wisecos dåliga rykte?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
har hört och läst på flera håll om att kolvarna ska vara dåliga, kommer till och med ihåg när man var liten och en av de lokala cross förarna sa att wiseco inte höll.

är det nåt speciellt man ska tänka på när man kör med dom eller? har ryktet med att göra att de är smidda och inte gjutna?

mvh
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Wiseco är förbannat bra kolvar.. dom är smidda, så det som är med dom är att dom sväller snabbare än gjutna kolvar.. Dom har då betydligt längre livslängd än gjutna kolvar och tål mera spö... dvs du kanske kan byta kolvar efter 1500 mil ist för 1000 mil

Det som är VÄLDIGT viktigt är att varmköra skotern innan du sticker iväg.. för kolvarna sväller snabbare än cylindrarna, och får du då för dig att dra en fullgasrepa när den stått i -20 över natten direkt efter du startar den så är Wiseco inget för dig... (inte skoter heller för den delen) :D

Jag har Wiseco i nästan allt jag kör med som jag bytt kolvar i, finns ingen nackdel att köra med dom, och varmköra en motor tycker jag är de viktigaste man kan göra för livslängden?

Något som jag sett lite här och där är att man kan köra med originalknaster.. några verkar ha haft otur med att wisecos knaster har lossnat, men 100 kr är ju inget att snacka om =)

/F
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ok, det är ju självklart att det ska varmköras, men alla förstår ju inte det. då lutar det åt wiseco till fyrhjulingen då.

jag tänkte beställa ett kit från usa för 150 dollars, hur stor är risken att jag åker på tull och moms?
jag tänkte få det skickat med UPS

mvh
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Säkert skitbra i rätt maskiner... har dock bara en maskin som fortfarande har en wisecokolv och det är i CR500an..
funkar nog bäst på stålfodercylindrar som är borrade till precis rätt kolvspel till cylindern.
På nickasil cylindrar har jag aldrig sett något gott om wisecos, svårt att justera borret så det slamrar som en gammal traktor från 20 talet :)

och jag är väldigt noga med varmkörningen!
Men jag antar att med wisecos ska man väll låta vattnet koka bort innan man kör så kanske det funkar på en skoter...
Man brukar inte änns behöva öppna en motorn för att veta att det sitter wisecos i.. det syns nästan alltid genom avgasporten på wiseco-reporna :)
Mitt psyke klarar bara inte av wisecos längre, jag åker då 10x hellre med tex snopro och spi kolvar.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Kan stämma som Asker säger att dom är bättre gjorda för stålfoder cylindrar.
Jag personligen har bara bra erfarenheter av Wiseco kolvar, alltid kört med det i crossarna å dom fungerar som en dröm kolvarna håller MYCKET längre än med original grejjer, dock aldrig provat i en skoter ännu men tycker 2takt som 2takt antalet cylindrar och kubik borde inte ha någon betydelse.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ok, då rekommenderar ni alltså wiseco till fyrhjulingen för den har stålfoder, men skotern har nicasil så vid byte rekomenderar ni hellre sno pro el liknande. ? (eller original)

mvh
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Har Wiseco i trimmade tcat. Funkat i 500 mil, dom ser ut som nya.
Har beställt wiseco från usa till min zrt600 också, blir ca 860 kr st med frakt och tull. Jmf pirat ca 700 kr/st.

mfgsupply.com

Part # Description # Ordered # Shipped Subtotal

Package #1 - Shipped 08-20-2010 11:41:04 AM :
2364M06650 Std Arctic Cat (Spirit) ZRT600 Pro-Lite 2618CD 3 3 $236.97
Subtotal: $236.97
Salestax: $0.00
Shipping: $38.50
Total: $275.47
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Wiseco är förbannat bra kolvar.. dom är smidda, så det som är med dom är att dom sväller snabbare än gjutna kolvar.. Dom har då betydligt längre livslängd än gjutna kolvar och tål mera spö... dvs du kanske kan byta kolvar efter 1500 mil ist för 1000 mil

Det som är VÄLDIGT viktigt är att varmköra skotern innan du sticker iväg.. för kolvarna sväller snabbare än cylindrarna, och får du då för dig att dra en fullgasrepa när den stått i -20 över natten direkt efter du startar den så är Wiseco inget för dig... (inte skoter heller för den delen) :D

Jag har Wiseco i nästan allt jag kör med som jag bytt kolvar i, finns ingen nackdel att köra med dom, och varmköra en motor tycker jag är de viktigaste man kan göra för livslängden?

Något som jag sett lite här och där är att man kan köra med originalknaster.. några verkar ha haft otur med att wisecos knaster har lossnat, men 100 kr är ju inget att snacka om =)

/F
Är det inte tvärtom med en smidd kolv??
Legeringen i en smidd kolv är väl sådan att den utvidgas långsammare än en gjuten kolv
Därav tål den mer värme och ett högre effektuttag
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vilken som sväller snabbast mot temp vet jag inte ? jag tror det inte är ngn skillnad alls där , alla kolvar sväller snabbare än cylindrarna då dom blir varmare fortare , och når dessutom betydligt högre temp (framförallt med vätskekylning) .. däremot så utvidgas en smidd kolv mer än en gjuten då den blir varm och behöver därför mera spel och nogrannare varmkörning av motorn ... jag har för tillfället wiseco i 3 av mina skotrar (mod 800, bmp 900,wildcat 800 stålfoder) och har aldrig haft några kolvrelaterade problem ...
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det kjänns som att jag kan dra slutsats: är man bara lite insatt i motorer och förstår vikten av varmkörning innan man drar på så är wiseco ett bra val framförallt på stålfodrade maskiner. nicasilfodrade maskiner ska man vara extra noga med varmkörniong och vilket skick det är på cylinderfodren?

det känns som sno pro eller liknande i min 700ves och en wiseco sats från amerikat i min big boss.

tacxk för alla svar. mvh fredric
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Jag skulle aldrig sätta sno-pro eller annat billigt skit i nån skoter.
Vår Polaris 500 havererade i våras med sno pro kolvar, ena kolven hade spruckit, hela motorn full med smulor den andra kolven var på god väg att gå samma öde till mötes.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Jag skulle aldrig sätta sno-pro eller annat billigt skit i nån skoter.
Vår Polaris 500 havererade i våras med sno pro kolvar, ena kolven hade spruckit, hela motorn full med smulor den andra kolven var på god väg att gå samma öde till mötes.
Spricker en kolv så har du för stort kolvspel, dvs cylindern är för nött. Max på Indy 500 är 0,19mm.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Nu är kolvarna hemma i garaget.
Det tog 10 dagar. Det vara svenska posten som såsade, paketet var i sverige efter 4 dagar.

Slutnota:
Package #1 - Shipped 08-20-2010 11:41:04 AM :
2364M06650 Std Arctic Cat (Spirit) ZRT600 Pro-Lite 2618CD 3 3 $236.97
Subtotal: $236.97
Salestax: $0.00
Shipping: $38.50
Total: $275.47

SEK inkl frakt 1984.07
Tull 575.00
Post avg 100.00
---------------------------
Summa 2659.07
Pris per styck 886.35

Alltså minde än hälften av vad de kostar i sverige.