Wideband mätare Depo funkar ej??

CraCCe

Medlem
19 maj 2015
12
0
1
Västerås
Som rubriken lyder så har jag en Depo wideband mätare för luft/bränsle till min Yamaha nytro x-ride 153 års 12.
Den är stendöd..
har kollat över alla kopplingar å så men kan inte hitta något speciellt som gör att det ej fungerar. ska dock testa mata den med ström direkt enligt felsöks manualen via deras hemsida.

Är det någon som har något liknande?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det något av typ bredbandslambdasond med tillhörande mätare?
Har den fungerat en gång i tiden och sedan lagt av "av sig själv", eller har du aldrig fått några livstecken ur den?

CraCCe

Medlem
19 maj 2015
12
0
1
Västerås
Den funka ej när jag köpte skotern.
Det är en mätare av DEPO. sitter en sond i avgaskröken och sen går den upp till mätaren. det finns kräm och så till den men får ingenting att hända med det. svart ;/

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kolla så du har bra jord, funkar det ändå inte är den nog död.
När du har försäkrat dig om att den är död så kan du kasta in kretskortet i ugnen en stund och sen prova igen.. Minns dock inte vilket grad antal och hur länge man skulle ha det i ugnen...

En polare gjorde detta med ett grafikkort när det hade Gert upp och fick det till att funka, går att googla om det :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Säkert död då då många av dessa mätare inte är gjorda för utomhusbruk med vatten mm. Ett tips när man skaffar en mätare som är avsedd för montage i bil (vilket dom flesta är) så kan man plocka isär den och lacka kretskortet så tål dom vatten mycket bättre sedan.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Att ett trasigt grafikkort kommer igång tillfälligt sedan man har värmt det i ugn brukar bero på att halvdåliga elektrolytkondensatorer kommer igång och fungerar aningen bättre ett tag efter att de har varit uppvärmda. Men det är lite skillnad på datorprylar som kanske har stått på nästan dygnet runt i något år innan de går sönder, jämfört med elektronik som sitter i en skoter och knappast ens kommer upp i 100 drifttimmar per år.

Elektronik som sitter i bilar brukar sällan få problem med elektrolytkondensatorer innan den är 15-20 år gammal, och då kan det bli ganska stora eländen om det är skyddslackade eller ingjutna kretskort, eftersom det som läcker ut ur en dålig elektrolytkondensator inte kan avdunsta i luften utan istället kryper under skyddslacken och fräter sönder ledare på kretskortet, andra komponenter mm. Det fungerar bättre om elektrolyterna är monterade upphöjda några mm än om gummitätningen i botten ligger dikt an mot kortet.

Om man ska skyddslacka ett kretskort, så måste man rengöra det mycket noga först - tvätta bort alla flussmedelsrester mm. Man måste också se till att det inte t ex kan flyta in lack i kontaktdon, IC-hållare, billiga trimpotar med öppen kolbana mm. Jag vet inte hur många gånger jag har behövt säga att en dålig skyddslackning oftast är sämre än ingen alls.

En möjlig orsak till att mätaren går sönder, som inte har med fukt att göra, kan vara att 12 V-spänningen i en skoters elsystem är mycket "fulare" med transienter, överspänningsspikar mm än i en personbil. Detta pga ett litet batteri som har svårt att svälja transienter tillsammans med en permanentmagnetgenerator med tyristorer för spänningsregleringen.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Anledningen till att grafikkortet gick igång igen efter upphettning är garanterat att gpu:n hade lossnat i någon lödning under, är ett mycket vanligt fel. Har man tur så funkar kortet bra efter upphettning i ugn allt från någon vecka till flera år efter ingreppet.

På nyare elektronik som har mycket små ben på ic-kretsarna eller att dom till och med sitter under själva kappseln (BGA) och nästan allt är intrigerat i en enda krets så skulle då jag säga ett en lackning är till väldigt stor hjälp då dom annars knappt tål lite fukt alls.
Speciellt på en skoter som kan stå ute i pissregn... och garanterat en hel del vatten rinner igenom mätarna som man så fint har radat upp på styret.
Givet vis ska man rengöra noga innan och inte lacka på kontaktytor som ska användas, varför ska man göra något dåligt? :)