X-ride eller m-ride

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Har en bekant som ska skaffa en skoter och han står i valet och kvalet.
Vad är bra och dåligt med dessa maskiner?
M-ride vet jag att nyare skidorna är inte omtyckt och mattan värkar vara dålig.
Men är tacksam om tipps på dessa maskiner

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
M ride har bra matta. X ride har dålig. Samma skidor på båda. Nackdelen med båda maskinerna är vikten samt hanterbarheten. I övrigt är det inga speciella fel på dom.

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
åkning? böka runt i halvtät skog eller åka runt å burka på några orörda myrar eller äre branta raviner som gäller?

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
M ride har bra matta. X ride har dålig. Samma skidor på båda. Nackdelen med båda maskinerna är vikten samt hanterbarheten. I övrigt är det inga speciella fel på dom.
Din maskin Pro RMK 600 år ju riktigt fin! Går extremt bra i snön.

Visst är nytron tyngre men lära man sig hantera dem så fungerar det utmärkt. Ja skulle satsa på en X-ride den möjligtvis är lättar att hanter pga längde på mattan. (den är lite alltiallo)

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jag tror han kommer att burka runt på myrar och leka i några brandert. Det blir nog inte burka runt fjällbjörken i nån brant. Leka utanför leden och burka i pudret.

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Jag tror han kommer att burka runt på myrar och leka i några brandert. Det blir nog inte burka runt fjällbjörken i nån brant. Leka utanför leden och burka i pudret.

Ja då är x-riden ett bra val. ja åker själv x-ride och tycker den funkar riktigt bra! rolig maskin å köra då man väll lär sig den. ja rekomenderar att byta mattan å dreva ner. den ska bli riktigt rolig då, har inte hunni prov köra min själv än då ja bytt matta å dreva :p

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Din maskin Pro RMK 600 år ju riktigt fin! Går extremt bra i snön.

Visst är nytron tyngre men lära man sig hantera dem så fungerar det utmärkt. Ja skulle satsa på en X-ride den möjligtvis är lättar att hanter pga längde på mattan. (den är lite alltiallo)
Beror ju på vilken typ av körning man tänkt använda maskinen till. Ska man burka runt på myrar osv så funkar nytron bra, men om man vill åka på skrå där det är brant osv så är den näst intill oduglig jämfört med PROn.
Har runt 1000 mil på olika nytros innan jag bytte till rmkn. Har alltid varit Yamaha frälst, men ångrar inte en sekund mitt byte. Det har tagit min körning till en ny nivå.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Kvalliteten? Hur känner du inför det, tänkte mer på motorn.

Gillar Polaris men har varken garage eller lusten att mecka så mkt så vette fan hur länge man kan köra utan att slippa göra ngt? Kolvbyten känns sådär...

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Tänker byta när garantin går ut i vår, annars så kanske man ska byta kolvar vid 500 mil. 300 om det är en 800. I övrigt så är det samma kvalitet men lite bättre fit o finnish på yamman.

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
43
Karlskoga
Köpt M-ride 162.
Original skidorna vart utbytta från att den var ny samt att det sitter bukplåt nu.
tiden får visa vad den går för. Vill helst bilda min egen uppfattning. Istället som vissa bruka bara hugga skit tung fyrtakt brant . Nån skrev på forumet att den är lite svårare att hantera men när man har lärt sig det kommer man långt. Jag slipper åtminstone smörja vevaxlar