Walker evans pro xr 800

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
har provat skotern lite grann, och jag tycker framdämparna känns mysko svampiga typ, mjuka, är dessa dämpare så eller måste man spänna fjädrarna max för att dom ska stå på sig lite hårdare eller? lägger hemsk gärna upp en skida i luften vid lutning och lite skarpare sväng. det känns som att att jag tycker de är för "mjuka" även fast justeringarna är ställd på nr 6 av 6 på click inställningen.

hade en edge x 600 2002 med originaldämpare (ryde fx) med iq 440 vita fjädrar på och den gick att köra stenhårt och fort efter led och dyl utan att den ville lägga upp sig, och jag vill tillägga att jag inte hade k-hämmare på den heller. pro xr 800an känns nästan lite för orolig.

tacksam för svar / tips / funderingar och dyl.

mvh

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jaa, dämparna var ju den svaga punkten på dessa maskiner. Har inte tidigare ägare gjort något så är det dags. Vad gäller X2 var det nog även 6-700 också. Jag är andra ägaren på min X2 700 och killen innan sa att de var katastrof när han köpte den ny. Men han hade en polare som tävlade så han hade fixat omschimsning så nu är den grymt skön. Går att plåga stenhårt på dåliga leder utan gnäll.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Dessa dämpare kom ut med alldelles för mjuk schimsning från fabrik! Det är i princip åtgärdat på alla och vissa fick det till å med som en åtgärd av Polaris.

Endast Pro XR440n som har rätt schimsning i dämparna från fabrik.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
aha, det kanske förklarar att de känns mjuka. kan man inte få det gjort hos ÅF fast mskinen är gammal? tänkte om det var en typ recall, eller sk aktion som görs när det handlar om bilar, då kan man få saker åtgärdade efter många år. en sorts garanti alltså. customer satisfaction typ.

hur vet man förresten vilka som hade bekymmer med tanken?

mvh

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Bara ringa till närmast återförsäljare och fråga om de gör det.

Ang. tanken så innefattar det mest troligt din också. Jag har fått det brevet (har en Pro X2 700) och två kompisar har också fått det, Pro XR 800 resp. Pro X2 800.
Bara att fråga ÅF angående det också, de kan kolla upp om det gäller din maskin.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
84
48
Övik
Edgen har ju lägre tyngdpunkt och iq fjädrar kanske egentligen är lite för långa och eventuellt stenhårda och därav stabiliteten?

Hur vet du att dämparna inte redan är åtgärdade? Dom kanske bara behöver renoveras...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
ProXR 800:an är smal och hög så att köra på en skida ibland får du nog leva med. Faller dämparen igenom långsamt vid långa kurvor eller är den så hård att minsta knöl under innerskidan gör att den lyfter den eller? Är den mjuk så prova spänna fjädrarna lite och se om det blir bättre, annars så kan jag rekommendera att montera en kränghämmare, jag gjorde det på den jag hade och det var nog dom bästa 850kr jag spenderade på den skotern. Vill du få fixat dämparna så kan du höra med AGS i Malå, dom är överjävliga på WE.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ne de är inte hårda, ska prova spänna fjuttran till helgen, har inte gjort det ännu. har knappt hunnit röra skotern.

mvh

Matteh

Aktiv medlem
27 mar 2008
96
0
6
Uppsala
någon som vet om det är luftdrivna eller gasdrivna dämpare (hehe) i boggien på Pro-X 440 -02a? :hmmmm2: