X-ride 2013

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Har nyss köpt en X-ride 2013.
Pga lite snö här i stan har jag knappt hunnit prova den än.
Tänkte byta motorolja snarast, men blev lite förbryllad att man inte behövde byta oljefiltret vid varje oljebyte!
Tankar på det?

57 mm kammar som börjat lägga sig lite grann, kapa ner eller köra vidare?
Blir trots allt en del körning i kustlandet med.
Någon som provat skillnaden?

Inga isrivare på den heller, men enligt förra ägare gick det bra utan.

Novis inom skoter, så övriga tips mottages tacksamt!
 
Reactions: Kerthe

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kammarna är konstruerade så, dvs mjuka som böjer sig. Ger en lyfteffekt i lössnö och gräver därför inte ned sig på samma sätt som med hårda kammar. De som inte förstått det tror att något är fel och kapar kammarna. Bättre grepp på hårda underlag men betydligt sämre framkomlighet i lössnö. Med denna matta känner man faktiskt hur det "lyfter" vid gaspådrag när man kör i riktigt lös snö. När det är dags att byta matta kan du fundera på annat och då har du väl vant dig vid för- och nackdelarna.

Isrivare är inte det inte panik med; det finns extra boggihjul och kylarradiator med elfläkt men man kan irritera sig på den gula templampan som tänds vid 84 grader - till och med innan fläkten drar igång. Tänds röda lampan är det över 100 grader och den kokar vid ca 120... Gul lampa betyder inte varmgång utan bara att du skall hålla koll... Obegriplig "finess" i mina ögon. Byt till Dupont slides nästa gång.

Man byter oljefiltret varannan gång vill jag minnas, viktigast är förstås första bytet men det är väl bara att byta filtret varje gång om du tycker att det är bättre?

Annars trevlig och pålitlig crossover som det tar ett tag att lära sig bemästra. Man måste bestämma över den...





Sent from my iPhone using Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mattan original på X-riden är kass, säg vad ni vill.
För att få lyft i snön ska inte HELA kammen vika sig, utan bara toppen.
Finns ingen annan lössnöskoter med en matta där hela kammen viker sig...

Skulle jag behålla mattan skulle jag kapat ner den, men ska du köra lössnö så är mattbyte att föredra.
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
Det sitter en maveric matta på den och dom brukar folk kapa kammarna lite på. då den är snorhal på hårt, isrivare använder du mest för att spara på slidsen, då dom slits relativt fort utan, köp brp´s isrivare då kan du även backa med dom nerfällda. jag har dom på min m-ride och fungerar kanon! att skotern ska gå varm när du kör händer ytterst sällan då det finns tunnelkylare, dom modellerna utan tunnelkylare har tendens att gå varma. och jag servar skotern varje säsong och jag byter olja och filter direkt. varför snåla. i instruktionsboken står det att man ska byta olja var 400 mil eller varje säsong och oljefilter var 2000 mil. helt knäppt enligt mig,
 
Reactions: Mr snow

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Tackar för alla svar!
Lite förbryllad dock över vilken kammhöjd jag ska ha.
Måste byta slides snart misstänker jag, har Yamahas återförsäljare DuPont slides?
Tyckte den kändes het på gasen då man ska iväg och hörde med en Yamaha säljare som sa man kan byta en fjäder i variatorn så blir den snällare.
Då en 11 åring kommer köra den med mig bakom känns det som en bra idé, billigt med 301kr.
Lite förvånad att den var så pass högvarvig, ca 6000 rpm i 55 knyck.
Bytte både olja o filter och kedjehusolja då jag liks var igång.
Blir att leta slides, brp's isrivare och handskydd till veckan.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Rekomenderar hellre att du byter rullarna i variatorn till 14,5mm och borrar bort den yttersta niten på vikterna.
Dyrare JA men betydligt bättre.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Prata med Yamahahandlaren om fjäder för lägre tillslagsvarv. Det är onödigt het karaktär på den original med tanke på hur bra drag det är i botten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
dom brukar kapa bort den tunna mjuka delen på kammarna. då blir dom styvare men skottar ju inte lika bra i mjuksnö men bättre grepp på hårt. dom flesta skoter affärerna får tag i dupont slides. däremot är dom längsta 144" och din skoter är 153" men vet folk som har dom ändå. blir ett litet glapp längst bak. men det verkar inte ha någon betydelse. sen som mr-twostroke säger så är det ett bättre alternativ att lägga mindre rullar och borra ut yttersta niten på vikten. men betydligt dyrare, jag har varken gjort det ena eller det andra. är ganska stor vanesak också, men jag är då enda föraren på skotern också. brp´s isrivare är helt suveräna. borra 2 hål i skenan och ta en rundfil och fila ett hack uppe på skenan så du kan fälla upp dom. hade först brp´s pinnar som man hänger upp isrivarna, men dom tog i övre vändhjulen i boggien när skotern bottnade, eftersom att isrivarna var lättast och lägga lite längre bak på boggien. men nu slipper man backa sönder 10 par isrivare varje säsong =)
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Fixat isrivare enligt instruktion ovan. För dålig kunskap på mek sidan för att våga trixa med variatorer allt för mycket tyvärr. Fjädern som Yamaha säljer, gör den något mer än att sänka inslagsvarven?
Hade en Ski-Doo för länge sedan, minns att den hade en snabbinställning på ena variatorn för att justera något. Den var skruvad till lägstaläget av 6 tror jag. Vet ej om Yamaha har något liknade och vad den gör.
Hittade inget alternativ till Yamaha's slides, så det blir att köpa original och kolla instruktionsfilm på youtube. Ska försöka göra någon dagstur till Arvidsjaur och prova mattan ordentligt innan jag eventuellt kapar kammar. En kompis har en 08 mtx med kapade kammar, ska försöka få med han så jag får känna skillnaden. Lite trist då man är puts*** med den grova plasten, man vill att att ska skina kvalitets känslan är på topp efter det lilla jag provat (6 mil) iaf, inget variatorrassel som jag hört på en del Yamaha. Men svårt få ner effekten i backen dock.
Återigen, tack för engagemanget till en nybörjare.
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
Köp en fjäder och pröva. tar bara 5 minuter att byta tillbaka om det inte blev bra, du klarar dig bra länge på vanliga slides bara du är noga att ha isrivarna nere när det är hårt.
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Påverkar fjädern något mer?
Ute o kört idag en sväng, min X-ride varvar 9300 rpm i början, gasar jag fullt vid 70 ligger den på 8900rpm. Läste i något forum här att den inte ska över 9000 rpm.
I 90 på hårdpackad led har jag ca 6900-7000 rpm i 90. Är det normalt.
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Vad kör ni för fjäder i primären? Pulkdragning äre som gäller. Färg och start/sluttryck? Vars köper ni fjädrarna ifrån?
Blev rekommenderad 30/119 fjäder för en -13 x-ride.
 
Last edited:

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Av vilken anledning ska jag sitta och skapa ny tråd när mitt inlägg är relevant för denna tråd? Samt så är det inte något problem att söka på detta i efterhand..
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Blev en vit silver vit primär fjäder. 35-109 mot orginal 50-116. Tillslagsvarv ca 2800 och det lilla jag provat i nysnön idag tycker jag mig sett en viss minskning av toppvarv. Köpte på kn racing i Lycksele för 435 kr med frakt.
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Blev en vit silver vit primär fjäder. 35-109 mot orginal 50-116. Tillslagsvarv ca 2800 och det lilla jag provat i nysnön idag tycker jag mig sett en viss minskning av toppvarv. Köpte på kn racing i Lycksele för 435 kr med frakt.
Okej okej! Testat "krypkörning"? Lättare att göra det med nya fjädern? Inte lika hetsk från start nu eller?
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Mycket bättre i krypkörning, har inte dragit pulka men det kändes betydlig behagligare att puttra där leden var som en puckelpist.
Kändes som det var lite lägre rpm vid lågfart utan att för den delen inte ha tappat toppvarven.
Mycket nöjd med detta enkla o billiga ingrepp.
 
Reactions: Kerthe