från motorn... nån som varit med om samma problem... vars får man tag på elschema? funderar på att ta bort elstarten och reläna då voltregulaton bara ger 12 v och köra på som vanligt och bara dra igång skotern..
Finns det olika voltregulatorer eller lindningar som ger mer ström?? voltregulatorn ja satte dit var från en rev 800 utan elstart..

tacksam för all hjälp!!!!

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Har du mätt på batteriet när du har skotern igång om den laddar som den ska ?
annars kan de vara fel på statorplattan, de sitter 3 spolar till tändningen och resten är till övrig ström, lysen, laddning m.m. Det kan du ju oxå mäta upp.
Vet inte om det är samma voltregulator till en skoter med elstart eller ej, men skulle tro det.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Har kollat runt lite, och värkar som om skotrar med elstart har en annan voltregulator.

Elstartade skotrar med 230W elsystem
Beskrivning:
Passar alla nya ROTAX med 230W
elsystem.

Passar alla med manuell start
Beskrivning:
Denna ersätter alla tidigare utföranden av MINKs regulatorer typ
LR-3, LR-5, LR-8
PASSAR ALLA SNÖSKOTRAR MED MANUELL START

Hittade 2 olika på rinab.nu, så du har nog fel voltregulator.

nollan

Medlem
20 dec 2008
10
0
1
Luleå
jo jag såg det.. var och snackade med en som har en skoterskrot.. till 03 och nyare så kan man inte köpa pirat dom passar inte, en original kostar 2000 spänn, så ja tror jag ska försöka klura ut hur ja ska koppla bort elstarten då batteriet gör så att reläna slår till till lyset och mätarna.. har tolv volt från voltreg. så de borde inte va statorplattan, har nån nån aning om hur ja ska koppla om elen, tänkte att man mäter vilka som får ström när reläna slår till och så byglar man över??? va tror ni??

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Har jag fattat det rätt att problemet är att batteriet inte laddas även fast det kommer 12volt av voltregulatorn?
Det som kan vara grejen är att du har en voltregulator från en skoter utan batteri och då ger den växelström och för att ladda ett batteri måste likström användas, det kan du lösa genom att sätta en likriktare efter voltregulatorn.

nollan

Medlem
20 dec 2008
10
0
1
Luleå
vars får man tag på en likriktare då? det var en som tipsade om att man kunde paralellkoppla två pirat voltregulatorer istället för att köpa en ny för 4000.. tror ni det kan funka, då går ju effekten över 2 st 230w?? har 7 volt på tomgång(likström) kan det vara lindningen som farit??

Last edited: