Wildcat efi 700, taskig gång!

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Tja på er skotergubbar!

Jag köpte en wildcat 700 efi -93. Den gick bra när jag va och titta på den men när jag kom hem och skulle ut och köra så var det som att den gick trögt. Man skulle nästan kunna gämföra med att om man kör på för hög växel på en bil. Ibland gick den som fan (inte speciellt ofta). När vi kom hem så såg vi att en bränsle slang fuktade lite, åtgärdade felet och efter det så gick den asbra.
Dagen därpå så gick den som skit igen. På slutet ville den inte varva upp från tomgång, tog typ några sekunder (sekund) innan den kom upp i varv. Den bröla även väldigt mycket (dovt bröl typ från luftburken). Åter hemma så prova vi och ta bort remmen bara för att se ifall det var någon variator som trilskades, men den svara inte på gas då heller.

Någon som har nått bra tips???

Det är min första skoter så man kan väl säga att man är lite nollställd förutom det man läst här på forumet. Jeppe
 

kx93

Välkänd medlem
12 nov 2006
262
0
16
härnösand
Har ochså en wildcat 93a.Min var seg då jag fick hem den så jag smörjde upp variatorn för den ville inte varva rigtigt.Men kolla efi:n så inget kärvar.byt tändstift kolla allt sådant.Är inte så kunnig jag häller.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
hur gammalt är batteriet?vilken kondition är det i?kan vara det som *****s,testa ladda upp det och prova igen.
(dom tidiga efi maskinerna var känsliga för låg spänning i batteriet)
 
Last edited:

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Tack för tipsen. Läste i en annan tråd att man kunde kolla ifall det finns några felkoder i datorn. Hur gör man det?
Står det nått speciellt på radioavstörda stift, typ nån bokstav eller nått?
Jeppe
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Tack för tipsen. Läste i en annan tråd att man kunde kolla ifall det finns några felkoder i datorn. Hur gör man det?
Står det nått speciellt på radioavstörda stift, typ nån bokstav eller nått?
Jeppe
det finns en liten lampa på efiboxen om jag inte missminner mig totalt,och om det är nåt galet så blinkar den med olika sekvenser=felkod som står i instruktionsboken vad som är vad.
NGK B9ES är ju ett vanligt stift och "radioavstörda"stift heter NGK B(R)9ES alltså ett R i modellbeteckningen
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
det finns en liten lampa på efiboxen om jag inte missminner mig totalt,och om det är nåt galet så blinkar den med olika sekvenser=felkod som står i instruktionsboken vad som är vad.
NGK B9ES är ju ett vanligt stift och "radioavstörda"stift heter NGK B(R)9ES alltså ett R i modellbeteckningen
Ok, tack. Får kolla det men tyvär så fick jag inte med nån instruktionsbok. Nån som kan eller vet var man kan få tag på uppgifter om vilka olika felkoder det finns?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
kan vara nått jäkligt simpelt fel som att soppafiltret är igensmutsat? har haft en vildkisse 700 efi 93, skitskoter kort å gott..
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Bytte tändstift och batteri och då blev jag i alla fall av med det brölande ljudet och den svara på gas. Har dock inte hunnit prova ifall den varvar ur som den ska. Läste att man kunde smörja upp variatorn, men vad ska man använda för medel och är det bara och spraya på eller måste man plocka ner den i delar?
När jag starta den så lät det som den fyrtakta, hade i och för sig en väldigt liten parkering att prova på. Kan man ställa hur ycket soppa den ska få (de gamla stiften va väldigt blöta, och den drar duktigt med soppa typ 15 liter mer än en v-max 600 -93).
Efin blinkar en gång när man slår på tändningen, är den ok då? känner den av alla andra givare i systemet eller bara själva boxen?

God jul på er där ute!!
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Hallå hej!

Tänkte bara tala om vad det var för fel, kanske kan hjälpa andra. Det var primär variatorn som va kass. Eftersom vi åkte förbi en skoter mek på vägen hem från sälen som kollade lite snabbt på den och tyckte att variatorerna såg bra ut så sållade jag bort dem som felande sak.
Det visade sig att bussningarna i vikterna (i primären) va helt slut (fanns nästan inga kvar) och likaså i rullarna. Med nya så gick den med en gång.

Ett bra tips som jag fick var att man kunde trycka ihop primären och då "frigöra" vikterna och lätt känna ifall de var glappa.

Nu går den som ett skollat troll:beer: