Att ett trasigt grafikkort kommer igång tillfälligt sedan man har värmt det i ugn brukar bero på att halvdåliga elektrolytkondensatorer kommer igång och fungerar aningen bättre ett tag efter att de har varit uppvärmda. Men det är lite skillnad på datorprylar som kanske har stått på nästan dygnet runt i något år innan de går sönder, jämfört med elektronik som sitter i en skoter och knappast ens kommer upp i 100 drifttimmar per år.
Elektronik som sitter i bilar brukar sällan få problem med elektrolytkondensatorer innan den är 15-20 år gammal, och då kan det bli ganska stora eländen om det är skyddslackade eller ingjutna kretskort, eftersom det som läcker ut ur en dålig elektrolytkondensator inte kan avdunsta i luften utan istället kryper under skyddslacken och fräter sönder ledare på kretskortet, andra komponenter mm. Det fungerar bättre om elektrolyterna är monterade upphöjda några mm än om gummitätningen i botten ligger dikt an mot kortet.
Om man ska skyddslacka ett kretskort, så måste man rengöra det mycket noga först - tvätta bort alla flussmedelsrester mm. Man måste också se till att det inte t ex kan flyta in lack i kontaktdon, IC-hållare, billiga trimpotar med öppen kolbana mm. Jag vet inte hur många gånger jag har behövt säga att en dålig skyddslackning oftast är sämre än ingen alls.
En möjlig orsak till att mätaren går sönder, som inte har med fukt att göra, kan vara att 12 V-spänningen i en skoters elsystem är mycket "fulare" med transienter, överspänningsspikar mm än i en personbil. Detta pga ett litet batteri som har svårt att svälja transienter tillsammans med en permanentmagnetgenerator med tyristorer för spänningsregleringen.