Widetrak - förgasare? Startar ej!

swedpatch

Medlem
24 feb 2015
12
0
1
Enånger
Jag har en Widetrak LX - 2010 som inte gått många mil.

Däremot har den stått stilla mycket, med gammal bensin, och jag misstänker att det är problemet. När jag försöker starta maskinen går det inte, och om jag chokar kommer det lite bensin ut avgasröret.

Jag har kollat stiften - de är torra, men lite svarta, men ger gnista.

Jag har slagit i ny bensin, och adderat rengörande & oktanhöjande - och dragit runt och hoppats att detta skulle lösa upp ev. avlagringar.

Jag har knackat på förgasarna, men jag får fortfarande inte igång den.

Så - nu behöver jag goda råd av er som kan - ska jag försöka plocka bort förgasarna och ta med dem till serviceställe? Man kan rengöra dem själv eller är det lätt att det blir fel?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
mikuni.PNG


Om bensinen är gammal skulle jag ha slangat ur allting och i med nytt, alltså inte blanda gammalt med nytt.

Ta upp bägge förgasarna och gör ren dom, blås med tryckluft igenom alla små hål du kan se. Skruva bort flottörhuset (nr 22) och töm ur all bensin och blås igenom upp och nedifrån.
Skruva bort munstycke (nr26) och blås även där
Rengör med Bräkleen
Inga konstigheter alls med att rengöra/demontera förgasarna, återkom du undrar över något

Har du slagit på soppakran?
 
Last edited:

swedpatch

Medlem
24 feb 2015
12
0
1
Enånger
Hej!

Tack för råd. Soppakranen är öppen, och har alltid varit det, såg den först för någon vecka sedan... :)

Siffrorna du hänvisar till, är det från en sprängskiss över förgasaren?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Du kan även dra igång den genom att hälla i en svätt soppa genom tändstiftshålen. Häll i rikligt typ 3-4 matskedar i varje cylinder och håll lite gas samtidigt som du drar. De brukar då braka igång och går några sek. Upprepa detta tills soppapumpen får liv och kan försörja motorn med bensin.

Du kan få upprepa detta 2-4ggr innan den går på soppan från tanken. Många förgasarmotorer dummar sig på det viset vid först uppstart för året. Blåsa med käften i tanken så det blir övertryck är också en bra ide och kan i vissa fall kan räcka.
Men även om du får igång den bör du rengöra förgasarna för de har säkert skit i munstycke vilket är en hälsofara för motorn.
 

swedpatch

Medlem
24 feb 2015
12
0
1
Enånger
Har testat det mesta nu, men inte allt, och har inte gett upp än :)

Ska skaffa nya stift också för att verkligen utesluta dem.
 

swedpatch

Medlem
24 feb 2015
12
0
1
Enånger
Nya stift, startgas, lite fler drag och till slut hoppade skotern igång, rök helt otroligt mycket - fet rök och så rann det ut 1 dl bränsle ur avgasröret.

Efter det så går den nu som en klocka igen, utan tendenser ... märkligt.