"Whippa" med skoter?

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Tjenare!

Som rubriken lyder så hade jag velat lära mig att göra en "whip" med skoter! Har sökt på nätet men inte hittat några direkt instruktioner, vad man ska tänka på osv..
Ni som kan whippa, hur gör ni? :D

Säkert många andra som också vill lära sig.. :)
 

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Det är bara att prova sig fram, du lär ju inte klara en 180whip på första försöket.. he är bara å hoppa som fan.
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Det är bara att prova sig fram, du lär ju inte klara en 180whip på första försöket.. he är bara å hoppa som fan.
Man är ju medveten om att det tar ett x antal gånger å lära sig, men tänkte främst på vad man ska tänka på när man utför "whippen", hur man ska jobba med kroppstyngden exempelvis osv.. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Lämna huvudet hemma och kör typ dubbelt så fort in i drivan än vad som känns bra, så gör det sig nästan sig själv. Försök att hålla dig kvar på skotern bara...
Titta med huvudet vart du vill landa så fixar kroppen förhoppningsvis det, dock är det svårt när huvudet ligger hemma inlåst... men det är ju som sagt inte helt lätt heller :)
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Lämna huvudet hemma och kör typ dubbelt så fort in i drivan än vad som känns bra, så gör det sig nästan sig själv. Försök att hålla dig kvar på skotern bara...
Titta med huvudet vart du vill landa så fixar kroppen förhoppningsvis det, dock är det svårt när huvudet ligger hemma inlåst... men det är ju som sagt inte helt lätt heller :)
hahaha det där stämde rätt så bra asker :) nä men lite allvarligt så är det typ så kör i princip dubbelt så fort in i drivan än vad som känns bra sen när du väl spränger den så gasa till lite och vrid kroppen åt det håll du vill whippa! så gör då jag i alla fall!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Är den typen jag tänkte på med "whippa".
Är verkligen stilstudie och se Jerry göra det. Såg han live i Jorm i vintras och det var sjukt!
Träffade på honom i Jorm i vintras också, väldigt trevlig! Vid det där berömda "step up"-hoppet dom snickrade ihop och bröt ben... Lutar åt en 3-4 resor till Jorm i vinter! Hoppas vi ses! Sorry för off topic..
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Träffade på honom i Jorm i vintras också, väldigt trevlig! Vid det där berömda "step up"-hoppet dom snickrade ihop och bröt ben... Lutar åt en 3-4 resor till Jorm i vinter! Hoppas vi ses! Sorry för off topic..
Jag var också där och såg när dom hoppade step-up hoppet, det var synd att det slutade som det gjorde.
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Är inte en whip mer som den här mellan 35sek och 45 sek

[video=youtube;FOYVrWz4pLg]http://www.youtube.com/watch?v=FOYVrWz4pLg[/video]
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Mer av en vändning de där :p
Men whip i den rätt bemärkelsen är ju de klassiska cross tricket. Alltså typ ramp hopp och ut med röven(på fordonet) så långt det går och sen tillbaka innan landning, annars ajaj.
Sen har du ju den där lite mer skoter special "whipen" som är mer av att du hoppar rakt upp för en driva och landar 90 grader snett.

Jag har aldrig testat någon av dom kan jag meddela :)