Wiseco eller Wössner kolvar till 800 cfi?

Starsa

Ny medlem
30 dec 2012
4
0
1
Ska byta kolvar på 800 cfi motor (Rush -11)
Någon som har nån erfarenhet vad som är bäst (wiseco lr wössner), eller nått annat alternativ?
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Lägger min röst på wössners från RK-tek.

La en beställning förra veckan, men tar nog några veckor till innan dom dyker upp.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Har du verkligen behov av en smidd kolv i den motorn?
Om man inte kör mycket höga effektuttag/turbo så ser jag inte meningen med en smidd kolv, den slits snabbare än en gjuten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Om dessa motorer haft problem med sprickor i kolvar så passar smidda kolvar bättre. Wössner lär vara bättre då de är gjord i tyskland, men wiseco duger.
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Om dessa motorer haft problem med sprickor i kolvar så passar smidda kolvar bättre. Wössner lär vara bättre då de är gjord i tyskland, men wiseco duger.
Inte hört några problem med sprickor i kolvarna men däremot läst om att Polaris OEM kolvar har högt spel i cylinderloppet med glapp/vibrationer som till följd gjort att det uppkommit sprickor i cylindrarna kjolar, i vissa fall har det gått så långt att dessa gått av med motorhaveri som följd.

Många i USA upplever en mycket finare gång på motorerna vid byte till tex RK-teks kolvar(Modifierade Wössnerkolvar) jämfört med originalkolvar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Inte hört några problem med sprickor i kolvarna men däremot läst om att Polaris OEM kolvar har högt spel i cylinderloppet med glapp/vibrationer som till följd gjort att det uppkommit sprickor i cylindrarna kjolar, i vissa fall har det gått så långt att dessa gått av med motorhaveri som följd.

Många i USA upplever en mycket finare gång på motorerna vid byte till tex RK-teks kolvar(Modifierade Wössnerkolvar) jämfört med originalkolvar.
Ja då är smidd kolv att föredra för den slår lite mjukare i fodret pga mjukare material än stenhårt gjutet alu. Men wiseco duger och är billigare än wössner.
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
BlingFactory tror jag är billigast!
men brukar ta lite tid att få dom typ 2 veckor eller nått om dom inte finns i lager!
annars är BSM i haparanda jävligt bra att ha o göra med
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
vars beställer jag billigast wössner kolvar?
alt rk tek versionen? http://www.2strokeheads.com/ ? deras sida ser ut som skit (som övriga amerikanska sidor) går det ens beställa där?
RK tek är väl känt företag i USA, har nästan bara hört gott om han som har sidan. Beställde där för någon vecka sen men räknar på att det dröjer någon vecka till då han tydligen hade massor att göra den här tiden.
(Går bra att betala via Paypal)
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
RK TEK's kolvar är tillverkade av wössner men inte exakt likadan som de wössner själva säljer.
Vet inte vad som skiljer dessa åt men kommer att fota mina och lägga upp sen när jag får mina från RK.
Kanske någon med tränat öga ser skillnad.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Swebreeze: Gör det, är själv intresserad av att veta skillnaden mellan wössner och rk-tek wössner.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Rk tec´s kolvar till dropinkitten är högre i däckhöjd än standardkolvar pga att locken går in i cylindern. Det blir då högre porttider när man höjer cylindern så köp inte dessa!

Har RK vanlig standardhöjd också på wössnerkolvar?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
boost: gäller det även deras kolvar som är gjorda för att användas utan trimmtoppen?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Rk tec´s kolvar till dropinkitten är högre i däckhöjd än standardkolvar pga att locken går in i cylindern. Det blir då högre porttider när man höjer cylindern så köp inte dessa!

Har RK vanlig standardhöjd också på wössnerkolvar?
Ok, inget illa menat här, men när Eric Woog förklarar att det är den bästa uppgraderingen man kan göra på en cfi 8 om man vill ha en mera driftsäker motor med marginellt högre effekt än standard-och du hävdar att man ska undvika dom utan att lämna en annan förklaring än att dom förändrar portionerna...jag som lekman förstår då inte alls varför halva medlemsantalet på SnoWest höjer dom till skyarna tillsammans med en erkänt duktig motorbyggare och du sågar dom?

Eric Woog är visserligen förbaskat excentrisk, men jag har fullt förtroende för hans arbete.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Som jag förstått det så har wössner kolvar som är tänkt till original cfi 800 och sen har rk-tec bearbetade wössner kolvar som bara är tänkt tillsammans med deras topp, vilken väg man än väljer att gå så verkar det ge bra resultat av det jag läst.