X-Trim 600 e-tec 2009

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Hej!

Vad kan man göra för att få den att gå bättre i lössnö förutom att byta matta?
Går det att förbättra den med bara inställningar i boggie framvagn?

Är det boggiedämparna eller boggieskenorna som är problemet?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Problemet är väl hela boggien tyvärr... den är inte optimal för lössnö, vill gärna gräva ner sig i stället för att klättra upp ur snön... Däremot är boggien optimal för ledåkning däremot... Provade nämligen detta med min korta ski-doo och svågerns x-trim. Om man åkte typ 20km/h och i 60cm lössnö ung. och släppte gasen så gick min boggie upp ur snön mens x-trimmen ville gräva ner sig och då har jag dessutom en kort maskin. Du kan även läsa detta i nån tråd om Lynx boondocker har jag för mig... Så det finns fler som upplever boggien som jag tycker...

Vad det gäller inställningar så tycker jag personligen iafa att om man minskar skidtrycket genom att släppa balataremmen vilket gör att boggien går ner mer fram och driver mer i framkant. Spänn sedan främre fjädern i boggien, men inte för mycket... prova ett hack på balatan och sedan spänner du fjädern för önskat skidtryck. Du vill ju även ha styrning på leden... detta gör att skotern vill resa skidorna mer...

Rätta mig gärna om nån annan upplever annorlunda...

R

RevMan

Jag skulle nog villja säga att det är hela boggien som är problemet.
En 44matta gör ju inte direkt saken sämre men den kostar ju också en slant.
Ta med dig en klubba och ett dorn i ryggsäcken så du kan justera fjädrarna när du är ute och åker, lättast är att lägga maskinen på sidan när du ska justera. Haknycklarna som följer med bör inte användas till att lossa ringarna som håller fjädern för det är så lätt att slinta och göra illa sig.
Jag skulle nog testa att släppa centrumfjädern först och sen även den bakre och testa olika inställningar på stoppremmen, den är nog på det lösaste från fabrik, testa att spänna den.
Det viktiga är att bara justera en sak i taget, gör stora justeringar först så du får in känslan för vad varje inställning gör.
Testa även att släppa lite på fjädrarna i framvagnen.
Nu har dom ju inte släppt några sprängskisser än men shimsning och fjädrar från xtrim boondocker gör nog inte saken sämre, min xtrim 800-09 gick så dåligt i snön så dom måste bara ha gjort nått åt det. 2010 hade vi många nöjda xtrim kunder och jag hoppas att boondockern är ännu bättre.

Glöm bara inte bort vart du var från början så du kan gå tillbaka om det inte fungerade.

R

RevMan

haha du hann före

Jag har en liten teori om att släppa centrumfjädern och spänna stoppremmen gör att boggien vill flyta bättre men jag har tyvärr inte testat om det funkar. Har ingen xtrim längre.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
haha du hann före

Jag har en liten teori om att släppa centrumfjädern och spänna stoppremmen gör att boggien vill flyta bättre men jag har tyvärr inte testat om det funkar. Har ingen xtrim längre.
Min teori funkade på min maskin iafa. Om man spänner balatan så får du ju mer skidtryck vilket inte jag föredrar om man ska åka lössnö, detsamma sker ju även om man släpper främre fjädern. Kan jämföras med att vissa lössnömaskin jämfört med korta har lägre plaserad boggie i framkant, lägre plaserad för att få ner mattan i framkant för att få mer driv ( rätta mig om jag har fel).