Widetrak eller Supertrak

Oak

Medlem
18 mar 2009
44
0
1
Hej.

Funderar på att köpa en bred- eller långbandare.
Har tittat på Widetrak och Supertrak.
Ang Widetrak funderar jag på antingen en Polaris eller Arctic Cat.
Tänker lägga ut max 15.000,-.
Vilken skulle ni köpa?
Polaris eller Arctic?
Hittar inga effektuppgifter på Polaris Widetrak. Men förmodar att den är betydligt svagare än Arcticen.
Polaris Supertrak och Polaris Widetrak är väl samma skoter förutom mattbredden?
Annars finns Viking.
Vilken skulle ni köpa?
Skotern ska jag ha till att åka och fika med lillgrabben och köra lite på mitt skogsskifte.

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Tror inte du hittar en arctic för 15000 kr (Bearcat bredbandare)
då blir det cheetah med 41cm matta.
Polaris widetrak i prisklassen 15000kr har 60hk på papperet.
Tror att supertrak hade mindre motor och luftkyld.

Har själv en Polaris widetrak och tycker den lätt slår alla andra märken av liknande årgång. Den är smidig trots storleken och motorn går mjukt rappt och driftsäker. Drar inte så mkt bränsle heller. Och skön komfort.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Mina tankar om Supertrak ifrån följande tråd; http://forum.snowmobile.se/showthread.php?p=268540#post268540

Vi har en Supetrak i familjen, och jag har avverkat ca 3-400 mil på den.

Går otroligt bra i snö, pga dess längd. Mattan är 38cm bred med 17-19mm kammar, vilket inte låter mycket för världen. Men skotern flyter uppe på snön, och är otroligt lättkörd.

Hög och låg samt back sitter det på våran, och det är stor skillnad på hög och låg.
Bogserade min Pro X med den förra vintern, och på lågväxel är det otroligt bra ork i den fläktkylda Fujimotorn på 488cc.
Angående motorn, så är den på ungefär 58 hästar, och ger maskineriet en toppfart på 130-140 vid perfekt före. Bra fjädring iom IFS i fronten och boggien gör inte heller bort sig. Ska du skjutsa mycket så överväg hårdar fjädrar.

Styret är väl lågt original, men fungerar bra vid sittande körning.
Att dra kälke osv kommer inte vara något problem då den som sagt har lågväxel, och i skogen gör den inte bort sig då den är smidig att köra.

Hoppas att det kanske hjälpte dig lite

Oak

Medlem
18 mar 2009
44
0
1
Hittade en Bearcat från 1996 för 16.500,-.
Såg fin ut på bilderna på nätet.
Men den försvann innan jag hann köpa den.
Har dessutom missat två Widetrak pga att jag varit för tveksam.
Kan mycket väl tänka mig en Supertrak. Men det finns så få ute till försäljning.
Gäller bara att fortsätta söka.
Ringde på en Aktiv Panther Lång. Såg fin ut. 5500,-. Den var redan köpt. Ringde en timma efter annonsen kom ut.