X-Trim 800 ( 2006 ) , Mattbyte... ?

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Funderar på att byta matta från org. 32mm till 38mm eller 44mm matta på en Xtrim800, likvärdig adventure 800-05 :confused:
drevningen är också lite i högkant (26/43) så nerdrevning skulle också bli på fråga.

så ni som har erfarenhet av 38 eller 44 får gärna kommentera, den är 365 lång !
blir det skillnad på ljudet "mattan" , risk för överhettning motor, bränsleförbrukningen ?:confused:

Behöver inte en lakeracer precis :p

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
hehe :p nån som är intreesserad i allfall, körde i helgen "blandad körning" och är fortfarand helt kluven i frågan, men jag prioriterar ändå fästet mer är toppfarten ... :confused:

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:D Nog finns intresse. Jag ska också köpa en "tocken" maskin, men jag är en ful f...n, jag köper en i höst, när de har sjunkit, OM det nu finns nån kvar. Och finns det inga nya kvar, kan jag alltid köpa en beg. Men jag tycker org höjden verkar lite klen, men vad vet jag... Skotern är f...n den snyggaste som tillverkats, så jag måste skaffa en. :cool:
Är du nöjd med den? En dum fråga egentligen, för om du svarar nej, så blir din mer svårsåld den dag du ska sälja den :) :) Men jag måste iaf fråga...

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
jag ska försöka vara ärlig och hårddra min kritik...

neg. -mattan känns som lite liten men det är också en fördel, min 800 drar ca samma som min 550F gjorde, troligen pga av att man inte behöver gasa nått nästan och ändå hinna med alla 500-600. Men när det är riktigt löst "provat i ca 70cm snö och kuperat smalt spår" så känner man att mattan vill spinna. men den kommer fram utan att fasna.

- vill inte riktigt dra höga skidlyft på plant underlag "pga längden och mattan " men det kan man leva med...

- ser lite mesig ut, men kolla länken. Rc topp och ruta
http://putfile.com/pic.php?pic=2/3808340686.jpg&s=x11
men då tappar man den stor vindskyddet som man har nu :(

Pos. -Drag, elstart mm orginal och en D-Dyna med snabbfäste finns !
- dämparna "samma som RC800", komforten, motorljudet mm mm
Bästa maskien som gjorts, Rekommenderar ! :)

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lynxdåre skrev:
Funderar på att byta matta från org. 32mm till 38mm eller 44mm matta på en Xtrim800, likvärdig adventure 800-05 :confused:
drevningen är också lite i högkant (26/43) så nerdrevning skulle också bli på fråga.

så ni som har erfarenhet av 38 eller 44 får gärna kommentera, den är 365 lång !
blir det skillnad på ljudet "mattan" , risk för överhettning motor, bränsleförbrukningen ? :confused:

Behöver inte en lakeracer precis :p

:) Hej !

För att öka på fästet men behålla 144" mattans "smidighet" så finns det bara ett val....

Montera en 16" * 144" ifrån Camoplast eller Ski-Doo ( Renegade )

Även om du vinner fäste med högre kammar så mister du i körglädje !!!

44 mm kammar är inte ett alternativ så som jag ser det !!

Jag skulle försöka hitta en 32 mm matta med ett mönster med så raka kammar som möjligt.

- -

Bränsleförbrukningen ökar alltid vid högre kammar.

- -

Överhettning av motorn, Nej det spelar ingen roll.

Däremot så ökar slitaget markant på slides skenorna vid andvändandet av höga kammar och körning på led osv

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Tackar 2strocke, var ungefär som jag trodde :)

Mattan är redan en 365*38*30 av BRP modell = raka kammar, så det lär inte bli nått byte närmaste tiden.

Kör heldre upp soppa för priset av mattbyte :)

har inte renegade 345*42 matta :confused:

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Nej nu har jag bestämt mig efter dagen bravader att nerdrevning är ett måste !
när jag drog kälke med 3 pers + rattkälke och två på skotern på myr så ville remmen smälta.
det är mycket och det är ingen arbets maskin men det ska det klara.

jävligt skönt är att 800 bara drar drar drar utan att hosta :) aldrig mer fläkt power ;)
tror att två kugg blir lagom, var lagom på förra maskinen.

nån som har nån annan synpunkt :confused: